Daniel Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Jeg har for øyeblikket tre partisjoner på denne maskinen; en på 20 GB til Windows XP, en på 10 GB til Kubuntu 6.06, og en på 1 GB til buffer, som Kubuntu pent ba meg om. Jeg har enda ca. 190 upartisjonerte GB jeg vil bruke til lagring, og jeg vil ha tilgang til disse fra både Windows og Kubuntu. Vil det da være best å formatere dem som ext2/ext3, og bruke Ext2 IFS for Windows i Windows, eller å formatere dem som NTFS, og bruke Captive NTFS? Red.: Jeg vil ikke bruke FAT32, da jeg vil kunne ha filer som er større en 4 GB. Endret 5. juni 2006 av nerdVANNA Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Hva med FAT32? kan leses fra både linux og windows... Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Ingen av de programmene der så no helt borte ut da. Så ut som reale program begge to, men sånn i og for seg får du jo tilgang til NTFS partisjonene dine i Linux da. Er jo ikke et stort problem. Bare å mounte Windows partisjonene dine i Linux det, eller jeg kan tenke meg at i de nyere Linuxene som Kubuntu, Fedora, Ubuntu med flere, har automatisk mounting av Windows partisjoner. Også NTFS, men du får vel ikke skrivertilgang til NTFS partisjoner uten at du gjør noe i /etc/fstab Men ellers skal det no gå greit egentlig. FAT32 kan være noe å tenke på ja. Det gjorde jeg på laptopen min. Etter at D: partisjonene mine krasja (Hadde heldigvis tatt backup) Så formaterte jeg den og formaterte den i FAT32 filsystem. Nå blir partisjonen synlig både i Win2k og Slack10.2 Lykke til. Endret 5. juni 2006 av wil Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Å, ja, det glemte jeg å si; jeg vil ha mulighet for å ha filer som er større en 4 GB. Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Da blir nok NTFS tingen ja. Da må du bare gjøre noe kromspring for å få det til, men husker for øyeblikket ikke hvordan man fikk skrivertilgang til NTFS i Linux, skal se om jeg finner det ut senere. Jeg vet heller ikke om Ext2 og 3 støtter filer over 4 GB. Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Jeg er skeptisk til NTFS i linux. Driveren er reverse-engineered, og de som lagde driveren har tidligere gått ut og sagt at skriving til NTFS gjøres på eget ansvar. Vet ikke om driveren er forbedret mye i det siste, så kan hende de har kommet med oppdateringer ext3 støtter filer opp til 2TiB Selv bruker jeg FAT32 for å dele filer. dette støttes native av begge system, men har som sagt max 4Gb filstørrelse. Er sjelden jeg bruker større filer, blir det krise legger jeg den på linuxpartisjonen og leser den i windows med explore2fs. EDIT: sjekka http://www.fs-driver.org/ , og hvis den fungerer bra er det jo ingen grunn til å ikke bruke ext2/ext3 som lagringspartisjon Endret 5. juni 2006 av bragoon Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 EXT2/3 støtter filer som er større enn 4gb, dessuten så er dei betre enn ntfs når det gjelder stabilitet, sikkerhet og fragmentering. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Ok, da prøver jeg med ext3 først, da. Men, når jeg nå skal formatere i Kubuntu ... hva er et mount point? Red.: Faktisk lurer jeg nok mer på hvordan man i det hele tatt formaterer. Hjelp? Red. 2: Jeg fikk det til, gitt. ext virker fint i Windows så langt. Endret 5. juni 2006 av nerdVANNA Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Da blir nok NTFS tingen ja. Da må du bare gjøre noe kromspring for å få det til, men husker for øyeblikket ikke hvordan man fikk skrivertilgang til NTFS i Linux, skal se om jeg finner det ut senere.Jeg vet heller ikke om Ext2 og 3 støtter filer over 4 GB. 6246331[/snapback] Fikk en fil på 170 GB her for en stund siden, så det går fint det (program som krasja) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå