vebbi Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg har designet og bygd en FM sender (går vk1 elektronikk), men jeg lurer på om noen har formelen til hvor lang en antenne skal være.. Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Bølgelengde(helbølge): Lysets hastighet/Frekvens på signalet Lysets hastighet: 300 000km/s Halvbølge= Helbølge/2 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Du glemmer at lysets hastighetskonstant er oppgitt i luft/tomt rom, og at bølgelengden derfor kommer til å være anderledes i kobber som antennen er laget av. Det er derfor normalt å gange med omtrent 0,96 for å få korrekt tilpasning. Har hatt VK1 Elektronikk-eksamen i dag jeg. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Har sett en del tegninger over fm-sendere på internett, men ingen av de jeg fant brukte mer enn 12 volt. Hvordan kan man finne ut hvor langt en radiosender vil sende? Og vil den sende mye bedre jo mer volt man gir den? Går det an å bygge for å bruke med stikkontakt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå