Gå til innhold

Illustrator i Linux?

Anbefalte innlegg

Hei, er blitt bedre kjent med linux nå og har fått til lyd og nvidia drivere. Testet også amsn og Gimp.

Gimp er jo samme programm som adobe photoshop nesten så det er moro. Liker å tegne litt på pcen. Men det er noe jeg savner og det er Adobe illustrator. Brukte det en del før men etter linux kom har jeg ikke fått brukt det. Det går heller ikke ann å emulere programmet noe som egentlig er ganske kjipt.

Er det et program som er likt som Illustrator?Til linux altså og gratis?

Noe annet jeg og lurte på var om det finnes tilsvarende Visual Basic program til linux, så det blir litt enklere og programmere, da jeg synes det og er moro.

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-09 18:43, skrev Invert:

Er det et program som er likt som Illustrator?Til linux altså og gratis?

Noe annet jeg og lurte på var om det finnes tilsvarende Visual Basic program til linux, så det blir litt enklere og programmere, da jeg synes det og er moro.

Er et program som heter kIllustrator, du kan jo prøve det. Men det er ikke helt på høyde med Adobe Illustrator, men til gjengjeld er det tross alt gratis :smile: Ellers har du klassiske vektor-tegneprogrammer som f.eks xfig og sikkert en rekke andre jeg ikke kommer på i farta.

VisualBasic er det vel verre med, bare ordet Basic er nok til gi "skikkelige" programmerere frysninger nedover ryggen :razz: Det finnes vel noen freeware basic-interpretere til diverse unix'er også, men det er ikke noe tradisjon for dette språket. Sats heller enten på et ordentlig kompilert språk som C/C++ evt. kan du snuse på Kylix (Borlands Delphi for Linux, mye bedre RAD-verktøy enn VB). Ellers kan du velge et "lettere" skript-språk som Perl, Python osv. Personlig kan jeg varmt anbefale Python, siden det er mindre grisete enn Perl. Siden du er vant til VB er ikke overgangen så stor heller, siden Python også har bl.a. implisitt variabel-deklarering med variant-liknende typer.

Lenke til kommentar

Jeg kan i alle fall være den første til å si at jeg er helt blank når det kommer til programmering.

Har vel litt erfaring i fra basic, og kan jo ikke si det akkurat var moro.

Jeg har da store forventiniger til Linux, og de språkene som her bringes med.

Jeg planlegger å utvikle robbuste websider, og kommer da til å ta i bruk php, men så lurer jeg da på om "javascript" og "html" er like godt brukt i "x" miljøer, som i "win" miljøer?

Lurer da på om det muligens er andre programmerings plattformer som kan være bedre en php/html/js/css typen..

Da jeg er temmelig fersk over det hele, så har jeg intet i mot å prøve noe "nytt" ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...