allanalda Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Jeg har endel objektiv for Nikon speilrefleks, analoge. Det jeg opplever vanskelig er å få et klart svar på er om disse objektivene kan brukes på et nytt digitalt speilrefleks eller ikke. Det er blitt meg fortalt at Fujifilm FinePix S3 Pro kan ta disse objektivene men stemmer det for Nikon også? Hvis objektivene kan brukes blir det da dårligere kvalitet på bildene? Endret 6. juni 2006 av allanalda Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Nikon (Nikor) objektiver har høy optisk kvalitet. Dette vil normalt gi gode bilder. Men objektivene er blitt produsert i en menneskealder og mer til. Dermed vil det være funksjonalitet du ikke får med deg. En del av objektivene må kjøres helmanuelt (både og fukus og blender). Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg har endel objektiv for Nikon speilrefleks, analoge. Det jeg opplever vanskelig er å få et klart svar på er om disse objektivene kan brukes på et nytt digitalt speilrefleks eller ikke. Det er blitt meg fortalt at Fujifilm FinePix S3 Pro kan ta disse objektivene men stemmer det for Nikon også? Hvis objektivene kan brukes blir det da dårligere kvalitet på bildene? 6251884[/snapback] Det kommer jo helt ann på hva slags objektiver det er snakk om. Er det gamle analoge AF objektiver er disse identiske med dagens objektiver å gir 100% funksjonalitet. Er det snakk om MF objektiver krever disse selvsagt Manuel Fokus, du vil også miste lysmåling på Nikons forbruker hus, da de mangler AI taggen, men på proff husene (D2x og D2H(s)) og avanserte amatør hus(D200) vil du få lysmåling (vel og merke hvis vi ikke snakker om pre AI objektiver fra 1970 tallet). Et annet alternativ er å kjøpe et Canon hus og bestille en adapter for en hundrelapp på nettet. Dette vil gi deg mulighet for nedblendet lysmåling på alle manuelle Nikon objektiver også pre AI. ps. Dette har vært diskutert en hel haug av ganger, og jeg nekter å tro at du ikke klarte å finne denne informasjonen ved et raskt nettsøk eller et søk her på forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå