Gå til innhold

Positive ting ved dataspilling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan lære deg ting f.eks kjøre.
Si meg, hvordan lærer man seg å gire på en "real life" bil når man spiller data?

7 år med PC spilling hjelper ikke med når jeg er ute å øve kjører ihvertfall :)

CS :love:

-Du har ~15 taster på tastaturet i bruk på en gang og må være klar til å trykke på en spesiell eller en kombinasjon på millisekundsers forvarsel.

-Musehånda er i konstant kontrollert bevegelse, to-tre fingre er klarte til å induviduelt gjøre sine oppgaver samtidig og du er forberedt til å gjøre raske, nøyaktige og presise bevegelser på et øyeblikk

-På skjermen har du spillets geometri og dine bevelgelser må følge spillet. I det du strafer et hjørne holder du siktet nøyaktig på kanten. Du har diverse HUDelementer som HP/ammo som må kontrolleres og hvert par sekunder må du kikke på radar og høyblikkelig prosessere det du ser og vite hvor hver av de fire lagspillerene dine er.

-Over VoIP er det både inn- og ut-kommunikasjon med lagspillerene dine og alle gir feedback om deres situasjon og du må danne deg et 'bilde' over hvem/hva/hvor.

-Du må holde oversikt over hvem av de ti spillerene som lever og hvem som er døde, hvor lagspillere er, fiender er og hvor fiender potensielt kan være.

-Og samtidig som dette må du kikke på skjermen og i det en farlig pixel dukker opp reagere. Skal du skyte, skal du trekke deg, hvor mange er det, hvilke våpen har de, er det den samme personen du har sett før eller er det et annet skin, har du granater, skal du gi denne informasjonen til de andre lagspillerene?

Jeg tror at denne multitaskingen gjør at en person med mye CS-spilling bak seg i bil som f.eks snakker i handsfree, stiller på radioen, ser en syklist komme i full fart fra siden, oppdager en veps på rattet, får en bil bak seg i stor hastighet vil være bedre rustet til å takle og løse situasjonen.

------

Fordeler med spilling?

For min del kan hvertfall ikke spilling ta mye av æren for mine femmere i engelsk, TV og WWW har gitt meg mye, mye, mye mer data enn dataspill.

For meg er heller ikke det sosiale argumentet sterkt, for jeg spiller spill for å mestre, prestere, forbedre meg og rett og slett for å eie. At du spiller sammen med andre og at dere kan spille sømløst sammen og prestere enormt er i og for seg greit, men det kan (IMO) ikke sammenligens engang med de gangene du selv presterer 130% og brilljerer. (Eller som professor Harald Harung kalte det; å være i "the zone") Komunikasjonen er også begrenset, både på tid ("en cat, en dog, AWP main") men også fordi hovedpoenget er å komme i gang med den potensielle 'eigningen'. ("maners, ts please") Jeg vil si at mange andre aktiviteter som f.eks fotball har mye mer av det sosiale og krever mer samspill enn de fleste dataspill.

Så jeg vil si at de positive effektene dataspilling har gitt meg som få andre aktiviteter kunne ha gitt er forbedret konsentrasjonsevne, koordinason, reaksjoner, oversikt/kontroll over flere elementer, multitasking og evne til å holde hodet kaldt. Av kunnskaper som historie, språk og sosiale egenskaper kunne jeg nok ha fått mye, mye mer ut av dersom jeg hadde brukt mine tusenvis av timer til andre aktiviteter.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Dataspilling blir ofte sett på som noko negativt. Korfor spiller vi? Kva er bra ved dataspilling? Fyr løs med argument for dataspilling. :D

Tidsfordriv?

Kjekt?

Kan tjene penger på det?

Mykje engelsk i dataspill, ergo du lærer nye ord?

6248543[/snapback]

Jeg bodde i "granskævven" når jeg vokste opp, så jeg tror spill (kombinert med film og tv) har gjort meg mer "urban" eller verdensvant i forhold til vist jeg ikke hadde hatt noe media rundt meg. Var ikke veldig sosial.

Lenke til kommentar
tja.. vil iallefall si at jeg har lært mesteparten av engelsken min igjennom tiden fra spill :)

6248566[/snapback]

Helt enig. Husker jeg hadde Spilt Xbox Live og etter hvert skaffet meg en bra uttale. Læreren min var imponert og lurte på om jeg så mye på engelsk TV, CNN og slikt. Jeg sa ja. :p

Men først og fremst sller jeg jo fordi det er underholdende! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...