Stigma Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hey, Jeg skal bruke videre en gammel kjøleblokk osm jeg har hatt i mange år ved å modde den til å passe en ny socket osv. ... men før jeg setter den i gang sammen med alt det nye utstyret mitt så vil jeg gjerne vaske den litt. Hva er en trygg men effektiv mikstur for å renske ut diverse dritt fra kjøleblokken? Jeg har ikke hatt problemer med alger så kangt jeg kan se - sikker hovedsakleig fordi det aldri kom noe nevneverdig med lys til kjølesystemet. har ellers bare kjørt filtrert (som i drikkevannsfilter for kjøkkenbruk) springvann (ja ja... jeg var ung og dum) uten andre tilsetningstoffer. Kan ikke se at det er noe belegg på slangene som var i bruk, så det er godt mulig det ikke er noe særlig å renske opp i, men jeg er heller på sikre siden =) Loopen har ellers vært ren kobber, og systemet gikk med det samme vannet i ca 1,5 år. Håper jeg kan få noen gode råd som ikke skader blokken min. Den er dog rimelig solid, så NOE sterke saker tåler den sikker - det er ikke en raddis med tynne lameller after all. Stigma Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hvis det er mulig å skru den fra hverandre, så er det beste å ta ut "kobberkjernen" eller hva jeg skal kalle det og legge den i eddik Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Det er teoretisk mulig, men diverse deler er expoyet så hardt fast at det blir veldig vanskelig. prøvd å kutte meg gjennom epoxyen med et barberblad, men det gikk dårlig. Tror derfor at jeg skal basere meg på en løsning som evt. fungerer uten å demontere blokken, spesielt siden det tror det neppe er så veldig mye dritt å renske opp i. Dersom jeg hadde fått en algeinfeksjon eller njoe sånt så skulle jeg heller vurdert å åpne blokken med litt mer "brute force" og rensket den for hånd. Hvorfor ikke bare la hele greien ligge i eddik? Er det noe spesiell eddik, eller bare slik som man bruker i mat? Er det etsende i noen stor grad? Hvor lenge bør den ligge? Bør jeg la pumpen sirkulere eddiken rundt, eller tåler ikke pumpen det kanskje? Bare la den ligge i fred og så skylle ut til slutt? =) -Stigma Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det er teoretisk mulig, men diverse deler er expoyet så hardt fast at det blir veldig vanskelig. prøvd å kutte meg gjennom epoxyen med et barberblad, men det gikk dårlig. Tror derfor at jeg skal basere meg på en løsning som evt. fungerer uten å demontere blokken, spesielt siden det tror det neppe er så veldig mye dritt å renske opp i. Dersom jeg hadde fått en algeinfeksjon eller njoe sånt så skulle jeg heller vurdert å åpne blokken med litt mer "brute force" og rensket den for hånd. Hvorfor ikke bare la hele greien ligge i eddik? Er det noe spesiell eddik, eller bare slik som man bruker i mat? Er det etsende i noen stor grad? Hvor lenge bør den ligge? Bør jeg la pumpen sirkulere eddiken rundt, eller tåler ikke pumpen det kanskje? Bare la den ligge i fred og så skylle ut til slutt? =) -Stigma 6253470[/snapback] Jeg har rensket radiatoren min med 7% Idun eddik . Jeg ville nok ikke kjørt med bare eddik i systemet, men noen skjeer går helt fint. Kanskje Skrue skal overta denne Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 skal høre med ham og se om han har noe lurt å komme med (det har han helt sikkert hehe) -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg har rensket radiatoren min med 7% Idun eddik . Jeg ville nok ikke kjørt med bare eddik i systemet, men noen skjeer går helt fint. Kanskje Skrue skal overta denne 6256023[/snapback] Når du sier 7% - er det fordi Idun selger denne styrken eddik, eller blandet du ut idun eddiken med 13 deler vann 1 del eddik? Sikekrt et dumt spørsmål, men har som sagt aldri hatt behov for å resne blokkene mine før, og eddik er ikke min ekspertiseområde på kjøkkenet heller hehe. -Stigma Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg har rensket radiatoren min med 7% Idun eddik . Jeg ville nok ikke kjørt med bare eddik i systemet, men noen skjeer går helt fint. Kanskje Skrue skal overta denne 6256023[/snapback] Når du sier 7% - er det fordi Idun selger denne styrken eddik, eller blandet du ut idun eddiken med 13 deler vann 1 del eddik? Sikekrt et dumt spørsmål, men har som sagt aldri hatt behov for å resne blokkene mine før, og eddik er ikke min ekspertiseområde på kjøkkenet heller hehe. -Stigma 6256980[/snapback] Det står 7% merket på pakka, så da helte jeg det rett oppi radiatoren ublandet. Det var helt hvitt når det kom ut, så det rensa bra Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hehe, her kommer tidenes forslag: Rask til deg en cetchupflaske fra kjøleskapet, og fyll blokka med cetchup! Bank den forsiktig i bordet (brødskjærefjøla?) slik at du får presset ketchupen på plass ned i kjøleområdet. La den stå 10-12timer, før du skyller grundig med varmt vann. Om du tviler på effekten, så finn frem en sliten femtiøring av kobber. Dekk den med cetchup noen timer og puss av. Surprise! Mynten ser alldeles ny ut! Ellers er jo selvsagt en eddikoppløsning et alternativ, men cetchupmetoden er jo mer behagelig! Gevinsten kjølemessig sett er vel ikke voldsom, men det er jo greit å vite at tingene er rene og pene innvendig også! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Ok, takk Skrue. Nå som jeg har det bekrefet at eddikk og evt. ketchup ikke er noe skadelig å bruke, så kan jeg legge den i rens. Tror dog jeg holder meg til eddikken til å begynne med - rett og lsett fordi den er mye mer flytende, og dermed vil kunne lettere komme til i pin-matrisen som brukes i den gamle swiftech-blokken min. Forresten, er gamle femtiøringer av kobber? Trodde de var av messig eller bronse jeg? Men ketchup funker sikkert fint uansett det altså... Skal gi et før/etter bilde av jobben jeg, så ser vi om det var no rusk og rask inni der å rense vekk til å begynne med =) -Stigma Endret 7. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Slik så i hvert fall eddiken min ut etter å ha ligget i radiatoren over natta https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=73434 Jeg burde gjort det flere ganger også, men det hadde jeg ikke nok eddik til Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg rensket min kjøleblokk for skitt ved å bare ta å blåse evnt. suge så hardt jeg kunne i den ene slangen, den andre lot jeg ligge i ett kar med vann. Dette fungerte utmerket, men vet ikke hvordan dette fungerer om de har skitt som i sitter godt fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå