Gå til innhold

Trygg kjøling på Dell 8300

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en Dell 8200 med et dell 8300 hovedkort(ikke spør) med en prescott 3Ghz CPU og et 6600GT gfxkort. Av en eller annen grunn har Dell ingen temperatur sensorer på hovedkortet. Ikke er det sensor på gfxkortet heller, så det eneste i kabinettet med temp sensor er hardisken. Siden orginalvifta bråker (og pga. litt andre omstendigheter, ikke spør) er kabinett/CPU vifta (Dell bruker samme vifte til begge deler på disse modellene) byttet ut med en nexus kabinettvifte, thermalright XP90 med OEM viftepå CPU og grafikkortet har fått en zalman 700Cu som kjører på lav hastighet. Vifta på XP90 bråker litt så jeg lurer på å bytte denne ut med en nexus. Det burde være OK i følge http://www.silentpcreview.com/article194-page1.html

Men siden jeg ikke har noen temp sensorer på CPU eller gfxkort så vet jeg ikke om dette er helt trygt. nexusen flytter litt over halvparten så mye luft som OEM vifta til CPU kjøleren, men den er dødsens stille. I tillegg stiger temperaturen på hardisken jevnt og trutt opp til 48grader. For å gjøre ting verre så står kabinettet inni et skap og temperaturen i skapet er 35 grader etter noen timers kjøring. Så jeg lurer på om dette holder eller om jeg burde investere i harddiskkjøling, skru opp hastigheten på gfxkjøleren, osv. Har uansett tenkt å kjøpe et clasern inne/ute termometer for å sjekke temp i kabinett litt nøyere. Dessuten er det ikke usannsynlig at skapet får noen luftehull for å slippe ut litt varme.

Men hva er 'normal' kabinett temperatur og hva tåler CPU, GPU og HD av temp før de ryker? Burde jeg være innenfor marginene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en Prescott, og den bidrar til å utvikle mye varme, da denne er en av de varmeste prosessorene. Vanlig idle temp på den er rundt 35~45. Det spørs helt på hvordan ventilasjon du har, og hvordan kjøleblokk du har.

Load tempen kan være alt fra 50~70.

Hvordan du kan finne en ca temp lett på cpu, er å feste en temp måler på selve blokka di. Nærmest mulig cpu da. Men dette er ingen korrekt avlesning. Prøv å sjekk i BIOS om du kan se noe CPU temp.

En Prescott burde tåle 70 grader over lengre perioder, men det er ingen garanti for det. Prøv å få den under 60 grader på load! Da kan du trygt lene deg tilbake i stolen og slappe av.

En harddisk tåler temperaturer opptil ca 55 grader. Dette varierer også veldig mye fra harddisk til harddisk. Noen er veldig varme, noen ikke. Men er den under 50 grader så er alt bra!

Gpu'en din veit du ikke tempen på, men er den fri for støv, og har tilgang på frisk luft, burde den være på ca 45~55 grader idle. Load tempen på 6600 kort har ikke jeg noe særlig kunnskal om, men jeg tipper den er rundt 60 grader.

Så fra min side, ser marginene gode ut for deg!

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg eier en 8400 og har funnet ut at det ikke finnes noen form for cpu temperaturavlesning på 8000 serien.

Eneste du kan gjøre er å montere en temperatur måler mellom kjøleblokka og cpu (lag et lite hakk i kjøleblokka)

f. eks denne link

hd temperaturen skal du kunne finne ved hjelp av speedfan

ang gpuen, prøv everest. jeg finner tempen på mitt kort der.

temperatuer sånn som jeg mener er trygt:

cpu opp til 70 på load

gpu opp til 60 på load

hd rundt 40 grader.

Lenke til kommentar

Har prøvd everest, men fant ikke noe GPU temp der heller. Hvor burde det eventuelt være? Tragisk at det ikke er sensorer på 8000 serien. Men så er jo ikke akkurat maskinene fra dell laget for å tukle med.

Er litt skeptisk til å drive å putte sensorer under kjøleblokk. Har verdt borti noen som gjorde det og som plutselig fikk all verden krasj. Kjøleren skal sitte jevnt mot det den skal kjøle. Er fort gjort at den ikke gjør det hvis man skal døtte sensor og sånn under. Men hvis man er forsiktig så kanskje...

Tipper at 6600GT ikke akkurat er noen varmeovn etter å ha plukket av orginalkjøleren. Skikkelig billig chinating, kontaktområdet er fullt av riller og groper, og overflaten er eloksert eller malt (svart).

Lurer litt på hvilken temperatur folk har inni i kabinettet. Kjølerene mine skal jo i teorien være gode nok, så jeg tror det er kombinasjonen av varmt skap og varmt kabinett som evnt. vil skape problemer.

Lenke til kommentar

når du skal legge en sensor under kjøleblokka legger du den ikke oppå kjernen med ved siden av. sonden er dekket med plastikk så den vil ike kunne skape korstslutning av noen slag. gropa du skal lage i blokka må ikke være for liten.

men hvis du ikke har lyst skal ikke jeg tvinge deg.

gpu tempen skal ligge inne på sensorer.

kjøp deg en ny kjøler til skjermkortet.

det beste du kan gjøre er å montere en 120 mm vifte i skapetveggen, det kan være litt drastisk men det er viktig med lufting. hvis du ikke lufter skapet vil det bare bli varmere og varmere. og da vil pc viftene bare flytte varmluft inne i kabinettet...

Lenke til kommentar

Det blir alt for avansert det du kommer med tetra... Mye jobb, sjanse for at noe kan gå galt.. osv..

Fest heller en temp måler på selve blokka, bare teip den fast, slik at den får god kontakt med overflaten. Det skal heller ikke ha så mye å si hvor nærme du setter den. Men prøv å få den nærmest mulig cpu, for å få mest nøyaktig avlesning.

Men denne metoden gir ikke en perfekt avlesning!

Også har jeg heller ikke prøvd dette selv. Men jeg vil tro at det funker ganske greit!

Lenke til kommentar

Jaja, nå har jeg uansett gått hard tilverks med skapet maskinen står i. Noen luftehull i bak-kant, og byttet litt om på vifter og skrudd opp zalman gfxkjøleren til 12v. Nå ligger HD tempen på ca. 40 grader, en aldri så liten forbedring fra nærmere 50. Så får vi se når jeg får en ny nexus vifte om det holder samme temp eller om den øker på igjen...

Lenke til kommentar

HDD temper er ikke det du burde bry deg mest med. Harddisker er i utgangspunktet varme og tåler dette. Under 70 grader er selvfølgelig et ønske, men dette er mer for resten av maskinen, enn akkuratt harddisk.

Videre så må det jo sies at gamle-"standard" dell kabinetter har ELENDIG kjøling! Så det hjelper ikke med alt for mange gode kjølere så lenge det ikke er god utbyttning av luft + luftgjennomgang.

Hvis du ikke finner temp på noe i Speedfan eller Evrest, så har ikke delene temp sensor (har sikkert forstått det allerede, men jeg ville skrive litt nå:))

Det jeg og ville gjort (alt etter hvor god kunskap du har) er å renska alt for støv. Gjerne bytte kjøle pasta (goop (?) ) på GPU og CPU. Pluss fjerne alt støy ellers, spess i PSU'n. Kanskje lage litt flere ventilasjonshull kabinettet, evt viftehull.

Mvh bIsk0p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...