Christian. Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Heisann, trenger litt hjelp til noe i Access. Det jeg skal gjøre er å lage en rapport som viser en vareliste utifra en spesifisert leverandør, noen som kan fortelle hvordan jeg kan gjøre dette? Og det andre jeg skal lage er et skjema for registering av salg av varer så det skal være mulig å se lagerstatus til en hver tid. Noen som kan fortelle meg hvordan? Takker for alle svar. Filen så langt: http://christiansvendsen.net/access/byggevarer.mdb Endret 6. juni 2006 av ChRiStiAn^ Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Heisann, trenger litt hjelp til noe i Access. Det jeg skal gjøre er å lage en rapport som viser en vareliste utifra en spesifisert leverandør, noen som kan fortelle hvordan jeg kan gjøre dette? 6251488[/snapback] For å lage en rapport som viser dette, må du i access opprette en spørring som inneholder feltene ID, Navn, Pris, og Leverandør fra tabellen Varer. Og feltet Navn fra Leverandørtabellen. Som vilkår (for enten Leverandør eller Navn) velger du noe ala [Velg Leverandør].SQL-koden for det jeg forklarte ovenfor blir da: SELECT varer.id, varer.navn, varer.pris, varer.leverandør, leverandør.navn FROM leverandør INNER JOIN varer ON leverandør.id = varer.leverandør WHERE (((leverandør.navn)=[Velg Leverandør])); Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Tusen takk, det fungerte utmerket. Nå er det bare finne ut hvordan jeg kan lage et skjema for salg slik at en kan trekke fra antall i tabellen når en vare blir solgt. Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Nå er det bare finne ut hvordan jeg kan lage et skjema for salg slik at en kan trekke fra antall i tabellen når en vare blir solgt. 6251734[/snapback] Hvordan tenker du, når du sier at du skal ha ett skjema som skal registrere varesalg. Skal varesalget knyttes opp mot en kunde/faktura, eller skal du kun registrere varer ut(og inn?) av lageret? Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 I det jeg har fått for å lage det står det "Databasen skal inneholde et skjema for registereing av salg av varer. I tillegg skal det være mulig å ta ut en rapport som viser hva som til enhver tid er igjen på laget" Slik jeg oppfatter det er det slik at en skal ha et skjema en kan skrive inn hvilke varer / velge fra dropdown liste og skrive inn antall så trekker den fra det anntallet i skjemaet fra antallet som ligger i tabellen 'varer'. Håper det var en litt bedre beskrivelse. Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Slik jeg oppfatter det er det slik at en skal ha et skjema en kan skrive inn hvilke varer / velge fra dropdown liste og skrive inn antall så trekker den fra det anntallet i skjemaet fra antallet som ligger i tabellen 'varer'. 6251796[/snapback] Hvis det å skulle registrere salget av en vare om gangen er nok (og at du ikke trenger å lagre data om hvilke varer som er kjøp av en kunde, eller hvilke varer som er solgt samtidig tror jeg at den beste løsningen ville være å lage ett skjema som tok i bruk en oppdateringsspørring. Forslag til skjema. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Går fint å registrere en og en vare, har du en liten beskrivelse / kode på hvordan det gjøres så jeg kan finne ut av det og lære det? Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Går fint å registrere en og en vare, har du en liten beskrivelse / kode på hvordan det gjøres så jeg kan finne ut av det og lære det? 6251876[/snapback] Jepp, beskrivelse skal du få.....Først og fremst må du opprette en spørring som inneholder feltene ID og Antall fra Vare-tabellen. I tillegg må du gjøre denne spørringen om til en oppdateringsspørring. (Menyen --> Spørring --> Oppdateringsspørring) Da vil du få ett nytt felt for oppdater til - I dette feltet skal du under Antall skrive inn [Antall]-[forms]![NAVNPÅSKJEMA].[NAVN]. Der hvor jeg har markert med store bokstaver må du fylle inn skjemanavnet og navnet på tekstboksen i skjemaet som du refererer til. I tillegg må du legge til [forms]![NAVNPÅSKJEMA].[KOMBINASJONSBOKS] som vilkår under ID. Det neste du gjør er å opprette skjemaet (husk at du må ha de navnene på skjemaet og feltene i skjemaet som du valgte i oppdateringsspørringen. Skjemaet skal ikke opprettes på grunnlag av spørringen, men opprettes i utformningsvisning uten noen tabell eller skjema som postkilde. Mulig det ble mye på en gang nå, men i skjemaet oppretter du som sagt de to feltene og to knapper. Jeg liker å bruke VBA-kode til hendlinger utført av knapper. Da vil du få følgende VBA-kode for knappene (med unntak av andre navn på knapper og felter i ditt skjema): Private Sub Kommando4_Click() DoCmd.SetWarnings False DoCmd.OpenQuery "Spørring2" DoCmd.SetWarnings True Me.Kombinasjonsboks2.Value = "" Me.Tekst0.Value = "" End Sub Private Sub Kommando5_Click() Me.Kombinasjonsboks2.Value = "" Me.Tekst0.Value = "" End Sub Huff... ble visst mye forklaring på en gang... Endret 6. juni 2006 av t0my Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Har du SQL koden til spørringen? Fikk det helt til :/ Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Har du SQL koden til spørringen? Fikk det helt til :/ 6252069[/snapback] UPDATE varer SET varer.antall = [antall]-Forms!Varesalg.Tekst0 WHERE (((varer.id)=[Forms]![Varesalg].[kombinasjonsboks2])); Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Varesalg er det du har kalt skjemaet? og Tekst0 eller tekstboksen med antall? Skal Me.Vare.Value = "" Me.antall = "" være slik eller skal jeg sette inn noe mellom "" som fortaller den hva verdien til de er? Endret 6. juni 2006 av ChRiStiAn^ Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Varesalg er det du har kalt skjemaet? og Tekst0 eller tekstboksen med antall? Skal Me.Vare.Value = "" Me.antall = "" være slik eller skal jeg sette inn noe mellom "" som fortaller den hva verdien til de er? 6252272[/snapback] Altså, varesalg er navnet på skjemaet ja.... og Tekst0 er tekstfeltet med antall. Når det står Me.Vare.Value = "" så betyr det bare at feltet blir tilbakestillt til ingentekst. Btw, så har det sneket seg inn en skrivefeil i koden. Me.antall = "" skal selvfølgelig være Me.antall.value = "" Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Får ikke det helt til, har laget et skjema og en spørring men når jeg trykker på Register salg i skjeamet kommer det opp en boks hvor den ber meg skrive inn navn og antall, som den skulle hentet fra skjemaet. Slik den er nå: http://christiansvendsen.net/access/byggevarer2.mdb Kan du fortelle meg hva jeg har gjort feil? Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Får ikke det helt til, har laget et skjema og en spørring men når jeg trykker på Register salg i skjeamet kommer det opp en boks hvor den ber meg skrive inn navn og antall, som den skulle hentet fra skjemaet.Kan du fortelle meg hva jeg har gjort feil? 6252495[/snapback] Det er spørringen din som er feil:UPDATE varer SET varer.antall = [antall]-Forms![register salg].Antall WHERE (((varer.id)=Forms![register salg].Vare)); Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Ah okei. Trodde jeg gav den navn Skjema, men tydeligvis ikke :S Men tusen takk for all hjelpen Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Hei igjen, har et lite problem igjen. Ønsker å at en skal kunne oppdatere antall med et vist tall, når jeg prøver å endre litt i SQL koden blir det feil. Hva må en skrive for å få +? Koden nå: UPDATE varer SET varer.antall = [antall]+Forms![register mer varer].Antall WHERE (((varer.id)=Forms![register mer varer].Vare)); Lenke til kommentar
ravika Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hei igjen, har et lite problem igjen. Ønsker å at en skal kunne oppdatere antall med et vist tall, når jeg prøver å endre litt i SQL koden blir det feil. Hva må en skrive for å få +? Hvis du ikke allerede har funnet det ut så skal koden være slik for å plusse sammen: UPDATE varer SET varer.antall = Int([antall])+Int([Forms]![register mer varer].[Antall]) WHERE (((varer.id)=[Forms]![register mer varer].[Vare])); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå