Xanitra Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hvilke personlige egenskaper beskriver en god leder? ( Dette er et av spørsmålene jeg må ha klart til et jobb intervju, så tenkte jeg skulle spørre her for akademiker svaret. Takk for hjelp ) Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det finnes så mange typer ledere da. Noen vil si at Stalin var knusende god, mens andre vil Ronald Reagan. Noen ting er felles, selvom de er noe ulike. * God selvtillit * Være overbevisende * Allmen folkeskikk * Høflig * Dyktig i sitt fag * Humor * Streng (!) * God arbeidsmoral og god selvdisiplin Er sikkert mye mer, men er akkurat det jeg kommer på i farta. Ville sikkert hjulpet litt om du hadde nevnt hvordan stilling du søkte. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Føler en god leder må ha; ... evne til å ta beslutninger. ... tro på seg selv. ... tro på sine ansatte. ... ta vare på sine ansatte. ... ta seg til å høre på sine ansatte. ... god dialog med sine ansatte. ... rettferdig overfor sine ansatte. Som Petter Stordalen selv sa det på TV2 frokost-tv; "Jeg gjør egentlig ikke en dritt. Det viktige med jobben min er å sikre meg at de ansatte trives slik at de har lyst til å gjøre en god jobb for firmaet." Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Ser at ingen har nevnt integritet enda. Dette er viktig for en leder, og det er noe av det hvor f.eks. Stoltenberg feiler mest. Ellers er det noe med en persons væremåte, man bør være likt, respektert og man bør gjøre seg forstått blandt 'undersåttene'. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Være forbilde Omtanke Delegerende Entusiastisk Målbevisst Helhetsforståelse Raus (by på seg selv) Beslutningsdyktig Gi ros/ris Lyttende I det hele tatt veldig krevende å innha alle de riktige egenskaper. Edit: Glemte de to viktigste verdiene/egenskapene: Ærlighet og rettferdighet Endret 6. juni 2006 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 En god leder er en som lar de under ham/henne snakke, for så å snakke denne personen rundt, slik at de med "lavest" stilling tror de styrer og tar avgjørelser selv... Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Enig. En leder må kontakt med "gutta på gølvet"! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 En god leder er en som lar de under ham/henne snakke, for så å snakke denne personen rundt, slik at de med "lavest" stilling tror de styrer og tar avgjørelser selv... 6253210[/snapback] Hvis du med "styrer" mener å løse problemene på lavest mulig nivå, så er jeg enig. Hvis du ikke mener det så har jeg erfart jeg at skuta bør bare ha en skipper. Juks blir avslørt uannset hvor dyktige løgnerne er. Da mister lederen troverdigheten. Ærlighet og rettferdighet er veldig sterke verdier å ha som prinsipper, og de blir aldri misforstått. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det er viktig for en leder å kunne komme over problemer og ikke ta seg nær av kritikk. Få opp igjen humøret og moralen etter en intern konflikt. En leder skal være statisk, som et fjell, i storm og uvær Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå