Overklokk Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 http://www.3dfxcool.no har tatt inn Zalman heatpipe kjølere til grafikkort. De ser rett og slett råe ut!!! Ta en titt på de her: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/5/.../newsdet360.htm En slik er på vei til meg nå og regner med at testen av den er klar om kort tid :smile: _________________ mvh Kjell Erik Budalen [email protected] Tester/Skribent http://www.overklokking.no [ Denne Melding var redigert av: kjekka på 2002-10-09 19:23 ] Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Ser bra ut det der :smile: Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Den hadde en også levelig pris. hmm får tenke litt på saken. HAr akkurat montert en gammel pentium 2 kjøler med jsuterbar vifte. Dette med epoxy lim så kommer ann på om den vil av igjen. Lenke til kommentar
shorin Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Skikkelig kult! Men jeg fant ikke noe om prisen?. Lurer på om det hjelper å ha en vifte i tilleg,men tviler på d. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Men som ocshoot skriver om Coolermaster Heatpipie kjøler så vil vannet forsvinne etter en stund og da er jo Den ubrukelig og du kan risikere et herpa skjermkort. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-10 08:50, skrev CFD:Men som ocshoot skriver om Coolermaster Heatpipie kjøler så vil vannet forsvinne etter en stund og da er jo Den ubrukelig og du kan risikere et herpa skjermkort. Ke - lekk den? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 http://www.ocshoot.no/coolermasterhhl61.htm My guess is thet there are no liquid inside these pipes at all ! If there were it will escape during time because of the permeability (almost every metal "leaks" more or less) - and therefore any liquid will dissappear after "a while". _________________ Noen som vet hvor jeg kan skaffe noen: Telex stereo h-51 i Norge? Passord på windows98? http://www.BYLAN.NET [ endret av CFD den 2002-10-10 11:33 ] [ endret av CFD den 2002-10-10 11:33 ] Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-10 11:32, skrev CFD:http://www.ocshoot.no/coolermasterhhl61.htm Quote: My guess is thet there are no liquid inside these pipes at all ! If there were it will escape during time because of the permeability (almost every metal "leaks" more or less) - and therefore any liquid will dissappear after "a while". all metal leaks?? For noe tull. Det er uansett ikke snakk om vann. Heatpipes er mye brukt som kjølere i laptops. Lenke til kommentar
Versatile Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 isåfall, vist alt metall lekker, så hadde det vert litt rart...hvordan forklarer man da hermetikk? [ Denne Melding var redigert av: Versatile på 2002-10-10 17:16 ] Lenke til kommentar
Mr. FixIt Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Dette er ikke tull som enkelte påstår ovenfor her. Det er et reelt problem, men i pc-sammenheng velger jeg å ta det med en klype salt. Blir litt for lange løp tror jeg til å merke forskjell. Uansett, mer info ligger hos Sintef. http://www.sintef.no/units/matek/2490/pros.../permeation.htm Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 hvilken veske er det som skal være inni da? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Det er så små mengder at det fordamper med en gang. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Radeon? En coolant tenker jeg, samme som du har i kjøleskaps kompressorn... Vel da gidder jeg ikke ha noe vann i pcen hvertfall.... hvis alt metall lekker så... :sad: Lenke til kommentar
mbst Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Angående dette med "lekkasjen" som er nevnt over.. Quote: Fra testen på OC-shoot..A heatpipe, simply to put, is sort of a 'superconductor' in terms of thermal aspects. It can transfer heat from one end of a foot-long pipe to the other end in a matter of a couple of seconds, which is at least tens of times faster than what you can expect with a solid tube made of copper, one of the most thermally conductive elements. Så heat-pipen inneholder altså en form for væske. Ikke for at jeg er redd det vil renne ut væske i datamaskina, for det vil ikke det bokstavelig talt, langt derifra, det vil vel ta laang tid før all væsken er fordunstet, men allikevel definerer disse faktaene over et aldri så lite anti-klimaks for å si det slik. De gjør rett og slett kjøleren litt mindre interessant. Om noen med litt kunnskaper / info om dette kunne berolige meg, hadde det vært fint. Hvor store tidsperspektiver er det egentlig snakk om? Så bestiller jeg en slik til uka, og blir kvitt bråket fra skjermkortet. :smile: Har forresten et Asus GF4 Ti4400, noen som vet om det ikke er kompatibelt med denne kjøleren? Hvor bra kjøler denne i forhold til standardkjøleren? Overklokker ikke. Lenke til kommentar
EC Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 At heatpipes skal gi fra seg væske må være en skikkelig misforståelse. Jeg kikket litt rundt og fant denne: http://www.thermacore.com/pdfs/heatpipe_re...reliability.pdf Fra det dokumentet henter jeg: " Heat pipes, when properly designed and manufactured, have been shown to be highly reliable and are completely maintenance-free. One group of 468 Thermacore heat pipes has been in electronics cooling service aboard aircraft for more than fifteen years with no reported failures. The mean-time-to-failure has been estimated at more than 2.5 million years. " Jeg skjønner heller ikke hvor man har det fra at metall lekker? Til en viss grad kan det stemme, men i så små mengder at det ikke kan måles før det er gått veldig lang tid. Kjøleskap og frysebokser - og for den saks skyld Vapochill - arbeider på omentrent samme måte som en heatpipe. Så vidt jeg vet er det da unødvendig å etterfylle disse særlig ofte? Kort sagt: jeg tror ikke man trenger å være særlig redd for at hetapipes skal lekke vann. Unntaket er hvis de utsettes for temperaturer de ikke er laget for. Da vil væsken innvendig fordampe, og jo høyere temperatur jo høyere trykk. Om du ikke vet hva som skjer med damp under (for stort) trykk - eller for den saks skyld væske som oppvarmes i en innestengt beholder - anbefaler jeg ikke å finne det ut. Men en alternativ metode er å sette en hermetikkboks - for eksempel hermetiserte pærer - på den kraftigste kokeplata, og så skru plata på fullt. Ikke stå for nær... -Y- Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Høres jo litt corny ut at væsken skal fordampe ja! Men det er vel et visst trykk i den saken, så det er vel en teoretisk mulighet kanskje? Bittesmå porer i alle metaller! Men hvorfor ikke kappe røret, og integrere greia i et vannkjølingssystem? Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 det er jo meningen at vesken skal fordampe, den skal jo flytte varmen bort fra gpu`en. og frigi varmen oppe ved kjøle ribba ikke sant? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-10 22:23, skrev mbst:Angående dette med "lekkasjen" som er nevnt over.. Quote: Fra testen på OC-shoot.. A heatpipe, simply to put, is sort of a 'superconductor' in terms of thermal aspects. It can transfer heat from one end of a foot-long pipe to the other end in a matter of a couple of seconds, which is at least tens of times faster than what you can expect with a solid tube made of copper, one of the most thermally conductive elements. Så heat-pipen inneholder altså en form for væske. Ikke for at jeg er redd det vil renne ut væske i datamaskina, for det vil ikke det bokstavelig talt, langt derifra, det vil vel ta laang tid før all væsken er fordunstet, men allikevel definerer disse faktaene over et aldri så lite anti-klimaks for å si det slik. De gjør rett og slett kjøleren litt mindre interessant. Om noen med litt kunnskaper / info om dette kunne berolige meg, hadde det vært fint. Hvor store tidsperspektiver er det egentlig snakk om? Så bestiller jeg en slik til uka, og blir kvitt bråket fra skjermkortet. :smile: Har forresten et Asus GF4 Ti4400, noen som vet om det ikke er kompatibelt med denne kjøleren? Hvor bra kjøler denne i forhold til standardkjøleren? Overklokker ikke. Tenker vi snakker om noen billioner år før væske har trykket seg mellom metallbindingen. Tviler på at du vil se det skje :razz:, men uansett GF4 din holder ikke så lenge uansett... Lenke til kommentar
durabit Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-11 00:39, skrev yummy:At heatpipes skal gi fra seg væske må være en skikkelig misforståelse. Jeg kikket litt rundt og fant denne:http://www.thermacore.com/pdfs/heatpipe_re...reliability.pdf..............Jeg skjønner heller ikke hvor man har det fra at metall lekker? Til en viss grad kan det stemme, men i så små mengder at det ikke kan måles før det er gått veldig lang tid. Kjøleskap og frysebokser - og for den saks skyld Vapochill - arbeider på omentrent samme måte som en heatpipe. Så vidt jeg vet er det da unødvendig å etterfylle disse særlig ofte?...................Kort sagt: jeg tror ikke man trenger å være særlig redd for at hetapipes skal lekke vann. ........... Enig med yummy. Ocshoot har nok uttalt seg om ting de ikke helt har greie på. Lenke til kommentar
Kirky Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Den ser jo bra ut :smile: !! Noen som vet om den funker på POV ti4200 XP? http://www.hardware.no/tester/skjermkort/p...00xp/brikke.jpg av bildet her ser jeg to hull, oppe til venstre og nede til høyre, så da burde det gå eller??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå