DilliMusic Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 hei når jeg skal ta opp noe fra mic. ja en dårlig mic hehe skal få ny men ikke enda. men til poenget. når jeg tar opp så kommer det litt støy eller hva jeg skal kalle det med i opptaket. hvordan kan jeg fjerne mest mulig av det uten å ødelegge stemmen. kan fjerne det litt ved å legge til en del effekter og slikt men da blir stemmen litt annerledes. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Det eneste jeg kan tenke meg er telefonfilter, men det går jo ut over stemmen. Kjøp deg bedre mikrofon (og lydkort evt)! Lenke til kommentar
radiated Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Det finnes filtere som kan ta bort støy, men de ligger fortrinnsivis i veldig dyr programvare som er beregnet på professjonelle. Du kan legge ut en waw (eller FLAC) her, så kan jeg kjøre den gjennom denoiser i Wavelab for deg hvis du vil. Waves, Sony Oxford restoration og tilsvarende plugins er svindyrt. Du kan også se på programmer som er beregnet for å digitalisere LP eller Kasseter / Lydbånd, f.eks Wave Corrector. Disse har ofte filtre som kan ta bort støy Merk at kvaliteten på en "reparert" lydfil aldri vil bli like god som hvis den i utgangspunktet ble tatt opp med ordentlig utstyr, uansett hvor gode progammer man har tilgang på. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 aha. men hvilket prg anbefaler du? gjør ikke noe om det koster penger. pappa får vel åpne lommeboka si men ikke forge eller sony for det funka vist ikke med pc'n min så fikk levert det tilbake. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Hva med å kjøpe seg en god mikrofon som utgangspunkt? Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Hva med å kjøpe seg en god mikrofon som utgangspunkt? 6250110[/snapback] nja. noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg bruker den mikrofonen her. Den ble meg anbefalt av en musikkforretning som jeg besøkte en gang (dette var i 2002). Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Shure er kvalitetsmikker for det meste ja. Og det er ingen tvil om at en god mic/lydkort er å foretrekke forran og kunstig prøve å skape brukbar lyd. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Enig i det siste. Det er gjerne billigere med en ok mic (Shure, Røde, Studio Projects etc) framfor programvare som kanksje kan gi et halvbra resultat. Lenke til kommentar
Reverend_Jim Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Shure SM58 koster rundt tusenlappen og er nærmest industristandard. Sikkert kjøp. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 skaff deg en grei 600-800 kroners mikk på sound1 da vel? funker greit dem.. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 samme det fant ut åssen man blir kvitt det hehe. ta ned lyden på mic og så ha den nermere kjeften hehe. jeg hadde vist på altfor høy lyd på mic. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 gain;) *fjortentegn* Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Bruker bare den innebygde microfonen i den bærbare maskinen min jeg. Har et filter i Adobe Audition der jeg bare kan markere et sted der det kun er støy også bruker programmet den biten som referanse og fjerner de frekvensene fra lydsporet. Fungerer utrolig bra! Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Bruker bare den innebygde microfonen i den bærbare maskinen min jeg. Har et filter i Adobe Audition der jeg bare kan markere et sted der det kun er støy også bruker programmet den biten som referanse og fjerner de frekvensene fra lydsporet. Fungerer utrolig bra! 6298548[/snapback] å? hvilket filter? hvordan gjør du det? hmm kansje jeg får bruk for det i fremtiden:) Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det heter Noise Reduction og ligger under Effects mener jeg å huske. Det du må gjøre er å først ta opp med mikrofonen uten å lage noen lyd. Dermed har du en ren profil over kun støyen. Så dobbeltklikker du på selve sporet slik at du kun ser den lydbiten. Marker den delen som inneholder støy og høyreklikk på markeringen og velg "capture noise reduction profile" Dermed kan du markere hele sporet du har spilt inn (med vokal og hele pakka) og velg effects og noise reduction. Profilen som ble lagd tidligere er lagret og all støyen forsvinner! Veldig enkelt og greit. Pluss at det er Hizz reduction også dersom du vil ha bort mindre "prikkete" støy. Men husk å ikke la noise reduction ta bort for mye! For da vil du ende opp med lyd som høres ut som om den surkler! Les mer om dette her: http://www.digitalprosound.com/articles/vi....jsp?id=37177-1 Tror ikke forfatteren av siden gjør det på helt lik måte som meg, men uansett så forstår du sikkert poenget! Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Japp ... 10-4 på den der! Den måten fungerer helt optimalt om man ikke har råd til så mye annet enn det man får på Elkjøp. Men som han sier, lydbildet blir litt forvrengt hvis du lar NR fjerne for mye! Men den beste metoden, og det beste tipset her inne så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå