Gå til innhold

hvordan fjerne fuzz fra opptak?

Anbefalte innlegg

hei når jeg skal ta opp noe fra mic. ja en dårlig mic hehe skal få ny men ikke enda. men til poenget. når jeg tar opp så kommer det litt støy eller hva jeg skal kalle det med i opptaket. hvordan kan jeg fjerne mest mulig av det uten å ødelegge stemmen. kan fjerne det litt ved å legge til en del effekter og slikt men da blir stemmen litt annerledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes filtere som kan ta bort støy, men de ligger fortrinnsivis i veldig dyr programvare som er beregnet på professjonelle. Du kan legge ut en waw (eller FLAC) her, så kan jeg kjøre den gjennom denoiser i Wavelab for deg hvis du vil. Waves, Sony Oxford restoration og tilsvarende plugins er svindyrt.

Du kan også se på programmer som er beregnet for å digitalisere LP eller Kasseter / Lydbånd, f.eks Wave Corrector. Disse har ofte filtre som kan ta bort støy

Merk at kvaliteten på en "reparert" lydfil aldri vil bli like god som hvis den i utgangspunktet ble tatt opp med ordentlig utstyr, uansett hvor gode progammer man har tilgang på.

Lenke til kommentar
Bruker bare den innebygde microfonen i den bærbare maskinen min jeg. Har et filter i Adobe Audition der jeg bare kan markere et sted der det kun er støy også bruker programmet den biten som referanse og fjerner de frekvensene fra lydsporet. Fungerer utrolig bra!

6298548[/snapback]

å? hvilket filter? hvordan gjør du det? hmm kansje jeg får bruk for det i fremtiden:)

Lenke til kommentar

Det heter Noise Reduction og ligger under Effects mener jeg å huske. Det du må gjøre er å først ta opp med mikrofonen uten å lage noen lyd. Dermed har du en ren profil over kun støyen. Så dobbeltklikker du på selve sporet slik at du kun ser den lydbiten. Marker den delen som inneholder støy og høyreklikk på markeringen og velg "capture noise reduction profile"

Dermed kan du markere hele sporet du har spilt inn (med vokal og hele pakka) og velg effects og noise reduction. Profilen som ble lagd tidligere er lagret og all støyen forsvinner! Veldig enkelt og greit. Pluss at det er Hizz reduction også dersom du vil ha bort mindre "prikkete" støy.

Men husk å ikke la noise reduction ta bort for mye! For da vil du ende opp med lyd som høres ut som om den surkler!

Les mer om dette her:

http://www.digitalprosound.com/articles/vi....jsp?id=37177-1

Tror ikke forfatteren av siden gjør det på helt lik måte som meg, men uansett så forstår du sikkert poenget! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...