Splitter Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Skal snart oppgradere HTPCen min og siden de nye prosessorene til Intel får så mye skryt, tenker jeg på å prøve Merom. Eneste problemet er at jeg vet nesten ingenting om denne prosessoren. 1. Hva slags hovedkort er det mulig å bruke sammen med Merom? 2. Hvor stort er effektforbruket? 3. Er det stor forskjell på effektforbruket fra Core Solo og Core Duo? 4. Hva slags kjølere kan brukes på disse prosessorene? Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Kan prøve å hjelpe deg litt. 1. Merom(Core 2 Duo) er pin-til-pin kompatibel med Yonah (Core Duo). Dvs at du kan bruke Merom på alle hovedkort som støtter Yonah så og si. Socket 479. 2. Effektforbruket skal ligge på 35W. Intel sa selv at Merom ville yte 20% bedre enn Yonah, men forbruke like mye. (På samme klokk-hastighet) 3. Ikke så veldig, kanskje litt. Gjør litt Gooogle søk 4. Du kan bruke kjølere som passer til Socket 479 og 478. (Rett meg noen dersom jeg tar feil) Lenke til kommentar
O.J Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Skal snart oppgradere HTPCen min og siden de nye prosessorene til Intel får så mye skryt, tenker jeg på å prøve Merom. Du vet at Merom er for bærbare? Skal du kjøpe ny prosessor til en stasjonær er navnet du skal bruke "Conroe" mulig du allerede visste dette, men syns ikke det virka sånn i posten din. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Skal snart oppgradere HTPCen min og siden de nye prosessorene til Intel får så mye skryt, tenker jeg på å prøve Merom. Du vet at Merom er for bærbare? Skal du kjøpe ny prosessor til en stasjonær er navnet du skal bruke "Conroe" mulig du allerede visste dette, men syns ikke det virka sånn i posten din. 6250115[/snapback] Nå egner jo CPU-er for bærbare seg særdeles godt i HTPC, pga. effektforbruket Ett spørsmål, kan man bruke Merom i et hvilket som helst S479-kort, eller er man avhengig av at chipsettet må være av en nyere utgave? Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Skal snart oppgradere HTPCen min og siden de nye prosessorene til Intel får så mye skryt, tenker jeg på å prøve Merom. Du vet at Merom er for bærbare? Skal du kjøpe ny prosessor til en stasjonær er navnet du skal bruke "Conroe" mulig du allerede visste dette, men syns ikke det virka sånn i posten din. 6250115[/snapback] Nå egner jo CPU-er for bærbare seg særdeles godt i HTPC, pga. effektforbruket Ett spørsmål, kan man bruke Merom i et hvilket som helst S479-kort, eller er man avhengig av at chipsettet må være av en nyere utgave? 6250658[/snapback] Trodde det måtte støtte Merom. Slik er det med Conroe og dagens hovedkort. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Skal snart oppgradere HTPCen min og siden de nye prosessorene til Intel får så mye skryt, tenker jeg på å prøve Merom. Du vet at Merom er for bærbare? Skal du kjøpe ny prosessor til en stasjonær er navnet du skal bruke "Conroe" mulig du allerede visste dette, men syns ikke det virka sånn i posten din. 6250115[/snapback] Nå egner jo CPU-er for bærbare seg særdeles godt i HTPC, pga. effektforbruket Ett spørsmål, kan man bruke Merom i et hvilket som helst S479-kort, eller er man avhengig av at chipsettet må være av en nyere utgave? 6250658[/snapback] Både Pentium-M, Yonah og Merom er Socket 479. Yonah og Merom har de samme pinnene, derfor passer de på samme hovedkort Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Skal snart oppgradere HTPCen min og siden de nye prosessorene til Intel får så mye skryt, tenker jeg på å prøve Merom. Du vet at Merom er for bærbare? Skal du kjøpe ny prosessor til en stasjonær er navnet du skal bruke "Conroe" mulig du allerede visste dette, men syns ikke det virka sånn i posten din. 6250115[/snapback] Nå egner jo CPU-er for bærbare seg særdeles godt i HTPC, pga. effektforbruket Ett spørsmål, kan man bruke Merom i et hvilket som helst S479-kort, eller er man avhengig av at chipsettet må være av en nyere utgave? 6250658[/snapback] Både Pentium-M, Yonah og Merom er Socket 479. Yonah og Merom har de samme pinnene, derfor passer de på samme hovedkort 6250914[/snapback] Ja men Conroe kjører også LGA775 men passer bare på enkelte hovedkort som selges i dag.. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Både Pentium-M, Yonah og Merom er Socket 479. Yonah og Merom har de samme pinnene, derfor passer de på samme hovedkort 6250914[/snapback] Nja, man måtte jo ha nytt LGA775 hovedkort når Pentium D kom, pga. chipsettet... så det er ikke sikkert CPU'en passer selv om den passer fysisk... men nå er jeg ingen ekspert på Intel, emn vurderer selv Merom, derfor har jeg lyst til å vite hvilket HK jeg trenger... Lenke til kommentar
O.J Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Men hvorfor kjøpe Merom? Conroe bruker jo ikke så mye strøm den heller. Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Men hvorfor kjøpe Merom? Conroe bruker jo ikke så mye strøm den heller. 6251716[/snapback] Fordi de bruker nesten halvparten... Dvs at de kan til nød kjøles passivt = veldig bra for en uber-stillegående HTPC Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Både Pentium-M, Yonah og Merom er Socket 479. Yonah og Merom har de samme pinnene, derfor passer de på samme hovedkort 6250914[/snapback] Nja, man måtte jo ha nytt LGA775 hovedkort når Pentium D kom, pga. chipsettet... så det er ikke sikkert CPU'en passer selv om den passer fysisk... men nå er jeg ingen ekspert på Intel, emn vurderer selv Merom, derfor har jeg lyst til å vite hvilket HK jeg trenger... 6251708[/snapback] Det er jo en grunn til at du kan bytte fra Yonah til Merom på aller fleste bærbare som selges og har blitt solgt. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Joda, planen med å bruke Merom var å få en mest mulig stillegående HTPC, men utvalget av hovedkort med socket 479 er jo ikke akkurat stort da, så det er kanskje bedre å gå for Conroe istedet? Hvis en Conroe på 2,13 GHz har et effektforbruk på bare 45W, så skal det vel egentlig ikke være noe problem å få den svært stille? Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Joda, planen med å bruke Merom var å få en mest mulig stillegående HTPC, men utvalget av hovedkort med socket 479 er jo ikke akkurat stort da, så det er kanskje bedre å gå for Conroe istedet? Hvis en Conroe på 2,13 GHz har et effektforbruk på bare 45W, så skal det vel egentlig ikke være noe problem å få den svært stille? 6253792[/snapback] Nei, det skal ikke være så stort problem. Trenger ikke mye viftefart for å holde den gående Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå