mihcaoj Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg fikk da endelig sett den norske filmen "Naboer". Det jeg sitter igjen med etter å ha sett den er egentlig: Spilte Kristoffer Joner en sex-psykopat som tennes av slag og vold? Skjer alt dette bare i hans fantasi? Har han tatt livet av (ex)-dama si lagt henne i sengen sin som kosepute? Jeg synes det var en utrolig bra film, men jeg liker ikke å sitte igjen med slike spørsmål. Noen som vet mer enn meg? Hvis det er skrevet om denne filmen tidligere så er det bare å linke det for meg da jeg ikke orket å se igjennom ca 100 sider. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Alt som skjer bortenfor døra hans (du ser muren på slutten av filmen) er i fantasien hans... Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Så den filmen i dag, så ut som et spørsmåltegn selv... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Filmen handler om en kar som dreper ekskona si og kjæresten hennes. Han klarer ikke å erkjenne dette for seg selv og forsvinner inn i en drømmeverden, hvor de to jentene fungerer som ulike symboler. På en måte symboliserer de at kona var en slut, men på en annen måte symboliserer de skyldfølelse. Et annet alternativ er at de virker som en rømningsplan for mannen, men det han har gjort innhenter ham, også i fantasien. I virkeligheten har han plassert likene til ekskona og kjæresten i leiligheten sin, med førstnevnte i sin egen seng. På jobben merker de at det er noe rart som har skjedd, og de kommer til leiligheten og bryter døra opp. Hovedpersonen er allerede fortapt i sin egen marerittverden. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Så hvor lenge har kona faktisk ligget i sengen? Lenge før arbeidskameratene kommer for å hjelpe han? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Ser ut som det har tatt et par uker. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Jeg har sett det meste av råmaterialet til filmen (det var 24 timer), jeg har også sett en jeg kjenner sin klipping av den, og må sitter nå igjen med noen spørsmål. Hvorfor var det to jenter som "bodde i leiligheten" ved siden av, og ikke bare én? Var hun eldste bare et "speilbilde" av hun yngste som igjen var et speilbilde av kjæresten til Joner? Hvis noen bryr seg så syns jeg forresten at det var en dårlig film. Endret 6. juni 2006 av Jør2 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det er mulig de var to for å symbolisere det gode/onde i ham. Eller for å symbolisere at de var flere enn ham, dermed truende og derfor rettferdiggjort å være føre var i tilfelle angrep e.l. (i hans logikk). Lenke til kommentar
haarod Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Noen som vet mer enn meg? Hvis det er skrevet om denne filmen tidligere så er det bare å linke det for meg da jeg ikke orket å se igjennom ca 100 sider. 6248857[/snapback] Kom det opp 100 sider da du søkte på "Naboer" i Film/TV-seksjonen? Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg synes det var en utrolig bra film. Nå er jeg 34 år. Veit ikke om jeg hadde synes den var så kuul hvis jeg var 14-15 år. Som andre nevner her så klikker det for stakkaren som havner i en drømmeverden. Utrolig virkningsfull film. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg har sett det meste av råmaterialet til filmen (det var 24 timer), jeg har også sett en jeg kjenner sin klipping av den, og må sitter nå igjen med noen spørsmål. Hvorfor var det to jenter som "bodde i leiligheten" ved siden av, og ikke bare én? Var hun eldste bare et "speilbilde" av hun yngste som igjen var et speilbilde av kjæresten til Joner? Hvis noen bryr seg så syns jeg forresten at det var en dårlig film. 6250960[/snapback] Det hørtes drøyt ut med 24 timer råmateriale. Pleier man ikke å filme rundt 3 ganger så mye som man skal bruke? Storrymessig fungerer det bra med to damer da det blir en dialog mellom dem som drar Joner inn i en annen verden. Det er også mer "Dominerende" med to damer enn med en. De har stor psykisk makt i filmen. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hvis dere liker Naboer, anbefaler jeg dere også å se Lost Highway og Mulholland Dr. av David Lynch. De tar også for seg menneskesinnets indre. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Noen som vet mer enn meg? Hvis det er skrevet om denne filmen tidligere så er det bare å linke det for meg da jeg ikke orket å se igjennom ca 100 sider. 6248857[/snapback] Kom det opp 100 sider da du søkte på "Naboer" i Film/TV-seksjonen? 6251753[/snapback] Nei, men jeg søkte etter "Naboer" og da dukket det opp en tråd som heter "Mini-anmeldelse av den siste filmen du så" - der er det over 340 sider atm - comprendè? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 mihcaoj: Velg å vise søkeresultatet som poster så blir det litt mer fornuft i resultatet. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det hørtes drøyt ut med 24 timer råmateriale. Pleier man ikke å filme rundt 3 ganger så mye som man skal bruke? Jeg så nå timevis med råmateriale, og fikk høre at til sammen skulle det være ca 24 timer. Men kanskje jeg tar feil. En jeg kjenner som fikk i oppgave på skolen å klippe den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå