Gå til innhold

64-bit cpu støtter alt av software?

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere til en pentium D 930 prosessor og lurer på om jeg fortsatt kan kjøre "vanlig" xp professional, cubase sx 3, FL Studio og andre vanlige musikkapz?

Et annet spørsmål sånn på tampen.

Vil ting gå veldig mye raskere etter at jeg bytter prosessor fra AMD athlon xp3200 til Pentium M 930 overklokket til 3,3Ghz? SKal også bytte ut 1,5Gb DDR RAM til 2GIG DDR2 (husker ikke helt hvor rask, men ikke av de tregeste) Hovedkort og disker byttes også ut. Feks skal jeg nå ha en 10.000 rpm systemdisk og 2 S-ata disker i speiling.

Kan noen fortelle meg om dette blir SYKT mye raskere eller bare en smule?:)

(dårlig formulert, men har dårlig tid)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på det første spørsmålet ditt så kan du med den nye PentiumD prosessoren kjøre alt av programvare på vanlig windows xp. ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne det. selv om prosessoren har 64.bit utvidelse bruker den ikke denne med mindre du bruker XP-Pro 64-bit.

Lenke til kommentar
Takker!

vil det ytelsesmessig lønne seg og skaffe xp 64-bit? Vil det da bli problematisk med annen software?

6253353[/snapback]

Det kan oppstå problemer med maskinvarekompabilitet, da det hender at hverken windows sin driverdatabase eller produsenten ikke har den passende driveren i 64-bit versjon. Regner med at du har en del ekstra maskinvare siden du driver med cubase ol. så sjekk ut maskinvareprodusentens hjemmeside og sjekk om 64-bit drivere er tilgjengelig der. Om ikke ville jeg droppet å installere 64-bit windows, det er ikke verd det.

Jeg tror den største ytelsesforskjellen du eventuelt måtte merke er at du får et rent og pent operativsystem når du oppgraderer maskinen. Ellers tror jeg ikke du vil merke noe.

Vent heller med å oppgradere til Intel Core 2 Duo (Conroe) kommer ut. Core 2 Duo trekker mindre strøm, yter en god del bedre, utvikler en god del mindre varme og overklokker bedre. Installer heller Xp på nytt i mellomtiden, om du ikke har gjort det nylig.

Lenke til kommentar

1) En 64-bit CPU vil kunne kjøre både 64bit og 32bit programvare, med andre ord vil du kunne kjøre alt. Det finnes "rene" 64bit prosessorer som ikke kan bruke 32bit kode, men alle prosessorer dom du kan kjøpe til en PC vi lstøte begge deler.

2) Det er ekstra ytelse å hente på 64-bit programvare og operativsystem ja - men lite, og bare betydelig økning innen veldig spesifikk software. Med andre ord er det lite å hente rent ytelsesmessig på 64bit i praksis udner vanlig bruk.

XP 64-bit har fremdeles det problemet at det ikke alltid er 64bit drivere til alle salgs enheter lengre. Dette vil nok bedre seg kraftig med Vista, siden de fleste da vil gå over til å bruke 64bit. Du kan ikke bruke en 32bit driver til 64bit operativsystem - så om du har en enhet som det ikke er laget 64bit driver til enda, så kan du som regel ikke bruke den.

Jeg vil nok si at du bør vente med å gå over ti 64bit operativsystem intill Vista er blitt lansert. Da blir 64-bit nesten standardisert (siden Vista vil ha 64-bit utgave ved lansering plus at nesten alle nye prosessorer støtter 64bit nå). De eventuelle driverproblemen du vil kunne møte er ikke verdt den veldig lille ytelsesøkkningen.

-Stigma

Lenke til kommentar

enkelt sagt min erfaring med 64-bit windows da jeg testet det..

win64 er IKKE kompitabel med 16-bit programmer/drivere.!

Min nye Lexmark skriver foreksempel har kun 16-bit programbare, jeg kontaktet lexmar om de hadde noe 32-bit, men de hadde aldri hørt om problemet før... :nei:

Så uten printer uten en del vante programmer jeg ikke husker hva var så ble min erfaring med win64 ganske kort (3uker)...

Jeg tør påstå at win64 ikke gir noe som helst økning før man har 64bit programvare som er optimalisert for 64bit systemet...

Tror ikke FarCry 64bit var noe å juble over heller.? (ikke prøvd seg)

(Bare mine erfaringer, kan godt hende jeg tar feil.)

Edit : skal prøve igjen med Vista og se om foreksempel det kommer et "64bit vista office" eller spill laget for 64bit... Men forskjellen kommer aldri til å bli noe jeg hopper i taket over til jeg tro... Vi får se... :)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...