MrPark Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Jeg skal snart kjøpe min første bærbare PC og har egentlig veldig lite på data. Jeg trenger hjelp til å sette sammen en bærbar pc som hovedsakling skal brukes til skole og internett, men den skulle helst vært ok til spilling også. Ikke noe must med veldig bra grafikk, men spillerene bør kunne kjøres uten at de hakker eller at det oppstår andre problemer. Jeg har derfor en del spørsmål angående kjøp av bærbar PC og håper noen her kan hjelpe meg. Hvilken forskjell er det på Intel Pentium og Asus prosessorer, og hva er forskjellene på de forskjellige Ram typene? Hva slags prisklasse vil en slik pc ligge i. Er ikke interessert i en veldig dyr bærbar. Hvis noen har tid må dere gjerne sette opp forslag på en fullstendig pc eller bare legge til en link til en pc dere ville passet bra. På forhånd takk. Endret 11. juni 2006 av MrPark Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Har du noe spesiellt budsjett og andre "rammer" og holde seg til? Mvh Sjurd Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Har du noe spesiellt budsjett og andre "rammer" og holde seg til? Mvh Sjurd 6254093[/snapback] Den bør vel helst ligge under 10, rundt 8 har vel verdt fint, og derfor ser jeg jo selv at en spillpc er lite realistisk innenfor de økonomiske rammene. Forresten har jeg egentlig sett meg ut 2 "must" og det er dvdbrenner og 1 gb ram. Det jeg egentlig har minst peiling på er grafikkort og lignende. Endret 6. juni 2006 av MrPark Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Om du går for Tundra Tundra 1032X - Intel Centrino 2.0GHz/1024MB/80GB/DVD RW/15.4"/6600 128MB 8995 kr, så får du en kraftig pc som også duger til spill. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Om du går for Tundra Tundra 1032X - Intel Centrino 2.0GHz/1024MB/80GB/DVD RW/15.4"/6600 128MB 8995 kr, så får du en kraftig pc som også duger til spill. Hilsen, efikkan. 6256463[/snapback] Ok, takk, skal vurdere den. Når jeg går på prisguiden på hardware.no så er det flere forskjellige typer dvd brennere. Hva er forskjellen på disse? Jeg lurer også på hva slags skjermkort som er nødvendig for å kunne kjøre spill. PC'en bør være relativt støysvak, er det da noen type prosessorer eller lignende jeg bør unngå? Vil denne være ok til å spille på, eller vil den bare fungere til internett og skole? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Skal prøve å gi deg litt info, slik at du i større grad kan avgjøre selv hvilken laptop du velger å gå for. - De nyeste (og beste imo) prosessorene for bærbare i disse dager er Intel Core Duo. Disse er tilgjengelige på laptoper til priser ned mot kr. 7000,- (Dell Inspiron 6400). Kombinasjonen av en slik prossesor og et skjermkort som gir deg spillmuligheter vil raskt bringe deg forbi kr. 10 000,-. Skjermkort som gir "OK" spillmuligheter er X700, 6600 go, X1600 go, 7600 go osv. De integrerte løsningene, oftest GMA 900, GMA 950 og X300, gir i liten grad mulighet for spilling av heftige 3D spill, men klarer fint eldre spill og nye spill av strategi og "Sims-type" spill. Anbefaling: Om spilling "egentlig" ikke er så viktig, anbefaler jeg DELL Inspiron 6400. Dette er en laptop som gir svært mye for penga. Alltid husk å krysse vekk de dyre serviceuppgradene som DELL foreslår, da får du best pris. Hos DELL varierer ellers prisene med 1000 kroner eller mer fra uke til uke, så ha litt "is i magen" og følg med etter gode tilbud. ASUS sin A6Jc er også en relativt billig Core Duo laptop til ca. kr. 8500,- ASUS lagrer laptoper som også er fine å se på, om dette er viktig anbefales de. Om spilling er viktig, er jeg redd du må droppe Core Duo og heller gå for en vanlig Centrino løsning eller en AMD Turion. Eksempler på spill-løsninger til under 10k er: Acer med 17' skjerm HP med x700 og 1 GB RAM samt komplett.no, psdata.no og netshop.no sine "egenproduserte" modeller. Endret 7. juni 2006 av Filla Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Tusen takk for hjelpen, men vil det ikke være en stor fordel med coreduo eller hva det heter når du spiller, eller er det mest til andre ting at prosessoren er veldig viktig? Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Er denne bærbare pc'en god nok til å kjøre det meste av spill? Har null peiling på grafikkort og lignende. Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Ville satsa på en bærbar med Centrino DUO prosessor.. Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Ville satsa på en bærbar med Centrino DUO prosessor.. 6285960[/snapback] Hvorfor Centrino Duo i stedet for Core Duo? Har hørt at Core duo presterer bedre enn andre prosessorer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Ville satsa på en bærbar med Centrino DUO prosessor.. 6285960[/snapback] Hvorfor Centrino Duo i stedet for Core Duo? Har hørt at Core duo presterer bedre enn andre prosessorer. 6286075[/snapback] Centrino er bare et.. ja, type oppsett i bærbare med integrert trådløs kort osv. Core Duo er det rette navnet, ikke Centrino Duo Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Ville satsa på en bærbar med Centrino DUO prosessor.. 6285960[/snapback] Hvorfor Centrino Duo i stedet for Core Duo? Har hørt at Core duo presterer bedre enn andre prosessorer. 6286075[/snapback] Centrino er bare et.. ja, type oppsett i bærbare med integrert trådløs kort osv. Core Duo er det rette navnet, ikke Centrino Duo 6286467[/snapback] Er ikke helt sikker på om jeg skjønte det dær. Du sier at Core Duo er det riktige navnet på Centrino Duo, da virker det på meg som det er det samme, bare ved to forskjellige navn, men den første som svarte her anbefalte jo det ene over det andre.. Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Hva med denne pc'en? Hvordan er prosessoren og skjermkortet på denne? Godt nok til å kjøre spill? Er Centrino Duo en prosessor med to kjerner, som har samme fordeler som en Core Duo prosessor? Endret 11. juni 2006 av MrPark Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hva med denne pc'en? Hvordan er prosessoren og skjermkortet på denne? Godt nok til å kjøre spill? Er Centrino Duo en prosessor med to kjerner, som har samme fordeler som en Core Duo prosessor? 6288603[/snapback] Denne pc'en har et integrert skjermkort og det duger ikke til spill Centrino duo og core duo er det samme, bare med litt forskjellig navn. noen kaller det centrino duo mens andre kaller det core duo Lenke til kommentar
En græll grill Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Om du skal bruke PC'n til spilling bør grafikkort være noe av det første du ser på. Ta hintet til Filla: Skjermkort som gir "OK" spillmuligheter er X700, 6600 go, X1600 go, 7600 go osv. De integrerte løsningene, oftest GMA 900, GMA 950 og X300, gir i liten grad mulighet for spilling av heftige 3D spill, men klarer fint eldre spill og nye spill av strategi og "Sims-type" spill. Kjøper du pc med et av disse korta kan du til og med kjøre oblivion på ganske høye instillinger. Og som nevnt; hold deg unna intregert grafikkort. For mer info kan du lese denne tråden. Lenke til kommentar
Chainman Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=18034 Centrino Duo T2050 Windows® XP Home Edition 15,4" TFT WXGA (1280x800) Acer Crystal Bright ATI Mobility™ X1300 128MB skjermkort 1024 MB DDR2 533/667 soDIMM kan utvides til 4096 MB 80 GB harddisk DVD Brenner - Dual Intel® Pro/Wireless 3945ABG WLAN 802.11a/b/g Integrert 10/100/1000 nettverkskort 1,3 MPX kamera To innebygde høyttalere Innebygget mikrofon 3 x USB 2.0 ports 5-in-1 card reader (SD/MMC/MS/MS PRO/xD) Vekt: 2.95 kg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hva med denne pc'en? Hvordan er prosessoren og skjermkortet på denne? Godt nok til å kjøre spill? Er Centrino Duo en prosessor med to kjerner, som har samme fordeler som en Core Duo prosessor? 6288603[/snapback] Denne pc'en har et integrert skjermkort og det duger ikke til spill Centrino duo og core duo er det samme, bare med litt forskjellig navn. noen kaller det centrino duo mens andre kaller det core duo 6288770[/snapback] Men det riktige svaret i forhold til Intel er Core Duo, ikke Centrino Duo Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Hva med denne pc'en? Hvordan er prosessoren og skjermkortet på denne? Godt nok til å kjøre spill? Er Centrino Duo en prosessor med to kjerner, som har samme fordeler som en Core Duo prosessor? 6288603[/snapback] Denne pc'en har et integrert skjermkort og det duger ikke til spill Centrino duo og core duo er det samme, bare med litt forskjellig navn. noen kaller det centrino duo mens andre kaller det core duo 6288770[/snapback] Men det riktige svaret i forhold til Intel er Core Duo, ikke Centrino Duo 6293103[/snapback] Ok.. men om jeg kjøper en pc det står har prosessor Centrino duo, vil da prosessoren ha 2 kjerner? Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ok.. men om jeg kjøper en pc det står har prosessor Centrino duo, vil da prosessoren ha 2 kjerner? 6293983[/snapback] Duo står jo for 2. 2 kjerner altså. Lenke til kommentar
MrPark Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Takk for alle svar. Om noen har link til pc'er de mener er gode nok når det kommer til spillbruk med tanke på skjermkort for rundt 10.000 er det bare å slenge dem inn. Det er heller ikke noe minus om pc'ene har 2 kjerner i prosessoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå