Republic3D Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 I USA er det faktisk steder hvor man tjener under 5 dollar i timen.. 3.5 $ har jeg sett, og faktisk et sted hvor de ikke tjente noe. Så det er klart man må tipse dem. Her i Norge har de hvertfall minstelønn, og jeg gidder ikke tipse her. Hvorfor skulle jeg det? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Fordi det er "harry å ikke gjøre det" sier Lord Det er tydeligvis veldig viktig for enkelte å ikke framstå som "harry" foran folk man aldri kommer til å se igjen. Men for dere som har VÆRT i USA, hva er reglene for tipsing da? Man skal da ikke tipse like mye eller mere enn det maten koster, bare fordi servitøren tjener lite? Det står jo ikke noe oppslag ved døra om hvor mye servitørene tjener, så man kan beregne tips på forhånd. Regner med dere ikke spør "okay, how much do you earn?" før du betaler. Endret 7. juni 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 For å gjøre det helt klart. Det er harry å ikke gi servitøren tips. 6258578[/snapback] Synes tipsen generelt skal vise hva man mener om servicen. Tipset 1 kr engang på resturant. Kun for å vise at jeg vet alt om tips, men servicen var pissedårlig. Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 vil tror du jobber på en plass som er av litt bedre standard da 6258443[/snapback] Mulig at ett hotell med 240 rom kan anses for å være en standard ja Denne pub'n gjør vel forsåvidt det samme som oss, vi sparer slik at vi har god råd til noen fester i året ... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Men for dere som har VÆRT i USA, hva er reglene for tipsing da? Man skal da ikke tipse like mye eller mere enn det maten koster, bare fordi servitøren tjener lite? Det står jo ikke noe oppslag ved døra om hvor mye servitørene tjener, så man kan beregne tips på forhånd. Regner med dere ikke spør "okay, how much do you earn?" før du betaler. 6258604[/snapback] Reglene er greie, man tipser ca.15% av totalbeløpet. Nøyaktig hva servitøren tjener er irrelevant fordi man vet at grunnlønnen deres er dårlig og at de i høyeste grad må basere seg på tips for at lønnen skal bli brukbar. Personlig ser jeg fordeler med dersom et tilsvarende system fantes her i landet også. Da ville man kanskje kommet opp på samme servicestandard etterhvert. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Men for dere som har VÆRT i USA, hva er reglene for tipsing da? Man skal da ikke tipse like mye eller mere enn det maten koster, bare fordi servitøren tjener lite? Det står jo ikke noe oppslag ved døra om hvor mye servitørene tjener, så man kan beregne tips på forhånd. Regner med dere ikke spør "okay, how much do you earn?" før du betaler. 6258604[/snapback] Reglene er greie, man tipser ca.15% av totalbeløpet. Nøyaktig hva servitøren tjener er irrelevant fordi man vet at grunnlønnen deres er dårlig og at de i høyeste grad må basere seg på tips for at lønnen skal bli brukbar. Personlig ser jeg fordeler med dersom et tilsvarende system fantes her i landet også. Da ville man kanskje kommet opp på samme servicestandard etterhvert. 6258691[/snapback] Men akkuratt det er den store forskjellen mellom Norge og USA. I staten er man mer sin egen lykkesmed, mens Norge har et bedre utbygd velferdsamfunn som ønsker å ivareta alle! På min stambar jobber to amerikanere. Det er vel ikke utenkelig at deres servicenivå bidro til at nettopp det stedet ble "mitt" sted! Endret 7. juni 2006 av js79 Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Nå har jeg sittet og lest gjennom alt dette med tips og sånn, og jeg har tenkt over en ting underveis.. Det blir jo igrunn litt feil at tips er fastsatt til cirka 15% for eksempel, for tips er jo noe man gir om man er fornøyd med service, behandling osv. Og dermed noe man gir deretter.. Er det ikke? De 15% burde være mer som en pekepinn. (men det er jo kanksje ikke mer enn en pekepinn det fungerer som) Lenke til kommentar
iMono Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det er jo 20 år på Friday's i Bergen! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Bare kort: -Minstelønnen i US er ca 2 dollar/timen for servitørene. Også på mange "fine restauranter", da tipsen på "fine restauranter" ofte er en god del bedre enn på en billig en. -15 % er vanlig. Og da er det ikke bare ren tips slik vi ser på det i Norge, men også en slags "service fee". Om du er ekstremt godt fornøyd med service og mat er ikke 20 % tips direkte uvanlig. I Statene. Om du gir et par hundrelapper i tips på en middag for to i Norge, bør det til og med være "mer enn normalt". Tror jeg. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 15% er gjennomsnittet av det man gir hvis man er misfornøyd (aldri mindre enn 10%, med mindre det var noe spesielt dårlig) og hvis man er veldig fornøyd (20-25%). Når man tenker service, så må man huske at man ikke kan straffe servitøren for dårlig eller sen mat, da det rett og slett ikke er deres feil. De gjør ikke en dårlig jobb fordi maten er kald eller du ikke likte restauranten, og de tjener ikke godt. Er servitøren hyggelig og pratsom, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skal få litt ekstra. Det finnes forøvrig minstelønn i USA også. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Også? Minstelønn finnes ikke i Norge. I USA er den lovfestet, jeg er temmelig sikker på 2 USD i yrker der du kan oppnå tips, og 5,5 USD andre steder. Sistnevnte er jeg 99 % sikker på. Ellers enig. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Koster brusen like mye som før? Siden man får gratis påfyll? Kan man drikke så mye man vil? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det er jo 20 år på Friday's i Bergen! 6259366[/snapback] Ta med mamma og pappa. Eller en av dem. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg tipser etter hvor fornøyd jeg er med servicen. når jeg og dama spiste på bagatelle tipset jeg 400 spenn (regningen var på 3200), mens når jeg spiste på et sted på aker brygge som jeg ikke husker navnet på fikk servitøren lusne 7 kroner i tips. (rundet opp til nærmeste tier). han sølte rødvin, og maten var vond, treig var han også. bagtelle var en nytelse fra du kom inn døren, til du gikk. faen...nå kjenner jeg at jeg blir sulten!! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Alle kan ha et uhell(søle rødvin).. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 men da unnskylder man seg gjerne, og tørker opp etter seg...denne servitøren sølte en skvett på borden; og gikk! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg tipser etter hvor fornøyd jeg er med servicen. når jeg og dama spiste på bagatelle tipset jeg 400 spenn (regningen var på 3200), mens når jeg spiste på et sted på aker brygge som jeg ikke husker navnet på fikk servitøren lusne 7 kroner i tips. (rundet opp til nærmeste tier). han sølte rødvin, og maten var vond, treig var han også. bagtelle var en nytelse fra du kom inn døren, til du gikk. faen...nå kjenner jeg at jeg blir sulten!! 6264165[/snapback] Var det han som var treg, eller var det maten? Virket det som han var slaskete, siden han var treg, eller var det konsekvens av at det var mange besøkende? Var det han som laget maten; burde han bli straffet hvis den ikke smakte godt? Dette er ikke myntet direkte mot deg, men til veldig mange i tråden; det virker som dere prøver å forsvare hvor gniten dere er med forklaringer på at dere har krav på en viss type service eller at maten er god for å gi tips. Hvis dere har råd til å gå ut på middag, så har dere råd til å legge ved 10% til en som tjener dårlig. Det er en beinhard jobb å være på beina hele dagen, være rask og samtidig være hyggelig nok til å "fortjene" tips. Det er veldig få faktorer som samvittigheten lar meg slippe unna tips med, deriblant uhøflighet fra servitøren. Utenom dette er det 15%, uansett. Holdningen til mange her viser til en innstilling hvor det er om å gjøre å finne feil med servicen, slik at man kan beholde de ekstra kronestykkene. 7kr i tips er en fornærmelse. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) 7kr i tips er en fornærmelse. 6264300[/snapback] Jeg hadde slengt de etter gjesten. Visste ikke engang at noen i det hele tatt ga så lite i tips, jeg hadde vært flau om min date skulle betale for oss også gir han under ti kroner (!) i tips. Endret 7. juni 2006 av AnAnAs Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 for å si det sånn...servicen jeg opplevde var en fornærmelse det også. min bedre halvdel var vel om mulig enda mer misfornøyd enn meg. jobber i serviceyrket selv, og vet hvor viktig det er å yte god service, gjør du ikke det er kunden tapt. selv om man har en kjip dag på jobben så bør man opprettholde en viss standard. det var ikke bare maten som var treg, han brukte evigheter på å hente vinen, sjenke vann i glass, og levere regningen. hadde jeg hatt tid skulle jeg tatt opp servicen med en av sjefene hans, men siden jeg ikke hadde det, og han sikkert hadde en kjip nok dag på jobben fra før så dreit jeg i det. jeg er vanligvis veldig raus med tips, men som sagt, norske servitører tjener nok til å klare seg, så tips får de fra meg hvis de yter god service, ikke fordi de trenger det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå