Gå til innhold

Netcom Totalforsikring - Bare tull!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dere har sikkert hørt om netcom's totalforsikring. Du betaler 35 kr hver måned, og da er du forsikret mot et skadetilfelle hver 18 måned. Dette er du forsikret mot:

 

 

Du er dekket mot:

 

Tap av eller skade på mobiltelefonen som følge av en plutselig ytre årsak knyttet til et bestemt skadetidspunkt, herunder ran og tyveri.

Misbruk av mobiltelefonen med inntil kr 10.000 ved tap og tyveri.

 

 

I begynnelsen av mai var jeg på tur i UK, og min Nokia 6280 falt i bakken med et uhell og ble ødelagt. Skjermen begynte å vise negative farger å klikke helt innimellom, etterhvert fungerte den ikke i det hele tatt. 6280 er også en skyvemobil, og den ene delen av mobilen løstnet fra den andre ved sammenstøtet, så den henger bare sammen i kablene.

 

Situasjonen var slik:

 

Jeg lå øverst i en køyeseng med mobilen trygt under puta. Årsaken til at den lå akkurat der, var pga at jeg skulle merke vibrasjonen nste morgen, uten å vekke de andre. Mens jeg sov skjedde det at telefonen falt ned ca. 2 meter fra køyesenga hvor jeg lå. Etter sammenstøtet med gulvet, skjedde det jeg skrev over.

 

En måned senere, ringer jeg netcom for å bruke totalforsikringen som skulle dekke "plutselig ytre årsak knyttet til et bestemt skadetidspunkt". Jeg oppgav all nødvendig informasjon, inkludert dette jeg skrev her. Etter å ha ventet i over 5 min, kommer netcom fram til at forsikringen ikke dekker den skaden som ble påført mobilen min. Hva enn jeg sa, så bare kom de med det motargumentet at mobilen ikke hadde blitt påført plutselig ytre skade.

 

Dermed fikk jeg ikke ny telefon og må kaste 3.400 kr rett ut av vinduet, etter å ha brukt telefonen i bare ca. en måned. Men abbonementet forsetter, samtidig med forsikringen.

 

Synes du dette høres retferdig ut? Mobilen ble jo påført plutslig ytre skade på et bestemt tidspunk. Og jeg var ikke "bevisst" når ulykken intraff.

 

Kan dere komme med tips om hvordan jeg skal klare å få dekt tapet av mobiltelefonen, uten å måtte kjøpte ny?

Endret av ColeyMoley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Dere har sikkert hørt om netcom's totalforsikring. Du betaler 35 kr hver måned, og da er du forsikret mot et skadetilfelle hver 18 måned. Dette er du forsikret mot:

 

 

Du er dekket mot:

 

Tap av eller skade på mobiltelefonen som følge av en plutselig ytre årsak knyttet til et bestemt skadetidspunkt, herunder ran og tyveri.

Misbruk av mobiltelefonen med inntil kr 10.000 ved tap og tyveri.

 

 

I begynnelsen av mai var jeg på tur i UK, og min Nokia 6280 falt i bakken med et uhell og ble ødelagt. Skjermen begynte å vise negative farger, og klikke helt innimellom, etterhvert fungerte den ikke i det hele tatt. 6280 er også en skyvemobil, og den ene delen av mobilen løstnet fra den andre ved sammenstøtet, så den henger bare sammen i kablene.

 

Situasjonen var slik:

 

Jeg lå øverst i en køyeseng med mobilen trygt under puta. Årsaken til at den lå akkurat der, var pga at jeg skulle merke vibrasjonen nste morgen, uten å vekke de andre. Mens jeg sov skjedde det at telefonen falt ned ca. 2 meter fra køyesenga hvor jeg lå. Etter sammenstøtet med gulvet, skjedde det jeg skrev over.

 

En måned senere, ringer jeg netcom for å bruke totalforsikringen som skulle dekke "plutselig ytre årsak knyttet til et bestemt skadetidspunkt". Jeg oppgav all nødvendig informasjon, inkludert dette jeg skrev her. Etter å ha ventet i over 5 min, kommer netcom fram til at forsikringen ikke dekker den skaden som ble påført mobilen min. Hva enn jeg sa, så bare kom de med det motargumentet at mobilen ikke hadde blitt påført plutselig ytre skade.

