Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan ser nettverket ditt ut?

Anbefalte innlegg

Slik så det ut hos foreldrene mine for en stund siden. Tegningen er ikke helt oppdatert, for jeg bor dessverre ikke der lenger.

Hva er det folket skal med så mange forskjellige servere? Har en server (Dual PIII, men bare en CPU er aktiv grunnet [lang historie]) som kjører web, database, mail, proxy, lagring, +++. Det holder i bøttevis til famlie og venner, samt et og annet skoleprosjekt. Har man en masse brukere stiller sakene seg selvfølgelig annerledes...

I tillegg er det riktignok en server i England som tar backup av hovedserveren. Bombesikkert :)

post-25121-1153686126_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Btw, vi snakker ikke om søplepcer på 2GHz og mindre sånn som "melsom" har

Latterlig å komme med slike uttalelser. Spesielt fordi vi har flere Dell servere, bl.a. Dell PowerEdge 1600SC Dual 2,8GHz Intel Xeon, 2GB ram, og en haug med annet kos. :love:

Lenke til kommentar

Jeg trenger vanligvis ikke noe avansert program til å tegne skjemaer. Dette bruker jeg:

Start>Run>mspaint.exe

post-70204-1153747554_thumb.png

1.etg:

Naboen vår har telefon, og dermed en aktiv linje. Dermed kan vi låne linja hans til nettet vårt, så sparer vi 80kr i månden.

2.etg - naboen vår

3.etg - Her bor vi

#1 - Min PC

#2 - Min laptop

#3 - Pappas PC

#4 - Filserver (ikke i bruk)

#a - Splitter

#b - Modem

#c - Trådløs router

#d - Adapter for IP-telefon

#e - Analog telefon

#f - Naboens telefoner

Lenke til kommentar
Btw, vi snakker ikke om søplepcer på 2GHz og mindre sånn som "melsom" har

Latterlig å komme med slike uttalelser. Spesielt fordi vi har flere Dell servere, bl.a. Dell PowerEdge 1600SC Dual 2,8GHz Intel Xeon, 2GB ram, og en haug med annet kos. :love:

6545209[/snapback]

Haha, "søplepcer sånn som melsom har". Melsom har da mye fint stasj han :)

Lenke til kommentar
Slik så det ut hos foreldrene mine for en stund siden. Tegningen er ikke helt oppdatert, for jeg bor dessverre ikke der lenger.

Hva er det folket skal med så mange forskjellige servere? Har en server (Dual PIII, men bare en CPU er aktiv grunnet [lang historie]) som kjører web, database, mail, proxy, lagring, +++. Det holder i bøttevis til famlie og venner, samt et og annet skoleprosjekt. Har man en masse brukere stiller sakene seg selvfølgelig annerledes...

I tillegg er det riktignok en server i England som tar backup av hovedserveren. Bombesikkert :)

6543867[/snapback]

Er det tynne klienter i det nettverket?

Lenke til kommentar

Hei

Mitt nettverk i dag, er egentlig 2 trådløse routere, men wl500g står kun som router med disablet wlan, men også med iptables for brannvegg. wrt54g tar seg av det trådløse da denne har mye bedre rekkevidde enn wl500g. ellers er det en ny server på gang, erstatte min nslu2. skal kjøre slackware. og squeezeboxen står koblet trådløst opp mot min stasjonære pc og henter musikk derfra, musikken skal over på serveren når jeg får den opp.

veldig fornøyd med nettverket mitt!

endret: "tegnet" med http://www.weresc.com/network.php <-freeware

post-83693-1153945120_thumb.jpg

Endret av b-ill
Lenke til kommentar
tja, samme pcer som er hjemme og på hybel så klart. Ekke SÅÅ rik :p

6542870[/snapback]

Nei det er du ikke.

men tja, orker ikke lage noen tegning. Men sekundærvirksomheten/serverrommet våres har nå vel en 8-10 servere om jeg husker rett, pluss en del deilig dyrt nettverksutstyr, og hm... 4-5 arbeidsstasjoner. Btw, vi snakker ikke om søplepcer på 2GHz og mindre sånn som "melsom" har

edit: la inn bilde

6543459[/snapback]

Da burde du kanskje fortelle hva slags superservere dere har, før du rakker ned på andre da?

6543585[/snapback]

Vi har 12 stk. HP Proliant DL140G2 servere 3.2 Ghz xeon ca 5gb Ram

6543747[/snapback]

"ca 5gb ram" ? Jeg kunne tenkt å få det dokumentert, før du rakker ned på andre.. :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan noen her forklare meg hva VPN er, og hva det brukes til? Jeg tror (tatt ut i fra luften :p) at det er remote desktop over internett. Har jeg rett?

Om jeg da tror rett, hvorfor ikke bruke VNC? Det bruker jeg for å fjernstyre serveren min fra min laptop f.eks.

6676771[/snapback]

VPN og VNC er to forskjellige ting. VPN er en måte å lage en kryptert tunell over internett for å f.eks få tilgang til et eksternt nettverk. Over VPN kan du kjøre alle former for kommunikasjon.

VNC er et program for å fjernstyre maskiner over internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...