Vice Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Norge har jo tips o.l inkludert i prisene, det er jo en ganske vesentlig forskjell i forhold til USA. 6250919[/snapback] Ja, men i USA er faktisk også tips inkludert i prisen dersom følget består av 6 gjester eller mer! Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 er iallefall to stykker i osloLangs Karl Johan og Aker brygge. 6250173[/snapback] Du glemte den i Klingenberggaten. Altså tre stykker som perler på en snor Karl Johan er best for turister, Klingenberg best for mat og Aker Brygge best for utepils IMO. 6251051[/snapback] Prisen for pils der da? Aker Brygge er jo kjent for sinnsyke priser på pils.. 6251059[/snapback] Tror det var rett under 60 for 0,4 Jankee? Det var du som betalte Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Tror det var rett under 60 for 0,4 6251149[/snapback] Det var jo ikke så galt, men ikke akkurat billig. Ingenting slår Lille Laila med 15 spenn for pilsen før klokka 5, og 25 etter 5:P, men så er det ikke like koslig å sitte på en alkis bule på Grønland som å sitte på brygga da Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Men her tjener de sånn $2 i timen utenom tipset også da 6250579[/snapback] Ja, det er vel det som er lovfestet miniumlønn i tipsyrker? Tror det er 5,5$ i yrker uten tips... Det er jo ikke noe å bli rik av - men det er vel heller ikke meningen. Selvom du bare serverer ett menneske på en time drar du jo inn mer enn miniumslønnen ganske fort.. Og den er jo dessuten ganske snill skattemessig... Ingen vits i å oppgi "for mye" tips.. I Norge beregens det vel en sjablong-greie i tipsyrker? Lenke til kommentar
Togo Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg spiste på TGI Friday's i New York. Servicen var ufattelig latterlig dårlig, maten var utrolig laber (tørr steik og utrolig kjip saus til), og alt var bare dårlig igrunn. Fikk 1 cent i tips - så da er vel alt greit. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Servitørene på Friday's var vel for opptatte med å sjonglere da..? Lenke til kommentar
Togo Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Var for opptatte med å snakke med folka i baren, og særdeles lite opptatt med å gi oss mat og regninga vår. Venta i over 45 min på den. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Norge har jo tips o.l inkludert i prisene, det er jo en ganske vesentlig forskjell i forhold til USA. 6250919[/snapback] Ja, men i USA er faktisk også tips inkludert i prisen dersom følget består av 6 gjester eller mer! 6251142[/snapback] Vel, ikke helt - som oftest legges det på 10% (eller hvor mye det kan være) gratiuity fee på regningen når man er seks eller flere - det vil si at man må tipse. Dessuten er det vanlig å gi mer oppå dette også.... Lenke til kommentar
iMono Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Har spist et par ganger på TGI Fridays i Bergen, og jeg må få si meg mektig fornøyd. De har de beste hamburgerene i byen, og den beste servicen jeg har vært borti når det kommer til det prisnivået de ligger på. At man får gratis påfyll av brus er bare et digert pluss! Er en stund siden jeg var der sist nå, så må kanksje ta turen bortom og feire når skolen er ferdig. Snorre 6249550[/snapback] Jeg har hørt at det er aldersgrense på TGI Friday's, stemmer det? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Fridays er sinnsykt digg.. prøv Jack Daniel's Blackened Chicken, og den dyre sjokolade milkshaken.. verdt hver eneste krone. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg spiste på TGI Friday's i New York. Servicen var ufattelig latterlig dårlig, maten var utrolig laber (tørr steik og utrolig kjip saus til), og alt var bare dårlig igrunn. Fikk 1 cent i tips - så da er vel alt greit. 6252542[/snapback] Jeg også har spist på Fridays i New York.. sikkert ikke samme restauranten da. den som lå ved 54th street og Lexington Avenue tror jeg. Det var ikke så bra mat der nei. Har spist på andre Friday's andre steder i USA hvor både maten og servicen har vært bra. Friday's i Praha og i Oslo har jeg bare gode erfaringer med. Og hvis du drar tilbake til New York snart, prøv Rare Bar & Grill på Lex og 37th tror jeg. Fantastisk gode burgere, god service med mer. Ta heisen opp til takterrassen og se utsikten. Den er verdt en million dollar. Snakker om "the New York feeling". http://rarebarandgrill.com/main/main.asp Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Siden vi er inne på amerikansk mat og store størrelser;) Merk at dette ikke er TGI Friday's. Edit: Bilder på plass: Cheezus sier jeg bare :!: Endret 7. juni 2006 av SpecialK Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Tenk å prøve og bite over noe sånt da!! Jawbreaker Endret 7. juni 2006 av SpecialK Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Det er ikke nødvendigvis slik at burgeren MÅ spises med hendene... Lenke til kommentar
Mato Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ingen tvil om at amerikanske restauranter har mye høyere standard på servicen, men så virker det som folk her i landet har en Mr. Pink-innstilling til tips. 6250499[/snapback] Kan ikke bli mer enig! Min far har resit en del når han var yngre, i tillegg har han også reist mye på forretingsreise til tider. Og min mors reaksjon på hans tips (som jeg syntest er helt greie summer) når vi en sjelden gang er på resturant er vel bevis nok på at nordmenn ikke verdsetter god service. 6250516[/snapback] det og tipse i norge er litt rart , da di ansatte somoftest heller ikke får pengene , på mange pøbber og sånn går det til en felleskasse for aktiviteter og sånt , eller andre ting . eventuelt som der dama jobbet , tips kassa var en stor bøtte som hang under taket , den ble ikke tømt , og heller brukt som en plass for og finne vekslepenger når det var lite i kassa :/ dette var på en uberliten plass da Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Vel siden det var noen til dels rare oppfatninger av Norge og tips: Tipsen er ikke inkludert i Norge. Det er vanlig at tipsen går til servitør/bartender, praksisen på dette området varierer; Noen steder deler alle likt, også kokkene får sitt, andre plasser har hver servitør sitt. Tipsen varierer mellom 5% og 15%. Det skattes ikke av tips stort sett, mens noen plasser har en beregningsmodell som gjør at 1% av hver servitørs kontante omsetning tillegges inntekten og skattes av. (Så vidt jeg har erfart gjelder dette der hvor det jobbes på provisjon) Og for de som lurer, ja, jeg jobber selvfølgelig som servitør ... Og selvfølgelig får de som man vet tipser godt, ekstra god service, ikke unaturlig at jeg er på tur for å kjøpe sigarer e.l. til gode gjester, service kaller man det noen plasser, jeg/vi kaller det å "hore seg for tips" Endret 7. juni 2006 av Pjokk99 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 vil tror du jobber på en plass som er av litt bedre standard da Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Påstand: "Aker brygge er sinnsvakt dyrt" Har du vært der? Jeg og fattern dro nedom aker brygge et par ganger i helga når han var på besøk her. 0,4 øl=59 kr på Lekter'n (den "dyreste", ligger på en båt).0,5l= 49kr på Olivia (italiensk pizzarestaurant). Begge er uteservering. Syns ikke det var så hysterisk dyrt jeg. Myth busted? Ang. tips. Er det bare gjerrige folk som påstår at "man trenger ikke tipse i det hele tatt i Norge, fordi servitørene her har vanlig grunnlønn akkurat som du og meg likevel"? Alle vet jo at kelnere i USA kanskje tjener $5 i timen, men ikke i Norge. Tenkte liksom at på suksessfulle steder som Aker Brygge, tjener servitørene kanskje MERE enn det jeg gjør i min jobb i timen. Endret 7. juni 2006 av Bitex Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 For å gjøre det helt klart. Det er harry å ikke gi servitøren tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå