rafiki Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Jeg og noen venner tenker på å lage vårt eget lille rpg spill, og vi lurer på hvilket programerings språk vil være mest fornuftig å bruke? Noen som har erfaringer som de vil dele med oss om hvordan man bør sette igang hadde det også vært hyggelig. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Vel, først bør vi kanskje få vite litt om bakgrunnen deres. Hvis ingen har peiling på programmering så er det litt vanskelig :smile: Eventuelt hvilke språk dere behersker og om dere kan jobbe videre med det, eller gå over til et annen spåk. Bør også få vite litt mer enn at det er et rpg-spill. Hva med grafikk? 2D? 3D? Eller tekstbasert :smile: Sorry at jeg spør så mye, men det kan blir ganske omfattende uten litt mer spesifikk informasjon. Lenke til kommentar
Magellan Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Å lage et spill er ikke noe man bare gjør over natten. Det er en langsommelig prosess som krever god planlegging og ikke minst gode programmeringskunnskaper. Har flere ganger startet på spillprosjekter, men få av de har blitt fullført. Dette er rett og slett fordi det krever enormt mye arbeid. Dette gjelder særlig hvis du skal lage litt avanserte spill (3D, AI osv). Dersom dere gjør en god planlegging samt at dere er gode å programmere kan det godt hende at dere klarer å lage et kult spill, men som sagt det krever at alle er villige til å stå på. Når det gjelder programmeringsspråk er det nok C++ som er tingen, men det går an å bruke enklere språk som Pascal (Delphi) og Basic (Visual Basic). Dersom dere aldri har programmert før kan nok det å lage spill bli litt vanskelig. Anbefaler da at dere heller begynner på litt enklere ting samt at dere skaffer dere noen gode bøker. Lykke til! MERK: Flyttet denne tråden til Generell/Annen programmering. Større sjanse for svar :smile: [ Denne Melding var redigert av: Magellan på 2002-10-09 23:06 ] Lenke til kommentar
rafiki Skrevet 11. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2002 Det vi har litt peiling på er Visual Basic. Jeg tror at C++ er det beste språket, men jeg har inntrykk at det er vanskelig å programmere win32 programmer der. Spillet må være det, ellers har det ingen hensikt. Grafikken kan det være lettest å starte med i 2D, eller? IKKE tekstbasert(har spilt for mange tekstbaserte spill...) Siden ingen av oss er særlig erfarene, hva kan vi "øve" oss på å programmere? Som en liten pekepinn på hvordan ting er.... Håper dere kan hjelpe meg med i hvert fall noen av disse spørsmålene. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Ser ut som dere ikke har det helt klart for dere hvor vanskelig det å lage spill. Man lager liksom ikke et "skikkelig" i visual basic. Til spill-prosgrammering er det C++ som gjelder, eventuelt Java/Delphi hvis det ikke er krevende 3D-grafikk som er tingen. Det dere bør gjøre er å kjøpe en bok. Ikke en How to make games in c++, det blir nok å ta vann over hodet om en ikke har tidligere erfaring med språket, men derimot en innføring i c++ (eller andre språk) slik at dere ser hvordan ting fungerer. Så når dere behersker språket (bedre enn norsk) så kan dere KANSKJE lage UT2200 :wink: Et lite tips: ikke gi opp! Programmering er gøy dere (ehh, ja) Lenke til kommentar
Magellan Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-11 21:21, skrev rafiki:Det vi har litt peiling på er Visual Basic. Jeg tror at C++ er det beste språket, men jeg har inntrykk at det er vanskelig å programmere win32 programmer der. Spillet må være det, ellers har det ingen hensikt. Er ikke umulig å lage "brukbare" spill i Visual Basic så vidt jeg vet. Har aldri brukt Visual Basic så jeg skal ikke uttale meg for sikkert. Når det gjelder C++ og Win32 bør ikke det by på store problemer, men det krever at du har litt forkunskaper i C++. Kan jo være lurt å se nærmere på Delphi som blir en slags mellomting mellom Visual Basic og C++. Gå på Narvesen og kjøp månedens utgave av PC Plus. Der får du med fullversjon av Delphi 7 Personal Edition. Absolutt å anbefale! Quote: Den 2002-10-11 21:21, skrev rafiki:Grafikken kan det være lettest å starte med i 2D, eller? IKKE tekstbasert(har spilt for mange tekstbaserte spill...) Anbefaler 2D i første omgang. 3D blir nok for vanskelig. Bruk DirectDraw til grafikkprogrammering. Du sier at du har spillt mange teksbaserte spill, men har du laget mange tekstbaserte spill? :smile: Quote: Den 2002-10-11 21:21, skrev rafiki:Siden ingen av oss er særlig erfarene, hva kan vi "øve" oss på å programmere? Som en liten pekepinn på hvordan ting er.... Vanskelig å gi spesifikke ting å programmere, men programmering handler jo stort sett om problemløsning. Tenk ut et problem som der vil løse så prøver dere å lage et program som løser det. Begynn i det små som f.eks. et regneprogram. Til slutt vil jeg bare si som smetho: Ikke gi opp! Lenke til kommentar
rafiki Skrevet 12. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2002 Takk for svarene. Til mandagen bærer det rett bort til Narvesen...... Og som dere begge sa: Jeg skal ikke gi opp :wink: Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Quote: rafiki skrev (2002-10-12 23:39):Takk for svarene.Til mandagen bærer det rett bort til Narvesen......Og som dere begge sa:Jeg skal ikke gi opp :wink: Om du trenger Delphi Personal, får du tak i det her. Du må registrere deg, men det er verdt det... :smile: Krever jo sjølvsagt at du har breiband å benytta seg av denne mogleiken då... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Vi programmerte en rpg/adventure-sak i Java i fjor. GUI, bilder, flerdimensjonelle kart, database for konsistens mm. Ble bra det. :wink: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-13 14:05, skrev LarsC:Vi programmerte en rpg/adventure-sak i Java i fjor. GUI, bilder, flerdimensjonelle kart, database for konsistens mm. Ble bra det. :wink: Interessant. Driver selv med Java (er langt fra noen guru da) og skulle gjerne sett spillet ditt. Lyst å legge ut en link der vi kan laste det ned og teste det? :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 En liten hake ved det hele er at jeg ikke har tilgang til databasen vi brukte, ergo må en hel del ting gjøres for at det skal funke. Men det var ikke noe fancy greier, altså. Lenke til kommentar
Naigewron Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det finnes mange, mange bøker ute på spillprogrammering, og det finnes en side på nettet som er dedikert til det: http://www.gamedev.net Anbefaler "Windows game programming for dummies". Denne gir masse pekepinner og øvinger for den uerfarne spillprogrammerer. Men du bør selvsagt ha litt erfaring fra før, dette er ingen how-to i programmering generelt. Som første spill er det nok å ta seg vann over hodet å satse på en RPG. Prøv Tetris, ludo eller noe annet tilsynelatende enkelt (du vil fort oppdage at du møter problemer nok, uansett). Og som et siste råd: Gjør deg/dere *ferdig* med det dere begynner på. Det er en meget nyttig erfaring å få ferdigstilt ting (samtidig som det alltid dukker opp bugs når du tror du er ferdig), ikke bare å programmere det grunnleggende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå