lbreie Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg skal kjøpe en vidvinkel linse. Valget står nå mellom Nikon 14mm eller en Nikon 12-24mm. Fordelen med den første er f:2,8 mot f:4 på zoom'n. Den andre har zoom-fordelen. Prisen er noe høyere på fast-linsa men det er mye pent brukte linser på markedet til halve prisen. Er klar over at det er opp til meg selv å vurdere fordelene men jeg er sterkt i tvil og trenger gode råd og vil gjerne høre hva de mer erfarne ville valgt. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Jeg skal kjøpe en vidvinkel linse. Valget står nå mellom Nikon 14mm eller en Nikon 12-24mm. Fordelen med den første er f:2,8 mot f:4 på zoom'n. Den andre har zoom-fordelen. Prisen er noe høyere på fast-linsa men det er mye pent brukte linser på markedet til halve prisen.Er klar over at det er opp til meg selv å vurdere fordelene men jeg er sterkt i tvil og trenger gode råd og vil gjerne høre hva de mer erfarne ville valgt. 6244296[/snapback] Jeg har ikke erfaring med 14mm, bare Sigmas 10-20 og 17-35/2.8-Nikkoren. Men jeg prøver meg: 14 mm er FF-objektiv, men likevel er iflg NIkon sjøl - se spesifikasjonene for 14/2.8 ganske dårlig utafor sentrum på full åpning. 12-24 er også svak i kantene på f/4, så på begge objektivene må du muligens regne med å blende ned til f/5.6 ganske ofte. I mitt tilfelle med 17-35, som har tilsvarende kantsvakhet på f/2.8, var dette en reell begrensing i brukbarheten. Men det kommer an på bildene, sentralt har min 17-35 glimrende egenskaper allerede på f/3.5, og fargegjengivelsen er flott hele veien. Jeg tror jeg i ditt tilfelle hadde valgt 12-24 pga større håndterbarhet, den zoomen vil også være veldig lett å bli kvitt til en bra pris hvis du skulle ønske det. Mitt inntrykk er at svært få er veldig misfornøyde med 12-24-Nikkoren, men det er kanskje ikke et objektiv å bli glad i slik som 17-35/2.8 er. Alt i alt - ser ut som det tryggeste kjøpet for meg. Og jeg må si jeg har savna 24 mm mye mer på min Sigma 10-20 enn jeg har vært glad for 10 mm. Men det er meg... Lykke til! Edit: Har en mistanke om at jeg vil ende opp med 12-24-Nikkoren sjøl, men først skal jeg teste Tokinas 12-24, kanskje den vil holde. Sigma 10-20 er veldig bra, og jeg har nok fått et godt eksemplar, men den er ikke helt optimal til mitt bruk. Og hvis en vurderer 14 mm fastbrennvidde, er en neppe i den gjengen som synes 10 mm er vesentlig - for øvrig en ikke liten gjeng.... Endret 5. juni 2006 av capricorny Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Du kan trygt kjøpe Nikons 12-24. Den er mye mer fleksibel enn en 14 millimeter. Ved typisk landskapsfotografering vil du uansett ofte ønske å blende ned for å oppnå nødvendig dybdeskarphet. Tamron og Sigma har også brukbare alternativer i samme område hvis man ønsker å spare litt penger. Legg eventuelt pengene du sparer i et 17-55 f2.8 objektiv til generell bruk når du ikke trenger maksimal vidvinkel. Nikons 12-24 og 17-55 er en drøm å bruke på D2x/D70. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå