Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken nettverkskabel må jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Hei, skal trekke en kabel fra en skolebygning og til gymmsalen. Har gjort dette før, men de har rast den byggningen som står nærmest så jeg tror det nå er over 100m mellom gymmsalen og skolebyggningen. Og har jo hørt at vanlige TP kabler ikke kan trekkes noe særlig mer enn 100m. Tror nå det er et sted mellom 150 og 200m til nærmeste byggning.

Vi skal strekke kabel mellom switch og switch. Vi skal fore 50mbit symetrisk linje igjennom den. Og linjen må være 100% stabil da dette er linje som skal bli brukt på et dataparty, og spesielt vi i crew trenger linje til enhver tid da vi mest sannsynlig skal bruke et online registreringssystem.

Så hele spørsmålet er, hva slags kabel skal jeg bruke? Og hvor kan jeg få tak i denne til billigst mulig pris?

Trenger dere mer info så er det bare og spørre.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må nok ha en repeater (en switch duger) i midten.. siden den bare har last mot wan, så trenger du jo bare en 100 mbit switch som er relativt stabil.. de fleste er vel det nå fortia...

6249020[/snapback]

Så hvis jeg setter opp en enkel D-link trådløs router som repeater så burde det funke da? Hvis vi teiper den sammen (mot regn) og teiper den opp i et tre så er den jo sikker. Men det burde funke det da?

En fiberkabel hadde vært det beste å trekke, men det er ikke forenlig med billigst mulig løsning kontra best mulig løsning.  :ermm:

6249198[/snapback]

Hmmm er ikke fiber kabler ekstremt dyrt da? Og (jeg har ikke så god peil på dette enn, holder på å lese meg opp) går det mellom 2 switcher da? Vi skal trekke linja vi en skole switch som står inne på skolen og til vår engen switch. Og tviler litt på at skole switchen som står i et klasserom har fiber port.

Lenke til kommentar
Mediakonvertere finner du her. Etter det jeg har forstått så er det kabelen som da mangler og da kan du kontakte Leteng for å høre pris på den nødvendige lengde.

Har aldri lagt opp fiber så rett meg hvis jeg tar feil.

6250163[/snapback]

Hmmm, tror jeg holder meg til og teipe en switch opp i et tre jeg :!: tar ikke sjangsen på å kjøpe inn fiber utstyr og sånt og så bruker vi det kanskje en eller to ganger, tror jeg tar meg en klatre tur med en switch og litt gaffa teip jeg da.

Forresten, så du prisen på konverteren du sendte meg til eller? Nesten 2k for 1 og jeg trenger 2 pluss fiber, tror nok det hadde knust budsjettet mitt ganske godt.

Men takk for forslaget uansett :)

Lenke til kommentar

Bumper denne litt jeg. For lurer på noe anngående samme tema jeg tok opp.

Ettersom en kabel ikke vil takle det så har jeg da tenkt og teipe en switch (med beskyttelse i form av regn hette eller noe) opp i et tre. Så ville det funke med en 100m kabel så en switch og så en 50-100m kabel til?

Linjen blir på 50mbit symetrisk.

Ville begge disse takle det?:

Linksys 1

Linksys 2

Ville disse funke? Og hvem er best? Eller har noen en annen switch som passer bedre? Eller en annen løsning(ikke kom med fiber det er altfor dyrt for oss)?

Lenke til kommentar

Husk at du må ha strøm til den switchen også.

Fiber kabel er ikke spesielt dyrt, faktisk overraskende billig. Men det er nok litt dyrere for kabelen som tåler å ligge ute.

Men som sagt det er det på hver ende av kabelen som er dyrt. Inn pris til firmaer ligger konnektorene på 80-100,- (4 stk trengs) samt konvertere. Det skal være mulig å få dem billigere enn det som er nevnt lenger opp i tråden. Let på utenlanske sider.

Hvis du er litt lur så prøver du kun med en enkel kabel først. Det er riktig at CAT standarden ikke tillater lengder over 90 meter, men det fungerer over lengre lengder også, bare at signalet blir litt dårligere.

Test først, så kutt heller kabelen og sett en switch midt på hvis det ikke funker tilfredstillende.

Lenke til kommentar
Husk at du må ha strøm til den switchen også.

Fiber kabel er ikke spesielt dyrt, faktisk overraskende billig. Men det er nok litt dyrere for kabelen som tåler å ligge ute.

Men som sagt det er det på hver ende av kabelen som er dyrt. Inn pris til firmaer ligger konnektorene på 80-100,- (4 stk trengs) samt konvertere. Det skal være mulig å få dem billigere enn det som er nevnt lenger opp i tråden. Let på utenlanske sider.

Hvis du er litt lur så prøver du kun med en enkel kabel først. Det er riktig at CAT standarden ikke tillater lengder over 90 meter, men det fungerer over lengre lengder også, bare at signalet blir litt dårligere.

Test først, så kutt heller kabelen og sett en switch midt på hvis det ikke funker tilfredstillende.

6261798[/snapback]

Hmm hva ville du tro 150-200m med fiber og convertere ville koste da? Ca pris.

Edit: Tenkte ikke over at switchen måtte ha strøm.

Edit2: Har sendt mail til de som ble nevnt over for og finne ut fiber priser. Men hvis noen har peil på priser hadde jeg vært taknemmelig.

Endret av uro
Lenke til kommentar

Hmm hva ville du tro 150-200m med fiber og convertere ville koste da? Ca pris.

Edit: Tenkte ikke over at switchen måtte ha strøm.

6262002[/snapback]

Med tanke på strøm til switch bør "Power over ethernet" vurderes.

En annen ting som kanskje kan fungere er homeplugg. Har hørt om noen som har prøvd den typen og de greide å snakke sammen, så lenge de var i samme trafokrets. Men det spørs på om den greier de hastighetene du er ute etter.

Fiberløsning er det beste. Da trenger du en mediakonverter i hver ende. Plugger ST eller SC, to i hver ende, og kabel med minst et par.

Søk etter fiberkabel på HPX, så ser du eksempler på priser.

Lenke til kommentar
Fiberløsning er det beste. Da trenger du en mediakonverter i hver ende. Plugger ST eller SC, to i hver ende, og kabel med minst et par.

Søk etter fiberkabel på HPX, så ser du eksempler på priser.

Hmmm gjorde det men da fikk jeg opp masse alternativ til under 50 kroner. Hvor lange er disse? Og hvor mange ledere trenger jeg? Skjønner ikke helt det med fiber ennå jeg. Litt annerledes enn TP kabler liksom.

Lenke til kommentar

Vil tro prisene er pr. meter.

For å ta hele ruta til signalet med fiber.

-Du kobler mediakonverteren til eks en switch med vanlig cat5e kabel, i den ende enden. Der "nettet" kommer fra.

-Da har den ene konverteren "nett".

-Fra den ene konverteren kobler man fiberkabelen til den andre konverteren, slik at det blir en konverter i hver ende av fiberkabelen.

-Da skulle det være "nett" på den andre mediakonverteren. Man kobler da en cat5e fra den andre mediakonverteren til en pc/switch el lignende, på den andre siden. Altså blir fiberen et slags mellomledd mellom to cat5 kabler. Du trenger to ledere i fiberen. Er rimelig sikker på at dette skal bli rett da..

Lenke til kommentar

Det eneste problemet med fiber er at du ikke kan kople til konnektorene med vanlig verktøy. De utstyret vi bruker på jobben er billig, og koster ca 15.000,-. Eller så kan du bruke skjøte metoden, men der koster maskinen som skjøter kun 250.000,- :D

Det fine med fiber er at den klarer distanser på opptil 3 kilometer.

Lenke til kommentar
Det eneste problemet med fiber er at du ikke kan kople til konnektorene med vanlig verktøy. De utstyret vi bruker på jobben er billig, og koster ca 15.000,-. Eller så kan du bruke skjøte metoden, men der koster maskinen som skjøter kun 250.000,-  :D

Det fine med fiber er at den klarer distanser på opptil 3 kilometer.

6262805[/snapback]

Lei noen til å gjøre termineringsjobben, eller lei nødvendig utsyr. Det blir mye billigere.

Lenke til kommentar

Det ble ganske nice priser det her.

Noen som vet hva det vil koste og få laget en 200m fiber kabel og 2 konvertere. Ca pris på dette vil bli? Har sendt ut tre mail til firmaer jeg har funnet ut at leverer fiber men hvis noen her har svaret hadde jeg vært ekstremt takknemmelig.

Og forresten på den siden jeg fikk anbefalt HPX sto det forkjellige typer fiber, noen billige og noen dyre. Hva er forkjellen og hva trenger jeg i tilfelle?

Forresten hvem driver med fiber sånn til vanlig? Tele selskaper? Internett selskaper? Data butikker? Og hvem kan sette sammen en fiber kabel tror dere? Lurer litt på hvem jeg skal kontakte hvis nett butikkene ikke svarer.

Lenke til kommentar

Jepp jepp folkens nå har jeg fikset problemet mitt. Fant ut at det sto en strøm stolpe (sånn liten en som står på parkesplasser og båt plasser osv) der så jeg kunne dra en kabel til en switch så ville ting fungere. Joho

Men lurer fortsatt egentlig på hvordan man får fiber kabler til å funke og hvordan man kobler sammen fiber og sånt. Så om noen har en eller annen ressurs så jeg kan lære om fiber og sånt hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Vanlige elektro firmaer driver med fiber, i allefall de som er litt større. Mitt firma gjør det (det er jeg som alltid tar de jobbene).

Elfa.se er har tingene du trenger for fiber. søk på: Palmtop Media Converter så finner du konverter som koster rett over 700,-. Det er multimod utstyr som skal brukes. Fant dessverre ikke kabel i "løs vekt", de hadde kun patche snorer, men let litt så finner du det sikkert.

Lenke til kommentar

Det er nok grunnen. Men de færreste som bruker denne typen kabel havner på lengder over 100 meter. Tipper gjennomsnitts lengden på slike kabler brukt i nettverk er 40-50 meter. De brukes som regel som stigere til patcherack med kobbernett videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...