Gå til innhold

Batteritid spørsmål til studenter=s


Anbefalte innlegg

Skal beggynne på skole til høsten(høgskole) og har begynnt å se på bærbar, men føler meg veldig usikker på batteritid osv, og håpet noen kunne hjelpe en stakkar=)

hvor lang batteritid trenger man egentlig, er det nok med 2-3 timer eller må man ha noe som varer i 5-6?

Oh hvordan er oppladnings mulighetetene på skolene(hvet at det er individuellt fra skole til skole), om dete er lett å få ladet pc`n mellom forelesninger og slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter sjølv på en Asus S5A der eg har 2 batterier. Et med 2timer og et med 4timer.

 

Det holder for det meste. Men vis det vert langdag må eg lade. Har hurtiglading så eg får 50% batteri tid på 40minutt.

 

Det er lite tilgang til ladepunkter i de fleste lesesaler.

 

Da eg hadde gamle laptopen min med 1,5t batteri tid hadde eg med en lang sjøteledning (lampet typen)

Lenke til kommentar
Sitter sjølv på en Asus S5A der eg har 2 batterier. Et med 2timer og et med 4timer.

 

Det holder for det meste. Men vis det vert langdag må eg lade. Har hurtiglading så eg får 50% batteri tid på 40minutt.

 

Det er lite tilgang til ladepunkter i de fleste lesesaler.

 

Da eg hadde gamle laptopen min med 1,5t batteri tid hadde eg med en lang sjøteledning (lampet typen)

6244592[/snapback]

 

Så lenge du sitter på en lesesal på NTNU, så er det kontakt for hvert bord :roll:

Lenke til kommentar

Har 3-4 timar på min bærbare, men opplever nokså sjeldent å få bruk for batteriet. Har tilgang til lading nesten overalt eg bruker den. Av hensyn til batteriet bruker eg det likevel ein gong i blant - og så er det ganske deilig å vere heilt trådlaus og fri...

 

I forelesningssalar kan du ikkje rekne med å kunne lade, men eg trur at du generelt kan klare å nå ladepunkt i lesesalar.

Lenke til kommentar

egentlig skjønner jeg ikke hvorfor man skal ha med bærbar på forelesninger.. jeg synes det virker dumt! men dette er min mening. jeg synes at det er mest effektivt med vanlig penn og papir. og da tenker jeg spesiellt på fag som matematikk og andre realfag som innebærer tegning. enseste jeg kan tenke meg å kanskje ta med er en tabett eller hva det heter, men det er heller ikke like effektivt som penn og papir virker det som.

 

det eneste jeg bruker bærbar til på skolen er når jeg må lage et program av noe slag, da stikker jeg på skolen, kobler meg fra nettet og jobber. grunnen til det er at jeg blir lett distrahert av nett og andre ting.. :no:

 

mulig det er meg som ikke vet hvordan man skal bruke en bærbar i forelesningen, så kan noen forklare meg hvordan man bruker en bærbar effektivt i forelesninger?

Lenke til kommentar

En million måter å benytte bærbar på... en av dem er å gjøre notater. filer på PCer med litt orden forsvinner ikke like lett som et fillete ark (i alle fall for min del), en annen måte, som kan benyttes er å fyre opp webcam eller mikrofon (dette kan være til ekstrem hjelp for folk med skrivevansker ol.).

 

Er helt enig med deg i forbindelse med matte og realfag, men sett fra en annen side, jeg synes det er idioti å skrive java ol. med penn og papir.

Lenke til kommentar

Jeg så altid for meg at bruk av bærbar var en ordentlig praktisk måte, lett å holde orden på, også kan jeg ikke fordra å skrive med penn og papir(og arkene forsvinner før jeg vet ordet av det=S).

Jeg for min del skal ikke ha noe mattematikk eller realfag...

har sett litt på dell 6400, noen som hvet batteritiden på den, og om den kunne egne seg for en student...

Endret av Arcadia
Lenke til kommentar
En million måter å benytte bærbar på... en av dem er å gjøre notater. filer på PCer med litt orden forsvinner ikke like lett som et fillete ark (i alle fall for min del), en annen måte, som kan benyttes er å fyre opp webcam eller mikrofon (dette kan være til ekstrem hjelp for folk med skrivevansker ol.).

 

Er helt enig med deg i forbindelse med matte og realfag, men sett fra en annen side, jeg synes det er idioti å skrive java ol. med penn og papir.

6249733[/snapback]

 

jeg ser at folk nevner ark, men hva med kladdebøker da? de burde det være lett å holde orden på. uansett hvis man tenker seg om. hvorfor skal man ta opp en forelesning, jeg synes det blir bortkastet tid å høre på den flere ganger. vil faktisk tru at det er lurere å gjøre oppgaver i den tiden.

 

og når det kommer til java, så er det vel litt dumt å skrive for hånd. oppgaver og slikt i java gjør jeg selvsagt det på pc, men når det er forelesning så tar jeg notater med penn og papir, hvis jeg i det heletatt tar notater fra informatikk forelesninger. det blir også litt verdiløst å ta notater med bærbar i inf forelesninger. skal man sitte å skrive kodebiter og kompilere og kjøre dem? er det ikke berdre å bare følge med og holde konsentrasjonen oppe.

derimot selv om det kan virke idiotisk å skrive java for hånd så er det nettopp det vi på UiO må gjøre til eksamen. Har eksamen i dag 14.30 faktisk, og da må vi skrive for hånd.

 

de eneste jeg ser som er positivt med det er at hvis man får en karakter man ikke er fornøyd med, så kan man bruke som argument at "jeg er ingen kompilator" :p så man kan klage seg til en bedre karakter på den måten. jeg har ikke gjort det, men vet om en del som har og de har fått positive tilbakemeldinger. en annen ting er at man slipper å tulle med kompilatoren hvis det er noen feil i programmet, mye tid kan bli kastet bort på den måten.

Lenke til kommentar

Synes det er kjempekjekt med bærbar på forelsning.

En av grunnen er at jeg skriver kjempestygt, så mye lettere og se hva jeg skriver, nr 2 er vel at selv om jeg har kladdebøker, så er det vansklige og holde orden på de. En kjempefordel og ha de lagret på en data. og hvis man skaffer seg et ordentelig matte program, så kan man også ta notater lett i realfagene.

Det beste er egentlig og ikke og ikke skrive ned noe og bare lytte på hva forelesern sier igjennom hele timen, men noen foreleser kommer med sykt mye informasjon på en gang, uten og legge ut notater i etterkant, og da er du egentlig avhengi av og ta notater. og hvis du i tillegg skriver fortere på pcen en med hånden så er vel saken egentlig grei.

 

men spørsmålet fra tråd starter var vel om batteritiden og mulighetene for strømuttak.

Min erfaring (2 høyskoler) er at dette variere endel, hvis det står at du skal ha "klasserom" undervisning så har du garantert strømuttak, da er det bare og ta med en stikkontakt, hvis du derimot blir puttet i en stor aud. så er det ikke like mange stikkontakter der, men noen vil det antageligvis være.

Det som jeg merket når jeg kjøpte meg bærbar, var hvor viktig batteritiden var, 2 timer vil alltid være for lite. Se mer på hvor lang batteritid du har, vekt, etc. Andre ting som er viktig for en bærbar, enn en stasjonær

Lenke til kommentar

Kjæresten min kjøpte seg en Dell (tror det var 630m) for noen måneder siden med 9 cellers batteri, og den har en helt vanvittig levetid (5-6 timer med lett bruk), så hvis maskinen du nevnte holder samme standard på det punktet er det ingen fare å velge den.

 

Når det gjelder bruk av pc i forelesninger er det for min del også fint å ha muligheten til å koble av med litt surfing i de aller kjedeligste forelesningene; det er i hvertfall bedre enn å sovne på nattforelesning.. :)

Lenke til kommentar

Vel, på NTNU så er det kontakter i alle salene, og skulle du ikke få en kontakt en forelsening så varer de 2 timer. Eneste faget vi har brukt laptop under forelesning er IT. Noen fag får vi ikke lov engang. Så for min del er 42 min batteritid mer enn nok, for det er strøm og trådløs overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...