 

Dermed fikk jeg ikke ny telefon og må kaste 3.400 kr rett ut av vinduet, etter å ha brukt telefonen i bare ca. en måned. Men abbonementet forsetter, samtidig med forsikringen.

 

Synes du dette høres retferdig ut? Mobilen ble jo påført plutslig ytre skade på et bestemt tidspunk. Og jeg var ikke "bevisst" når ulykken intraff.

 

Kan dere komme med tips om hvordan jeg skal klare å få dekt tapet av mobiltelefonen, uten å måtte kjøpte ny?

6251681[/snapback]

 

ring til FBI nrk eller tv2 hjelper deg!

Lenke til kommentar

I dette tilfellet vil jeg anta at forsikringsselskapet mener at du ikke oppbevarte telefonen tilstrekkelig godt og at det var dette som førte til skaden. NetCom Totalforsikring dekker ikke skade som er din egen skyld, noe som vel er ganske klart i denne saken. Hvis noen hadde hoppet opp i senga di og dyttet deg og telefonen ned på gulvet, ville skaden bli dekket.

 

Totalforsikringen er veldig god til å dekke tyveri og ikke minst misbruk (tenk om noen hadde stjålet telefonen din i London og ringt med den....... regningen hadde du måttet betale hvis du ikke hadde hatt forsikring...) Men til selvforskyld skade duger ikke denne forsikringen.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

det med at selvskyldt skade ikke dekkes er en diskusjonssak. Hvis jeg foreksempel har vært i tyrkia og legger telefonen i kofforten som sendes som bagasje. Når jeg kommer hjem ser jeg at skjermen er knust og ringer netcom for å få en ny. Da er det min egen skyld at den er knust fordi jeg ikke skulle lagt den i bagasjen. Sånn mister netcom kunder ;)

 

Strengt tatt kan jo netcom bare si at uansett hva som skjer så burde ikke du ha kommet i den situasjonen ergo er det din skyld.

Lenke til kommentar

Ok, men nå må vi holde oss til temaet. Jeg mistet telefonen ned på gulet i søvne. Den lå under puta, som jeg mener er et sikkert sted å ha den. Alle legger den jo udner puta når de skal høre vibrasjonen, er på ferie, el.a.

 

Jeg har lest igjennom forsikringsvilkårene, og det står ingenting om at skaden må bli påført av andre. Og det står heller ingen ting om at forsikringen IKKE dekker det som har hendt.

 

Takk for at dere hjelper meg.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere. Ring FBI og TV2 hjelper deg.

 

du kan også bruke gratis rettshjelp som de fleste komuner har. Da får du 30 min med en advokat som svarer på dine spørsmål. Det kan være meget nyttig :)

 

Du kan også prøve selv med å ta kontakt med sjefer etc innen netcom, det er nok bedre enn å snakke med kundeservice.

Lenke til kommentar
(...)  Sånn mister netcom kunder ;) (...)

6251808[/snapback]

 

Det blir en for enkel påstand. Skulle jeg avslutte min konto i Storebrand Bank fordi jeg var uenig med forsikringsavdelingens vurdering av min skadesak? Det går an å skille de to. For NetComs vedkommende er faktisk skillet mellom forsikrings- og mobildelen enda større enn i eksempelet Storebrand. Kanskje ikke så viktig - men det er der likevel. Ikke noe problem å sikte - men sikt i det minste på rett mål.

 

Men til topic - forsikringen er helt grei den. Derimot er det to problemer; potensielt dårlig kommunikasjon om produktet - herunder forhandler snakker varmt om fordelene og "glemmer" det med liten skrift. Og / eller at markedsføringen av produktet er vinklet på en måte som gjør at tilfeller med selvskyld ikke kommer godt nok fram. Hva en måtte mene om de to er forsåvidt en subjektiv vurdering, men min påstand er den at forsikringsbransjen er seg selv lik; bil, hus, mobil, hva som helst.

 

Selv har jeg bedriftsabo fra NetCom med tilhørende totalforsikring (pluss). Det er ikke den rimeligste prisplanen, men forsikringsvilkårene er vesentlig bedre enn privat abo. Det er langt på vei en uflaksforsikring - selvom produktet også her har sine begrensninger. Poenget er at utifra min egen vurdering synes jeg det er helt greit å betale ca 100-150 kroner ekstra i måneden (BusinessTalk) for å ha en forsikring som faktisk fungerer til mitt bruk. Er en ikke villig til å betale det det koster, vel, da kan en faktisk heller ikke klage.

 

Regnestykket blir som følger (noe avrundet)

 

150 kr mnd - abo

40 kr mnd - forsikring

350 kr egenandel første skade (700 ved nr 2)

 

12 måneder og èn skade gir det en merkostnad à 2630.

 

Min telefon koster mer enn 3000. Ergo går jeg i pluss all den tid skade skjer ca en gang i året. I sum er det ikke store forskjellen - men jeg slipper å tenke på at jeg må legge ut for telefon i tilfelle det skjer. Gitt at telefonen ikke skades, vil jeg ha betalt for mye -- men det er nettopp derfor en har forsikring; for å ikke sitte med all risiko alene.

 

For ordens skyld; skal en først legge telefonen i en køyseng når en legger seg - sørg i det minste for å legge den på en måte som gjør at den ikke faller ned. Inntill veggen kan fungere i mange tilfeller, siden glipet ned som regel er for smalt. Synd å si det, men dersom den forklaringen gjengitt i tråden er korrekt, kan jeg ikke skjønne annet enn at forsikringsavdelingen har vurdert saken riktig ut i fra gjeldende vilkår.

 

EDIT: Er litt usikker på reklamasjonsfrister og forsikring iht avtaleloven, men å ta kontakt en måned etter skade oppstod høres i beste fall noe langt ut. Mulig saken ikke er "foreldet" av den grunn, men bare en tanke.

Endret av jpuma76
Lenke til kommentar
Som sagt tidligere. Ring FBI og TV2 hjelper deg.

 

du kan også bruke gratis rettshjelp som de fleste komuner har. Da får du 30 min med en advokat som svarer på dine spørsmål. Det kan være meget nyttig :)

 

Du kan også prøve selv med å ta kontakt med sjefer etc innen netcom, det er nok bedre enn å snakke med kundeservice.

6251909[/snapback]

 

FBI og TV2 gidder ikke å ta slike saker som denne, da det er rimelig klart at forsikringen ikke dekker den skaden som er skjedd. Kunden tror han har kjøpt en "idiot-forsikring" men det er faktisk ikke tilfelle. En annen gang bør trådstarter lese hele den lille skriften.

 

Å ringe til "sjefer etc innen netcom" kommer man heller ingen vei med. Det er ikke NetCom som styrer forsikringen, det er et eget forsikringsselskap. Kundeservice har heller ingenting med saken å gjøre.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Jeg har totalforsikring som dekker plutselig påført skade. Det står ingenting annet rundt det temaet. Det ér en plutselig påført skade når mobilen treffer gulvet. Det skjer på under et millisekund, og var på et bestemt tidspunkt. Jeg husker den nøyaktige datoen.

Lenke til kommentar
(...)  Sånn mister netcom kunder ;) (...)

6251808[/snapback]

 

Det blir en for enkel påstand. Skulle jeg avslutte min konto i Storebrand Bank fordi jeg var uenig med forsikringsavdelingens vurdering av min skadesak?

 

 

6251972[/snapback]

 

 

For enkel påstand? Det er ingen påstand, det er fakta :)

 

Det er da irrelevant for meg hvilke forhold netcom har til sin forsikrer. Netcom solgte meg en forsikring. Jeg er ikke fornøyd med resultatet. Jeg avslutter mitt kunderforhold med netcom. Hadde jeg kjøpt forsikring i ett annet selskap hadde jeg selvsagt ikke klandret netcom for det, men siden det var nettopp netcom som solgte meg forsikringen så klandrer jeg dem.

 

Det blir for enkelt å si at den som selger deg noe ikke har ansvar for at du er fornøyd med det produktet han selger deg :)

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere. Ring FBI og TV2 hjelper deg.

 

du kan også bruke gratis rettshjelp som de fleste komuner har. Da får du 30 min med en advokat som svarer på dine spørsmål. Det kan være meget nyttig :)

 

Du kan også prøve selv med å ta kontakt med sjefer etc innen netcom, det er nok bedre enn å snakke med kundeservice.

6251909[/snapback]

 

FBI og TV2 gidder ikke å ta slike saker som denne, da det er rimelig klart at forsikringen ikke dekker den skaden som er skjedd. Kunden tror han har kjøpt en "idiot-forsikring" men det er faktisk ikke tilfelle. En annen gang bør trådstarter lese hele den lille skriften.

 

Å ringe til "sjefer etc innen netcom" kommer man heller ingen vei med. Det er ikke NetCom som styrer forsikringen, det er et eget forsikringsselskap. Kundeservice har heller ingenting med saken å gjøre.

 

-snubbel

6252289[/snapback]

 

Her spørres det om hjelp. Jeg gir alternativer som muligens kan føre frem. Slik jeg tolker din post sier du jo at trådstarter bare skal gi opp og ta et tap han mener han ikke skal ha.

 

 

Jeg gikk inn å leste forsikringsavtalen jeg. Den ligger her https://netcom.no/privat/tjenester/totalfor...gbasisjan06.pdf

 

Her står det at klager skal rettes til:

15 KLAGEADGANG

Klage på forsikringsoppgjør rettes til:

NetCom Skadeavdeling co/ White Label Insurance AS

Postboks 434 Skøyen

0213 Oslo

eller

Forsikringsklagekontoret

Bygdøy allé 19

0262 Oslo

 

 

Sansynligvis er det punkt 7.7 eller 8 som blir brukt av netcom for å avvise kravet.

 

 

Jeg synes ColeyMoley skulle bruke fri rettshjelp for å snakke med en advokat som kan si mer om hvilke krav han har i følge FAL §4-9 og §4-10.

 

Dessuten vil nok TV2 hjelper deg og FBI kunne se på saken. Det kommer ann på hvor mange mer spennende saker de har. Har de ikke noe bedre tar de denne for å lage program :)

 

Forbrukerombudet kan også være innterersert i saken. Hvis det er flere som klager vil de kanskje komme med tiltakt som gjør Netcom forandrer vilkår, tekst i forsikringen eller bytter forsikringsselskap.

Lenke til kommentar

beste forslag er å rette normal klage på vilkårene.

Forsikringsvilkår vil ikke bli sett på hos forbrukerombudet fordi det ikke er en del av deres satningsområdet i år.

 

Personlig så syns jeg at å legge telefonen under puta er meget risikabelt, men var også litt dårlig grunnlag å avvise det med at den ikke var tilstrekkelig sikret.

En kunne for den saks skyld også si at å legge den ved siden av seg på bordet mens en sover er mindre sikkert enn under puta.

Lenke til kommentar

Saken her er at Netcom får 35 kr i mnd av tusenvis naive mobilbrukere. Eneste grunnen til at de gidder å ha forsikring er at de skal tjene penger. Hadde du hatt mobilen i lomma og den falt ut, hadden den heller ikke da vært "oppbevart trygt nok" og du ville ikke fått igjen noe da heller. Eller hvis du f.eks. har den i lomma og snubler og faller og den knuser. Er det da din skyld at du faller? Eller hvis du blir ranet. Er det da din feil fordi du oppholdt deg på feil sted til feil tid?

 

Så lenge det ikke står noe med liten skrift rundt dette har du krav på erstatning, og nekter Netcom fortsatt burde du ta kontakt med forbrukerombudet eller jurist. Her er det Netcom som fraskriver seg ansvar!

Endret av Normann
Lenke til kommentar
bla bla bla skadet i det ytre, ny mobil, bla bla bla :tease:

6251681[/snapback]

 

ring til FBI nrk eller tv2 hjelper deg!

6251687[/snapback]

Det var vel litt vel overdramatisk? Tror du "FBI på nrk" eller "TV2 Hjelper deg" fikser dette slik som du ser på tv?

 

Du har nok sett litt for TV lille gutt. :tease:

 

Forbrukerrådet hadde vært en bedre ting, eller evt. gå i butikken du kjøpte telefonen og klage. Slik skal jo ikke skje.

 

EDIT:

Den lå under puta, som jeg mener er et sikkert sted å ha den. Alle legger den jo under puta når de skal høre vibrasjonen.

 

Dette blir for useriøst. ALLE legger ikke mobilen under puta for å høre vibrasjonen. Skal du liksom gå til Netcom og si det der?

 

Du mener også at under puta i en køyeseng 2 meter over gulvet er et trygt/sikkert sted å legge telefonen?

 

Lykke til med den reklamasjonen sier nå jeg! :D

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...