Gå til innhold

Skal kjøpe meg kamera

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ser etter et nytt kamera, da mitt gamle er i stykker.

Men er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for. Har sett litt på Panasonic dmc fz-30, men lurer på om jeg skal kjøpe speilrefleks isteden. Er ikke noen proff fotograf, men synes det er gøy å ta bilder.

De tingene som er viktig for meg er:

- kunne ta kjappe bilder, lav autofokus tid osv. (Her er Panasonic kamera bra, ifølge deres test) http://www.akam.no/test/digitalkamera/test..._dmc-fz30/20096

- God optisk zoom

- Raw format

- Ikke for dyrt

- Evnen til å ta mange bilder sammenhenge (serie fotografering?)

- Brukervennlig

Er det noen som kan komme med et godt råd? :thumbup:

Ekstra linser til speilrefleks, som gir 10X optisk zoom, hva slags størrelse er det på dem?

Mvh

Geir Rasmussen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekstra linser til speilrefleks, som gir 10X optisk zoom, hva slags størrelse er det på dem?

Objektiver som gir 10x zoom, har en faktor 10 i mellom minste brennvidde og største brennvidde. F.eks. vil en 18-200mm ha 11.11x zoom, fordi 200/18=11.11.

Vær også klar over at 10x zoom sier ingenting i seg selv, uten å vite brennviddene. En 70-300mm har større variasjon i brennvidde enn en 18-200mm, selv om den bare har 4.28x zoom. Når du skal fotografere, er det den faktiske brennvidden som betyr noe, ikke hvor mange ganger forstørrelse det er i forhold til minste brennvidde på objektivet.

Forøvrig vil et godt 18-200mm objektiv være et bra alternativ på en DSLR, hvis du vil ha kun ett objektiv, og både ha brukbar vidvinkel og tele. De fleste vil likevel være vel så godt tjent med mindre, som 18-70mm, eller 28-135mm, bl.a. fordi disse som oftest er mer lyssterke (eller billigere, hvis de er like lyssterke).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på om du trenger speilrefleks (DSLR), så er du ofte like bra tjent med et avansert kompakt. Jeg ville prøvd både FZ-30 og et DSLR som 350D eller D50 i en butikk før jeg tok en avgjørelse. Det du vil merke, er at DSLR er kjappere og mer responsivt. Det er også mye mer lyssterkt da ISO kan skrus mye høyere enn på kompakte uten at støyen blir sjenerende. Du har større utbyggingsmuligheter, og kan utvikle deg selv med manuelle muligheter som er mye lettere å bruke enn på kompakt, der de gjerne blir såpass kronglete at du kvier deg litt for å bruke dem.

Du vil imidlertid også merke noen av ulempene. DSLR er stort og tung, det støyer mer enn kompakte, og ser du på utvalget av ekstrautstyr og priser, så forstår du fort at det kan bli en dyr hobby. Skjermen kan ikke brukes som live-søker og er du uheldig må du rense bildesensoren for støv innimellom. Bildene kan også kreve noe mer etterbehandling om du liker ultraskarpe bilder med masse farger, da DSLR er mer nøytralt og legger mer opp til at brukeren kan bestemme dette selv (falsk oppskarping og for mye farger kan ødelegge realismen i et bilde).

Men det er jo følelsen og dine egne preferanser som teller. Jeg kan ikke sitte her og si "Kjøp DSLR" og en annen kan ikke sitte og si "Kjøp FZ30". For vi vet ikke hva du vil være best tjent med. Prøv kameraene, ta et valg, og gi oss gjerne tilbakemelding på om det var riktig valg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...