Gå til innhold

Kingdom Of Heaven Directors Cut

Dimitrij

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
altid når jeg har pakker og annet fra utlanded så regnes frakta med.

6261690[/snapback]

Hvis frakt er spesifisert som egen post på fakturaen (som den er på pakker fra Amazon fra alle avdelinger) skal frakt kun regnes med hvis verdien av selve varen er over grensa.

Får du forespørsel om faktura på en pakke påpeker du pris på selve varen i epost/brev du sender ved/tilltatelse til å åpne pakken for å sjekke faktura.

Er det en avsender som kun har oppgitt total verdi med frakt på utsiden, og du feilaktig får tolloppkrav, tar du kontakt med kundesenteret før du henter pakka, og påpeker feilen (når pakken er hentet/åpnet er det egentlig for sent å klage, og avhenger av godviljen til den du får kontakt med. Som jeg ikke ville basert meg på).

Samme her. Det står aldri pris og frakt separat på pakkene jeg får. Jeg har fått flere pakker i tollen fordi de var få kroner over 200kr-grensa, og dette var inkludert frakta. Med andre ord skulle denne pakka ikke i tollen?

6261703[/snapback]

Dette er noe annet, om jeg forstår deg rett.

Frakt er ikke inkludert i prisen hos Amazon, og står oppført som egen post på fakturaen på utsiden av pakken, og skal ikke regnes med ved utregning om pakken er mva-pliktig (men skal regnes med i varens verdi om selve varen(e) er over grensa).

Derimot, hvis frakt er inkludert i varens pris (som hos Play eller CD Wow) er den en del av verdien uansett (etailerne påstår jo "Gratis frakt!"), og regnes med når man ser om varen ligger over mva-grensa.

Lenke til kommentar

Vel, hos Amazon får jeg jo frakta som tillegg i prisen når jeg bestiller. Står skrevet på ordre-dingsebumsen. Likevel er det hele kun èn pris som står på pakken. Det står ikke noe "Pris: X + Shipment Costs: X" eller noe slikt. Det står bare summen. Tollen tror da at prisen på pakka er det som står, og de tenker ikke på at noe av det er frakt.

Lenke til kommentar
Vel, hos Amazon får jeg jo frakta som tillegg i prisen når jeg bestiller. Står skrevet på ordre-dingsebumsen. Likevel er det hele kun èn pris som står på pakken. Det står ikke noe "Pris: X + Shipment Costs: X" eller noe slikt. Det står bare summen. Tollen tror da at prisen på pakka er det som står, og de tenker ikke på at noe av det er frakt.

6262025[/snapback]

Du mener ikke seriøst at deklarasjonen på dine pakker fra Amazon ser vesentlig forskjellig ut fra denne (med unntak av varetype/antall, og valuta og språk om fra .de, .fr, .ca, .com eller .co.jp)?

post-24892-1149708631_thumb.jpg

(1=varens pris/verdi, 2=frakt[+forsikring], 3=totalt).

Mine (og de andre jeg har sett, som er en del) har alltid(*) sett slik ut; Deklarasjonen på utsiden er i bunn og grunn en kopi av pakkseddelen/fakturaen inni, lett forenklet.

(*)

Ikke helt sant. I forhistorisk tid, dvs flere år før 2000, oppga Amazon alt som bøker, uansett innhold, "siden det var det de egentlig solgte". Helt til de fikk påpkning fra britiske Customs and Excise via amerikanske skattemyndigheter om å oppgi korrekt varetype.

Lenke til kommentar

Nei fanken. Dumme meg. Ser på en pakke jeg har bestilt nylig at du har helt rett.

Jeg mener da å huske at det i allefall før bare sto èn pris på pakken. Jeg bestilte Terminator-pakken for noen år siden (2002/2003), og den havnet på 203kr (ca.) inkludert frakt. Den ble tatt i tollen. Mener da å huske at det kun var oppgitt kun den totale summen på pakken da.

Lenke til kommentar
Nei fanken. Dumme meg. Ser på en pakke jeg har bestilt nylig at du har helt rett.

Jeg mener da å huske at det i allefall før bare sto èn pris på pakken. Jeg bestilte Terminator-pakken for noen år siden (2002/2003), og den havnet på 203kr (ca.) inkludert frakt. Den ble tatt i tollen. Mener da å huske at det kun var oppgitt kun den totale summen på pakken da.

6263660[/snapback]

Som sagt, Amazon'ene har siden før år 2000 oppgitt ganske korrekt og fullstendig faktura på utsiden av pakker.

Men i i overkant av ett år 2003/2004(?) var det ikke mva-fritak under NOK200, og da ville enhver pakke (unntatt bøker, som fremdeles var mva-fire) vært mva-pliktig fra første krone. Det var kjipe tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...