hotsand Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Hei, Har innstalert Ubuntu 6.06, LAMP. Denne sviver fint. Men idag rotet jeg det litt til. Alt sviver forsåvidt greit, men jeg får følgende feilmelding ved innlogging: -bash: /dev/null: Permission denied Kommer en ca 20-30 like linjer med den feilmeldingen.. Det skjer heller ingenting viss jeg prøver apt-get (se bilde) Noen ideer? Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 post utskriften av ls -l /dev/null Lenke til kommentar
hotsand Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 post utskriften av ls -l /dev/null 6247775[/snapback] crw-rw-rw- 1 root root 1, 3 2006-05-22 16:25 /dev/null Strømmen gikk her, så serveren restartet. Fikk nå ingen feil ved pålogging, men fortsatt fungerer ikke apt. web/php/mysql sviver fint, men ingenting som jeg putter "sudo" foran. Foreksempel: "vi index.php" - åpner index.php for redigering. "sudo vi index.php" - ingenting skjer.. Lenke til kommentar
hotsand Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Hva med sudo -s ? 6251688[/snapback] Den returnerte følgende: altså lite og ingenting... Endret 6. juni 2006 av hotsand Lenke til kommentar
meastp Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Et skudd i blinde, men prøv cat /etc/passwd | grep root Dog, ville vært rart om root ikke hadde shell-tilgang... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Og du har ikke fått aktivert root-kontoen? Da får du jo heller ikke logget inn med su - eller på en annen terminal. Du skulle ha fjernet (med --purge) sudo og lagt det inn på nytt, men hvis du ikke får tilgang til root, så... Et alternativ blir nesten å starte en Ubuntu-direkte-CD og få erstattet sudo-pakken, eller eventuelt sette root-passord derfra, hvis det er mulig. Lenke til kommentar
hotsand Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Et skudd i blinde, men prøv cat /etc/passwd | grep root Dog, ville vært rart om root ikke hadde shell-tilgang... 6253730[/snapback] Den returnerte: root:x:0:0:root:/root:/bin/bash Og du har ikke fått aktivert root-kontoen? sudo passwd root gir iallefall ingen effekt... Et alternativ blir nesten å starte en Ubuntu-direkte-CD og få erstattet sudo-pakken, eller eventuelt sette root-passord derfra, hvis det er mulig. hmm.. hvordan blir fremgangsmåten her? Sånn etter at jeg har startet opp fra cd-en? Takk for gode innspill Lenke til kommentar
hotsand Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Problemet er løst... (tråd på ubuntuforum.org) Siden jeg ikke fikk logget inn med root eller brukt sudo, så la jeg til rette brukere i admingruppen via Webmin. Takk for hjelpen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå