Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan ser nettverket ditt ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fa2001:

Hvorfor står SMC-routeren bak routerpcen? Hvordan har du konfigurert routerpcen? Får du kontakt med SMC-routeren? Kjører de to forskjellige subnett? Går nettet ditt virkelig rett inn i HUBen?

7092679[/snapback]

Hei, SMC-routeren står ikke bak routerpcen! Den er kobla rett på nettet, får offisiell IP fra UPC. Den trådløse funksjonen er av en eller annen grunn begrenset til ca. 3 m :D , kanskje fordi den er så gammel, så den brukes virkelig ikke til noe! En av PCene skal egentlig henge på den, men ble flyttet over til routerpcen for ikke så lenge siden. Det stemmer at nettet går rett inn i huben, men det er jo ikke noe problem for alt som er kobla til huben er routere.

EDIT: Opps, glemte ett spørsmål :)

RouterPCen er også en Server PC, den kjører Ubuntu Linux, serverversjonen, og har noen ganske kompliserte firewall og NAT-regler:

-Kort 0: Internett (hub): Begrenser inn-trafikk til "eksterne tjenester"; dvs, SSH, VPN. Utgående fra andre maskiner NAT'es. Dynamisk IP, 80.125.ettelerannet

-Kort 1: LAN (switch): Alle tjenester på serveren er åpent. 10.250.1.1

-Kort 2: WLAN (ap): Samme som for internett, men tillater DNS, ikke tilgang til andre 10.x.x.x nett. 10.250.2.1 -- kan selfvølgelig koble til VPN via denne, se neste

-VPN: Samme som LAN, kan kommunisere med LAN, 10.250.3.1

Router PCen kjører DNS, DHCP, WWW, Samba og masse rart som dere ikke vil vite om ;)

Anbefaler dette oppsettet varmt, men det krever en del tid å sette opp, spesielt iptables og DNS.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Hmm.. har lagt opp mange tegninger i denne tråden?

Jaja, fant frem visio nå så plotta jeg inn telefonene og..

Hele nettverket blir nok ganske forandret når vi får lyse inn i huset i mars 07 :)

Ja, vi har "litt" telefoner, blir sikkert erstattet med 2 trådløse i mars, min godeste far hadde telemontør som yrke tidligere, så det sier jo sitt :)

90024092.gif

Lenke til kommentar

Her er mitt nettverk:

post-10954-1162141319_thumb.jpg

Nettverket er delt inn 3 soner som er 3 forskjellige leiligheter.

Sone 1 er min del.

Windows server til AD - Må ha noe å leke med.

Linux til FTP/web og diverse greier.

I morgen skal jeg lage en tegning av nettverket mitt på jobben.

Mye gammelt og morsomt utstyr :p

Endret av quarkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...