Gå til innhold

Skal sette opp server, hva er viktigst?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å bygge meg en server maskin som skal være på 24/7.

Det jeg ikke er sikker på, er hva jeg må legge mest vekt på når det kommer til maskinvare?

De fleste sier jo at man ikke trenger en sånn kjempe maskin for å holde en liten server oppe.

Maskinen skal brukes til å holde opp en full web-server med PHP, MySQL, "hele pakka" med andre ord.

Vurderer også å kanskje fortsette å kjøre min TeamSpeak server på den.

Så er det sikker noe annet tull som jeg kommer til å finne på med den (server relatert da..)

Men tilbake til spørsmålet da:

Er det RAM, HDD eller prosessor hastigheten som er det viktigste faktumet når det kommer til å minske loade tiden for en server.

Jeg har ikke en alt for god opplastingshastighet (500 kb/s + at jeg spiller på nette), så jeg vil prøve å minske tiden med å sette inn litt god hardware på denne serveren.

Men samtidig så er budsjette litt begrenset ^^ Så være litt rimelig takk ^^

På forhånd takk :thumbup:

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, ikke bruk bare store bokstaver i overskriften. Topic blir sannsynligvis stengt pga det...

Ang. server:

Hvor mange hits har du tenkt å takle i sekundet? Vil de fleste sidene være avhengig av mysql?

Sannsynligvis holder det med en P2-400 og 256 mb minne, siden linja di (hvis du skal ha den hjemme) blir slukt opp før du nærmer deg hardware-grensa.

Skal du f.eks servere 1000 hits i sekundet bør du ha ~2GB kjapt minne, xeon/a64/opteron osv.

Hvis du skal kjøre en full 32-spillers cs-server og teamspeak på den gjetter jeg på at +1gb minne og 2ghz cpu holder lenge. Diskplass er ofte ikke så viktig.

Endret av px
Lenke til kommentar

Sorry, sorry ^^ *bytter til små bokstaver*

Ja, angående Hits og alt det der ^^

Regner med at de fleste sidene vil bruke mysql og PHP, men det er vel kanskje litt stort å si "sidene", da dette blir for det meste en privat webserver for meg selv. (Gidder ikke å betale noen andre for å gjøre noe jeg kan selv xD)

TeamSpeak kommer jeg til å kjøre, det er helt sikkert.

Spillservere vet jeg ikke..

Jeg vurderer å anskaffe meg SHDSL, siden Bredbåndsfabrikken ikke har en kontrakt med blokka mi, så jeg får ikke en 10/10 MB linje...

(men SHDSL er så sykt dyrt, i forhold til den nedlastings hastigheten man får. Har 6MB nå, og jeg føler ikke helt at det er nok xD)

Greit. Så hvis vi oppsummerer litt, så holder det med at jeg bruker min gamle Pentium 4 2.53Ghz. 1GB RAM (PC2700) og en 7200RPM 30GB HDD.

Forresten, kan noen anbefale et OS for å kjøre en server? Jeg vil gjerne få kjørt TeamSpeak da, og den finnes jo bare til windows tror jeg. Men jeg kan sikkert "jobbe" med Ventrilo også ^^

Lenke til kommentar
Sorry, sorry ^^ *bytter til små bokstaver*

Ja, angående Hits og alt det der ^^

Regner med at de fleste sidene vil bruke mysql og PHP, men det er vel kanskje litt stort å si "sidene", da dette blir for det meste en privat webserver for meg selv. (Gidder ikke å betale noen andre for å gjøre noe jeg kan selv xD)

TeamSpeak kommer jeg til å kjøre, det er helt sikkert.

Spillservere vet jeg ikke..

Jeg vurderer å anskaffe meg SHDSL, siden Bredbåndsfabrikken ikke har en kontrakt med blokka mi, så jeg får ikke en 10/10 MB linje...

(men SHDSL er så sykt dyrt, i forhold til den nedlastings hastigheten man får. Har 6MB nå, og jeg føler ikke helt at det er nok xD)

Greit. Så hvis vi oppsummerer litt, så holder det med at jeg bruker min gamle Pentium 4 2.53Ghz. 1GB RAM (PC2700) og en 7200RPM 30GB HDD.

Forresten, kan noen anbefale et OS for å kjøre en server? Jeg vil gjerne få kjørt TeamSpeak da, og den finnes jo bare til windows tror jeg. Men jeg kan sikkert "jobbe" med Ventrilo også ^^

6254304[/snapback]

Kjører selv Celeron D 2,66ghz, 512mb ddr2 4300 minne....

(1,5tb i lagringsplass :whistle: )

Kjører en del på den. Er filserver hjemme. Alt ligger der, samt kjører Web og ftp server... samt litt ekstra stasj....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...