olona Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Etter mye problemer med Windows XP, så bestemet jeg meg for å installere windows XP på nytt på maskinen. Har gjort dette "hundrevis" av ganger før, så tenkte at dette skulle ikke ta mer enn en time. Fysj så feil jeg tok. Jeg har en harddisk med to partisjoner, en System-partisjon og en data partisjon. Problemet startet da jeg slettet system-partisjonen (c:) for å renske den totalt. Da kalte likegodt data-partisjonen seg for c:. Og når jeg opprettet system-partisjonen så blir denne kaldt d: Etter mye om og men, fikk jeg installert windows på d: partisjonen (system-partisjonen), men mistenker denne for å skape litt problemer. Nå ligger data-partisjonen som c: Noen som vet om noen mulighet for å endre system-partisjonen til c:? Prøvde å gjøre dette i computer-management controlleren men får som svar at windows ikke kan endre drive-bokstav til system-disker eller bootdisker. Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Har opplevd det samme selv. Det jeg endte opp med å gjøre, var å bruke partitionmagic til å endre data-partisjonen til en logisk partisjon og deretter legge inn windows på nytt. Jeg prøvde etterpå å endre c: til d: og d: til c: men når jeg bootet opp fikk jeg bare feilmeldinger. Er mulig det går ann å fikse det med å boote fra windows cd, men jeg bare installerte hele greia om igjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Problemet oppsto fordi du slettet partisjonen (det er ikke nødvendig, det holder å formatere). Når du lager en ny partisjon med Windows installasjonsprogrammet så sjekker den først om det allerede finnes en Primary partisjon (da blir den System). Den nye partisjonen blir da Extended. En grunn for at det er slik er at man kan ha flere OS installert, da starter System partisjonen og lar deg velge hvilken OS partisjon du vil boote. Det er dermed ingen grunn til at Windows skal ligge på C: Det er ingen enkel prosedyre å forandre denne bokstaven, vet ikke om det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå