birkulf Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hei, Jeg har 3 Mbps ADSL fra Telenor med Thompson modem/router. Bruker 3Com Officeconnect for å koble maskiner til trådløst. Jeg får MYE lavere hastighet på internett med trådløs oppkobling enn med kablet oppkobling til 3com-routeren, ca halv hastighet (målt på it-avisens speedometer). Har lest at det er litt av hvert som påvirker dette, bla signalstyrke, kanalvalg osv. Har prøvd å flytte PC og å bytte kanal, men det har lite å si. 3Com routeren og kortene i pc'ene kjører på 802.11b, som jeg har skjønt ikke gir stort mer enn 5.5 Mbps. Dette er jo fortsatt raskere enn det jeg skal få på internett - skal ha 3Mbps, men får kun 1.5 Mbps... Spørsmålet er om jeg vil komme nærmere 3Mbps trådløst ved å oppgradere router og kort til 802.11g?? Hva tror dere? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Speedtouch er jo ikke kjent som det beste merket da. Du vil vel få bedre hastighet. Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hei, Jeg har 3 Mbps ADSL fra Telenor med Thompson modem/router. Bruker 3Com Officeconnect for å koble maskiner til trådløst. Jeg får MYE lavere hastighet på internett med trådløs oppkobling enn med kablet oppkobling til 3com-routeren, ca halv hastighet (målt på it-avisens speedometer). Har lest at det er litt av hvert som påvirker dette, bla signalstyrke, kanalvalg osv. Har prøvd å flytte PC og å bytte kanal, men det har lite å si. 3Com routeren og kortene i pc'ene kjører på 802.11b, som jeg har skjønt ikke gir stort mer enn 5.5 Mbps. Dette er jo fortsatt raskere enn det jeg skal få på internett - skal ha 3Mbps, men får kun 1.5 Mbps... Spørsmålet er om jeg vil komme nærmere 3Mbps trådløst ved å oppgradere router og kort til 802.11g?? Hva tror dere? 6251373[/snapback] som ca hvor lang er avstanden mellom pcen og routern? Reel sett kan 802.11b oppnå 5.9 Mbit/s over TCP og 7.1 Mbit/s over UDP. Det vil si max som ca 900KB/s for deg. Så det skal egentlig ikke være noe problem, men kansje det er andre ting som påvirker det trådløse nettet? Men ville uansett anbefalt deg skifte til 802.11g. Har selv WRT54G og 3,6Mbit fra Telenor. Får igjennomsnitt 3500Kbps på itavisen. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Speedtouch er jo ikke kjent som det beste merket da. Du vil vel få bedre hastighet. :!: Så og si alle bruker det til ADSL modem da og de er faktisk knall gode modem. Du ville nok få bedre hastigheter med ny router, men den du har bør takle hastigheten på 3mbps, så åkjøpe ny router vil gitt deg raksere nett. Men prøv en firmware oppdatering på den gamle routern din før du kjøper deg ny! Endret 6. juni 2006 av tommy_89 Lenke til kommentar
birkulf Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Er det noen andre som kjører på 802.11b og får ADSL-hastighet på 3Mbps eller høyere?? Kjedelig å kjøpe ny router og kort om det viser seg å ikke hjelpe. Har ikke så veldig stort behov for rask overføring mellom maskinene, klarer meg med 5 Mbps. Har forresten prøvd med pc'n nærmere routeren (inntil), men det hjelper lite. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Min erfaring med 11b er at dette gir 2-4Mbit ved trådløs overføring. 11g yter fra 10-20Mbit (noe mere med speedboost eller tilsvarende). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Trådløse forbindelser veldig ofte ikke klarer å dytte gjennom like mye data som de burde kunne. F.eks. er det helt "normalt" at en 11Mbit trådløs forbindelse bare klarer 2-4Mbit i praksis. Selv 54Mbit utstyr kan ofte levere veldig lite i praksis. Hvor mye du faktisk får i praksismålinger er avhengig av kvalitet på sender og mottager, hva utstyret er skalert til, signalkvaliteten mellom de to, og hvilket frekvensbånd du sender på. Det først jeg hardde prøvd var å endre frekvensbåndet til andre frekvenser og sett om det hjalp. Det kan ofte bedre kvaliteten betydelig. Dette kan du gjøre fra web-grensesnittet på ruteren der du konfigurerer den fra. -Stigma Endret 8. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
birkulf Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Etter litt testing så viser det seg at jeg kun får 2.4 Mbps mellom PC'ene trådløst. Trodde jeg skulle få hvertfall rundt 5, men det er kanskje ikke å forvente? Maskinene står ca 6m fra hverandre, i hvert sitt rom, begge på 11b. Ser ut som jeg må oppgradere router+kort... Takk for innlegg så langt Lenke til kommentar
birkulf Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Det var tydeligvis et problem å kjøre på 802.11b. Jeg oppgraderte til 802.11g Linksys Router + PCMCIA kort + PCI Kort og har nå full speed på alle PC'er Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Erfaringene her i huset er at man får bedre hastighet ved å ha kablet internett. Har Linksys WRT54G, der 3 maskiner er koblet til med kabel og 2 er koblet til med trådløs forbindelse. De maskinene som er koblet til med kabel oppnår høyere nedlastingshastighet enn de som er koblet til trådløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå