Gå til innhold

bærbar med tegnebrett eller tablet-notebook

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny bærbar og trenger hjelp på området tablet/tegnebrett.

Grunnen til at jeg vil ha et slikt input, er at jeg skal bruke det i studiene, forelesninger, notater/stikkord, små illustrasjoner og piler, tankekart osv...

Er det noen med erfaring som kan si noe om hvordan tablet-notebook og tegnebrett fungerer til dette, og hvilken løsning som er best med hensyn på pris, mobilitet og funksjonalitet.

Jeg ser for meg at en med tegnebrett har mindre av kontrollen og friheten en tablet-notebook tilbyr. Stemmer dette?

altså:

1. Hvordan fungerer (i praksis) tablet-notebook til nevnte oppgaver?

2. Hvordan fungerer tegnebrett til nevnte oppgaver?

3. Hvor stor er forskjellen i å notere på skjerm/notere på brett?

4. Hva anbefales når en tar med pris, mobilitet og funksjonalitet? og hvorfor?

Tusen takk hvis du kan svare på en eller flere av disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvordan fungerer (i praksis) tablet-notebook til nevnte oppgaver?

Til studenter er tablet faktisk veldig bra. Jeg vil anbefale programmet til Microsoft som heter OneNote, den er veldig fin for notater (kan vel nesten se det på navnet). Den får en stor overhaling med 2007 utgaven (office pakken), så jeg ville faktisk anbefalt deg og prøve den i Beta2 utgaven som nå er åpen for alle. Den er veldig fint integrert mot Outlook f.eks, hvor du kan lage et flagg for en ting du må gjøre og den vises automatisk i oppgaver i Outlook. Den har noen andre fiffige ting også, som å synkronisere opptak mot notatene. Enkel forklaring på dette, er at hvis du tar opp en forelesning, og så skriver du notater samtidig, og når du da leser over notatene senere og lurer på hva i all verden du skrev på den linjen, kan man trykke på et lite ikon ved siden av linjen og høre hva som ble sagt akkurat når du skrev den setningen.

Den har også automatisk OCR av bilder og PDF filer, så de kan søkes på automatisk. Den vil også finne dine håndskrevne notater selv om du søker med vanlig tekst som på dette forumet. Tablet anbefales på det sterkeste til studenter hvis du har penger (minimum pris nå er vel 13.000 ca, men da får du en fin PC).

2. Hvordan fungerer tegnebrett til nevnte oppgaver?

Det har jeg vel snakket om allerede

3. Hvor stor er forskjellen i å notere på skjerm/notere på brett?

Jeg har ikke prøvd å notere på et brett, men du må vel skaffe deg et lite og mobilt et skal du ha det med på forelesninger og fortsatt ha plass til PCen. Det er kanskje et billigere alternativ, men det vil kanskje være litt rart å ikke se hva man skriver der man holder pennen. Du kan kanskje få testet det i butikk før du bestemmer deg. Og det å skrive på sånne tablets, om det er på skjerm eller ikke er HELT anderledes fra å skrive på sånne underskriftsgreier man har i bankene. Dette er med mye høyere oppløsning, og er trykk sensetive. Dvs at skriver du hardere så blir linjen tykkere, så det vil se ut som en helt normal penn strek.

4. Hva anbefales når en tar med pris, mobilitet og funksjonalitet? og hvorfor?

Jeg ser nå at Toshiba M200 er nede på 13.000, og denne er en kvalitetsmaskin. De har akkurat sluppet ut oppgraderingen med Core Duo, men den er en del dyrere, vet ikke helt hvor mye mer man får for pengene ved en oppgradering til Core Duo, det vet kanskje andre. Jeg kan ikke svare for de løse tabletene man kan kjøpe (uten skjerm, som man kobler til vanlige PCer), men det er kanskje et billigere alternativ, da man kan kjøpe en billigere bærbar også. Jeg vil IKKE anbefale å gå over 12" i størrelse på en tablet PC skal du ha det, da de fort blir lite mobile. Tablets er kanskje det beste verktøyet til studenter idag, bare det å kunne finne de notatene du vil på sekunder er kjempekjekt. Du slipper også gigantiske hauger med papir. 12" PCer er generellt dyrere enn vanlige, så ser man på andre i samme størrelse er ikke Tablet PCene dyre, og i tillegg får du en funksjonalitet de andre ikke er i nærheten av. I Norge har vi ikke den største valgmuligheten når det kommer til Tablets, men Toshiba M200/M400 og IBM X41 anbefales på det sterkeste. Har også sett at Acer C204 har fått bra kritikker. Du kan søke litt rundt på priser på prisguiden og se om du finner noe som passer.

Hvis du har noe annet å spørre om er det bare å si ifra, så skal jeg prøv å få svart så godt som mulig.

-Heiper-

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Den har også automatisk OCR av bilder og PDF filer, så de kan søkes på automatisk. Den vil også finne dine håndskrevne notater selv om du søker med vanlig tekst som på dette forumet.

Klarer den å søke på norske ord også eller må det være engelsk?

Jeg er i samme posisjon nå og vurderer å kjøpe meg en tablet på bruktmarkedet. Noen nye anbefalinger nå? (med tanke på at forrige post er litt gammel)

mvh Filip

Edit:

Jeg har kjøpte meg en Fujitsu Lifebook T4410 (ny) i høst og har brukt den til studiene mine. Bruker OneNote og fører alle forelesninger og oppgaver i dette programmet. Er foreløpig meget fornøyd og har ingen løse ark overhodet. Det går altså fint å søke opp ord som er i pdf eller håndskrevet.

Endret av KennyLoggins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...