Gå til innhold

Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm f/2.8

Anbefalte innlegg

Madamen skal snart til New York, og jeg som blir igjen for å jobbe har lagt inn ønskeliste (med påfølgende overføring av penger...).

Har nå et Nikon 18-35mm f/3.5-4.5 objektiv (ikke kit-objektivet). Det tar skarpe og gode bilder (teknisk i hvertfall), men er ikke veldig lyssterkt og har litt knapt brennviddeomfang.

Lurer derfor på å bytte til et Sigma eller Tamron som nevnt i emnetittel. Har noen erfaringer med disse i forhold til hverande eller Nikon 18-35mm f/3.5-4.5?

Objektivet skal brukes som allround-objektiv, med hovedvekt på landskaps- og turbilder (på steder både med og uten asfalt).

Har lurt litt på faste brennvidder, f.eks 35, 50 eller 85mm, men erfaring tilsier at det ikke blir så mange linser med eller linsebytter på tur. Hvis den optiske kvaliteten er overlegen vil jeg likevel vurdere det.

Andre forslag og inspill mottas også med takk.

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst bør det sjekkes opp om 17-50mm f2.8 har kommet på markedet enda. Er temmelig nylansert, selv ville jeg helt klart valgt 17-50mm da begge to er skarpe og gode, og Tamron har en mm ekstra vidvinkel noe som faktisk betyr en del i den enden.

Men tror jeg venter til Tokina 16-50mm f2.8 kommer først da begynner vi å nærme oss vidvinkel som tilsvarer 24mm slik de beste normalzoomen for filmhus hadde.

Lenke til kommentar
Lurer derfor på å bytte til et Sigma eller Tamron som nevnt i emnetittel. Har noen erfaringer med disse i forhold til hverande eller Nikon 18-35mm f/3.5-4.5?

Objektivet skal brukes som allround-objektiv, med hovedvekt på landskaps- og turbilder (på steder både med og uten asfalt).

Sigma 17-70 F/2.8-4.5 har vel også fått gode kritikker. Gir ganske god lysstyrke på vidvinkel, og ikke noe dårligere enn det du har på full tele. Dessuten har det litt større brennvidde-område, med de fordeler og ulemper det har. Her finner du mer informasjon om det.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. spesielt Sigma 17-70.

Tror jeg ikke følger det, Nikon 18-70 er like lyssterkt på full tele og bare ett knepp dårligere på full vidvinkel - og koster bare 1800,- på bhphotovideo.

Er også litt bekymret for den store eksemplarvariasjonen Sigma har.

Kvaliteten skal være ikke veldig mye dårligere enn det jeg har nå, men jeg får frigjort litt kapital til ordentlig vidvinkel, og da er ikke ytelsen på full tele like kritisk lenger.

mvh

Lenke til kommentar
Takk for tipsene. spesielt Sigma 17-70.

Tror jeg ikke følger det, Nikon 18-70 er like lyssterkt på full tele og bare ett knepp dårligere på full vidvinkel - og koster bare 1800,- på bhphotovideo.

Er også litt bekymret for den store eksemplarvariasjonen Sigma har.

Kvaliteten skal være ikke veldig mye dårligere enn det jeg har nå, men jeg får frigjort litt kapital til ordentlig vidvinkel, og da er ikke ytelsen på full tele like kritisk lenger.

mvh

6275303[/snapback]

Ikke noe dumt valg, synes jeg. 18-70 er en veldig bra all-rounder som det heller ikke er noe problem å bli kvitt til en bra pris, skulle du ønske det. På ett eller annet felt kan den nok bli slått av hver eneste av konkurrentene, men totalt sett kommer den veldig bra ut. Tror for øvrig kke du skal la deg skremme av eksemplarvariasjonen hvis du har anledning til å ta deg tid og teste, og den forekommer hos Nikon og Canon også, sjøl om den jamt over er mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...