Enmas Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg leter etter to typer filter til bilderedigering og håper noen av dere kunne hjulpet meg. Det første filteret gjør kantene i bildet mørke? Litt vanskelig å forklare, men hvis noen av dere har sett "Top Gear" som går på BBC så har dere sikkert lagt merke til at ofte når de filmer superbilene de tester så er kantene på tv-bildet mørke og gir en litt kul effekt. Det andre typen filter bruker de ofte i natur programmer som f.eks. "Globe trekker", "National geographic" osv. Virker som det er filmet med 8mm kamera, det ser iallefall "gammel" ut og er litt uskarpt og kornete. Disse filterene er brukt på film, men håper det finnes noe lignende for stillbilderedigering også. Er litt vanskelig å forklare, men håper dere forstod noe. Skal prøve å finne noen bildeeksempler. På forhånd takk. Mvh. Thomas N Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Kva program bruker du? Om ein går ut frå Photoshop, kan den fyrste effekten, "vignetting", gjerast på fleire måtar, t.d. slik det vert skildra i episode 8 av Photoshop TV (ca. 11min ut i videoen). Den andre kan sikkert lagast ved ein kombinasjon av ulike filter, som noise og blur. Her er ein liten tutorial, som Google fann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå