Smooth Ceiling Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (Har det en hensikt å avinnstallere driver, fysisk fjerne et kort, reboote og la systemet "rense seg", slå av, innstallere det, boote og legge inn driver igjen som en del av feilsøkingsprosessen?) Problemet gjelder: E-MU 1820. Selve PCI-kortet virker å fungere normalt, men audiodocken her helt på bærtur. Har vært slik 2-3 dager, og det skjedde brått og brutalt. Jeg har brukt timer ved E-MU forumet uten å bli særlig klokere, da mitt problem ligner hva som er beskrevet der, men samtidig ikke helt likt. OS: Windows XP Professional, SP 2. Problemet oppsto da jeg byttet mellom to ASIO drivere i Cubase SX. Plutselig ble det vreng på opptaket, og en liten stund senere døde audiodocken på meg. Helt mørkt. Et par dager og noen driver re-installs (siste versjon fra E-MU) senere, gjenoppsto den altså i fyr og flamme, men helt uten lyd. En feilmelding vises i XP, som sier noe om at hardware (audiodocken) ikke kan bli funnet, men den får altså strøm. PSUet er ikke av de mest kraftige (350W), men det har aldri gitt meg problemer før, og jeg har brukt dette systemet med de komponentene og dette lydkortet over lengre tid uten problem. Problemet oppsto som nevnt brått. I dag virket det som den fungerte normalt igjen, da jeg slo på PCen. LEDs for vanlig bruk lyste. Jeg åpnet patch mikseren og startet en trommemaskin for å sjekke om inngangssignalet nådde frem fra utsiden. Meterene lyste opp og alt virket normalt, men ikke en lyd på monitorene. Jeg forsøkte å reboote, og da var alle LEDs opplyst igjen, samme feilmelding. Jeg har forsøkt å vende hovedsignalkabelen, re-innstallere driveren og application software, forsøkt restore default innstillingen, sjekket hardware oversikten i system O.S.V. Det eneste som gjenstår nå, før jeg ser meg nødt til å kontakte Creative / E-MU, er å fysisk fjerne PCI-kortet (har avinnstallert driver og app. software), reboote og la XP gjøre sin greie, og så putte kortet tilbake og innstallere på nytt. Ellers mistenker jeg at en chip eller noe i audiodocken er ødelagt. Men, ærlig talt, har dette noen som helst nytte? Å fjerne hardware fysisk på den måten, mener jeg? Hva er vitsen, annet enn at kortet kanskje får en annen IRQ (når det uansett ikke vises noen IRQ konflikt)? Dette er vel så mye et generelt spørsmål som et spørsmål om mitt lydkort. På forhånd takk for svar som kan øke mitt kunnskapsnivå på området (E-MU 1820 og 1820M er forresten herlige lydkort generelt) Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Hvilke 2 asio drivere byttet du mellom? Det skal ikke gå an å svi audiodocken på denne måten, så jeg vil tippe at er er software-relatert.. Hvis du (av en eller annen merkelig grunn) bruker Asio4all drivere, så vet jeg at disse er super ustabile hvis de brukes med lydkort som har dedikerte asio drivere. Prøvd å reinstallere cubase (og evt andre programmer som bruker asio driverne)? Jeg hadde lott problemer med mitt gamle creamware kort for noen år siden, og det løste seg ved at jeg satt kortet i en annen pci plass. Windows viste ikke noen IRQ feil. Endret 12. juni 2006 av Xenofil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå