Archeron Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 jeg har mekka trådløst internett her i bygget jeg bor i, til meg og mine tre samboere. jeg rota noe j... med innstillingene, og kom etterhvert frem til noe som funka greit. slik jeg har det nå har jeg slått av krypteringa, og bruker visst bare mac-filter slik at kun oss fire skal kunne få ip og koble seg på. er nettet mitt utrygt av den grunn? trenger jeg noe mer egentlig? Lenke til kommentar
02tom Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 jeg har mekka trådløst internett her i bygget jeg bor i, til meg og mine tre samboere. jeg rota noe j... med innstillingene, og kom etterhvert frem til noe som funka greit. slik jeg har det nå har jeg slått av krypteringa, og bruker visst bare mac-filter slik at kun oss fire skal kunne få ip og koble seg på. er nettet mitt utrygt av den grunn? trenger jeg noe mer egentlig? 6244295[/snapback] Jepp det er utrygt. Er man litt kyndig på nettverk så er det ikke vanskelig å gå rundt mav-filteret. Du bør idet mindste bruke wep kryptering til nettet ditt, helst wpa for å være helt trygg. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Til dagligdags sikkerhet, dvs. for å unngå at naboer i nærheten leecher av nettet ditt, så er det som regel tilstrekkelig. Det er dog enkelt å komme seg gjennom for alle med litt nettverkskunnskaper. Skal du ha god sikkerhet så bruk WEP kryptering med 128bit eller høyuere nøkkel. Dett er betydelig bede en MAC-filter, men også knekkbart om noen gidd å bruke nok tid på det. Helt sikkert netverk får du ikke før du bruker WPA. Riktig konfigurert WPA vil selv en dreven hacker ha store problemer med å komme seg gjennom. Riktig satt opp (hovedsakelig ved at passphrasen er lang og nøkkelintervallet er relativt kort), så er WPA faktisk så godt som matematisk umulig å knekke. Jeg har ihverfall ikke en gang lest om noen som har klart å knekke WPA uten at det var sløvete satt opp, men så si at det er "umulig" skal man altid være forsiktig med i dataverdenen =) -Stigma Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Hvis du har naboer som gidder å komme seg forbi mac-filtering, skal du ikke se bort ifra at de klarer å knekke WEP også. WEP er en stor spøk, WPA eller helst WPA2 må til for å sikre nettet. Anyways er det ikke noe mer jobb å sette opp WPA enn WEP, så om du velger mer beskyttelse, ikke gå for det dårlige alternativet. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Mac-filter er omtrent som å låsa huset ditt med vanlig 8-nøkkel. Alle ser at du har låst døra, men ingen har problem med å komma inn om dei prøver. Sett opp WPA eller WPA2 (alt etter kva utstyret dåke har støtter). Husk lang nøkkel (50 tegn +). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå