Arve28 Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Ser litt på Hoya UV filter. Men det finnes so mange typer. Hørt at disse tynne filtrene har egen lenscap man må bruke og de detter fort av når du har de i kamera baggen. Erfaringer her. eks Hoya 77mm ULTRA Thin HMC UV Filter 77 Slim UV(0) 3. Kan jeg bruke de vanlige og ikke de tynne på følgdende objeltiver uten wignetering? Canon EF-s 17-85IS Ø67 EF -s 10-22mm Ø77 EF 50 f1,4 Ø 58 Sigma 24 f1,8 Ø77 Hvilken kvalitet bør man ha? HMC, super HMC eller Pro1? Hva er forskjellene. Noen bra sider til forklaring av filtre? Andre filterleverandører jeg bør teste? Skal ha circulært polarisasjons filter på EF-s 17-85. Bør jeg ha tynt der? Kan jeg da skru dette utenpå UV filteret? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Skal ha circulært polarisasjons filter på EF-s 17-85. Bør jeg ha tynt der? Kan jeg da skru dette utenpå UV filteret?Grøss...Du kan, men ikke bruk filter på filter. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Du får stort sett det du betaler for, men filter på filter fører i alle fall til vignettering, kanskje også flere bildemessige skavanker. Hvorfor hvil du gjøre det? Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Det var dumt av meg å nevne filter på filter. Men på EF -s 10-22mm Ø77 og EF-s 17-85 Ø67 kan jeg bruke vanlig UV filter fra Hoya eller må jeg ned i supertynn eller Ultratynn? Ultratynn har vel ikke gjenger foran slik at det følger med en lenscap som fort detter av i baggen? Erfaringer her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå