Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Elektroteknikk EL1010


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet opp i elektroteknikk eksamen imorgen.

Trenger hjelp, på forbredelses arket står det følgende:

 

Du er med en elektromontør som arbeider med innstallasjon og vedlikehold av det elektriske anlegget i et boretslag. Boretslaget ønsker å legge strøm fram til biloppstillingsplasser med tanke på strøm til motorvarmere. Det er også besluttet at det skal legges varmekabler i deler av uteområdet. I tillegg skal dere reparere en spenningsdeler på en tørketrommel.

 

Det hadde vært fint om dere kunne ha forstått teksten og forklare meg litt om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, merkelig oppgåve til å være elektronikk, den første delen har jo for så vidt lite med elektronikk å gjere.

 

Du skal legge opp straum til eit par stikkontakter på parkeringsplassen, det er jo greit, får sikkert ledningsberegning, kanskje spenningsfall, IP-grad på utstyret, dimensjonering av vern osv.

 

Varmekablar er og meir bygningsinstallasjonsrelatert, du legg opp ein forsyning, fikser kabel med kald ende og skøyter dei i ein boks. Viktig å presisere at varmekabelen må ha beskyttelse og alt det der. Mulig det finnes spesialtilpassa kablar for bruk ute.

Lenke til kommentar

Fant dette om spenningsdeling:

 

"Et praktrisk eksempel er det spenningsfallet som alltid oppstår i matekablene fram til belastrningene. Når kablene er lange, kan tapene bli så store at belastningene i enden får for lav spenning.

 

Særlig innenfor elektronikkområdet forekommer det ofte at en vil fordele spenningen over deler av en krets. Ved å utnytte kombinasjoner over deler av en krets. Ved å utnytte kombinasjoner av faste eller variable motstander får vi da til en såkalt Spenningsdeling

Spenningsdeling.bmp

Lenke til kommentar
aha! denne har jeg og resten av klassen min fått også! noen som har noen forslag til hva vi kan forvente oss av oppgaver?

6251271[/snapback]

 

nja kanskje:

 

- tre fase med varmekablene

- reguleringsbryter på varmekablene

- resistans og spenningsfall i ledere

Endret av ghrr
Lenke til kommentar
noen som vet hvordan man skal gå fram for å reparere den spenningsdeleren?

6251460[/snapback]

 

Hvordan ser egentlig en spenningsdeler ut....

Eneste jeg vet er det jeg har skrevet litt lengre oppe i forumet :hmm:

6251471[/snapback]

er ikke en spenningsdeler bare 2 motsander som er seriekobla da?

Lenke til kommentar
noen som vet hvordan man skal gå fram for å reparere den spenningsdeleren?

6251460[/snapback]

 

Hvordan ser egentlig en spenningsdeler ut....

Eneste jeg vet er det jeg har skrevet litt lengre oppe i forumet :hmm:

6251471[/snapback]

er ikke en spenningsdeler bare 2 motsander som er seriekobla da?

6251521[/snapback]

 

Jo da, men da kan det vel ikke være så vanskelig å tenke seg hvordan man skal feilsøke på den... Det kan jo ikke være så veldig mye annet enn å se om det ligger riktige spenninger over motstandene, og hvis en av motstandene er ett potensiometer. At det er riktig innstilt...

Kan det være noe mer enn det da??

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan spenningsdeleren funker, noen hints?

Hvordan skal man feilsøke/reparere en spenningsdeler? Må vel være noe annet enn bare å se på om potensio meterer er riktig innstillt eller noe lignende?

Endret av Sunnygill
Lenke til kommentar
Lureren,ka har du skrevet om varmekabler då?hakke skrevet noe om det,så  trenger litt hjelp til den delen,liksom,ka som e viktigt og slikt?

6252586[/snapback]

 

Nah... ikke mye.. bare det forskjellige koblings måtene med termometer i serie... tror jeg erstatter den med snø-/is-sensoren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...