Gå til innhold

Hva kan være ødelagt? Kjørt 12v inn i kabinettet!!!

Anbefalte innlegg

En venn av meg presterte å miste 12v (noe vifte greier) ned på kabinettet mens pc'en gikk.. Dvs at siden ledningene ikke var "isolert" gikk det strøm og maskinen skrudde seg rett av..

Det lyser på hovedkortet men han får ikke startet maskinen.. Hva er feil? Siden det lyser på hovedkortet kan det vel ikke bare være å bytte en sikring i psu, for da får jo hovedkortet strøm. kan hovedkortet være ødelagt?

Noen som har opplevd noe lignende?

Pc'en var selfølgelgig ikke jordet, hadde det kunne hjulpet?

Mvh

Kristoffer Dale

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han har sikkert drept hovedkortet....det kan helt fint lyse og være busta ennå...skjedde meg for noen dager siden da....jeg slapp ikke noe 12v ledning på da :razz:

ja det ville hjulpet og være jorda(tror jeg?) men det kommer jo litt ann på hvor den ledningen traff....traff sikkert en diode dings som tåler lava spenninger som sikkert bare er laget til lukke og stenge...ellernoesånt :razz:

hvis ikke hovedkortet er så gammelt kan du jo gå og få nytt selv om det er litt sleipt kanskje :wink:

ville bare si at jeg presterte og dryppe en STOR dråpe flytende loddetinn rett ned på hovedkortet(nei jeg følte meg ikke kul på det tidspunktet) men det gikk bra den hadde størkna i fallet + det er jo en slik beskyttelse lakk over hovedkortet som trenger en viss varme før den smelter eller no...(jeg drev og lodda vannpumpe ledning på psu...var for lat og dra hele psu ut av kabinettet :razz: )

[ Denne Melding var redigert av: NoNamed på 2002-10-09 22:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 22:06, skrev Anders Leipsland:

Dere har prøvd å slå av PSUen med brytere bak eller tatt ut stikkontakten fra veggen og latt den være ute i ca 30 sekund?

Skal spørre han, takk for tips :smile:

Lenke til kommentar

hei, det er jeg som kortsluttet dataen.

jeg mistet en sånn 12v viftekontakt ned på den ene kabinettveggen..dataetn var på da dette skjedde og sluknet direkte uten noen slags lyder.

har dratt ut strømledningen og prøvd gjentatte ganger å starte den opp igjen, men den er helt død.

Ett av problemene er at jeg ikke vet hva jeg må bytte ut.. hadde håpet det var en sikring i PSUen som hadde røket..så jeg åpnet den, men fant selvfølgelig ingen form for sikring..(finnes det sikringer i PSUen?)

en annen ting er jo at lyset på hovedkortet som indikerer om hovedkortet har strøm, lyser.

så da sitter jeg her og er mildt sagt usikker om hvor feilen ligger. Håper noen av dere kan hjelpe meg med dette.

mvh audun.

oppdatering:

har akkurat testet PSUen på en annen maskin med samme hovedkort og cpu som min egen.

Nøyaktig det samme skjedde på den som på min;

dataen var helt død utenom det lyset(strøm-indikatoren) på hovedkortet som lyste..

av dette trekker jeg følgende konklusjon at det er PSUen som er poffa, og hovedkortet(og resten av maskinen) lever fint. høres dette logisk ut?

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-10-10 18:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:

av dette trekker jeg følgende konklusjon at det er PSUen som er poffa, og hovedkortet(og resten av maskinen) lever fint. høres dette logisk ut?

Hvis maskina fungerer etter du har byttet PSU høres det logisk ut.

- Judaz -

Lenke til kommentar

Høres helt bra ut det. PSU'en har tatt kvelden. Såvidt jeg skjønner, så mista du en strømførende ledning fra PSU, ned på sideplaten, og ikke hovedkortet. Da har du sikkert ødelagt 12v delen av PSU. Det som lyser på hovedkortet ditt, mener jeg skal være 5v spenning. Og den delen kan jo være helt iorden.

Fo å være helt sikker, kan du jo prøve PSU'en til han kameraten din. Sikker på at det funker da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...