Gå til innhold

Starte hybellivet som 16-åring?

Anbefalte innlegg

*Morsom fortelling*

6245698[/snapback]

Veldig bra skrevet! :D

Men folkehøgskole er ikke et alternativ i dette tilfellet, siden jeg begynner på Allmenn VK1 til høsten.

Hvorfor skal du flytte? Ja, det er sikkert kult, men ganske upraktisk. I hvertfall hvis du allerede bor i tromsø. Hvis du derimot bor langt fra skole og sånn skjønner jeg det :)

6245904[/snapback]

Jeg bor en mil unna skolen nå, men det er ikke det som er problemet. Idéen med å flytte på hybel frister uansett. :p

Om du greier å skaffe pengene, og bo mer eller mindre allright, så ser jeg ingen ting galt i det. Pengene du sparer ved å bo hjemme hadde du helt sikkert sløst bort uansett, og ved å flytte på hybel vil du få verdifull erfaringer som kan komme godt med senere. Mange venner som flytter ilag få ofte problemer seg imellom, selv om de var verdens beste venner før. Vurder kameraten din godt. Er han moden nok? Har han iriterende vaner som kan gå deg på nervene i lengden? Og er du moden nok?

6246186[/snapback]

Note taken. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss regne litt på det:

2500kr i leie

2000kr i mat

500kr i strøm

I tillegg kommer:

Busspenger

Moropenger

Internett

Kringkastingsavgift

Andre faste utgifter dersom du bruker briller/linser

Klær

Skoleutstyr

Skal du klare deg bør du jobbe en GOD DEL utenom skolen. Hvorfor ikke vente til du en dag skal begynne å studere eller gå i lære? Eventuetl reise på folkehøyskole? Så lenge du ikke får borteboerstipend eller studielån blir det nok litt vel trangt med penger.

Lenke til kommentar
*snip*

6247359[/snapback]

Det at du ikke nevner toalettsaker, gjør deg til en person jeg aldri har lyst til å møte ;)

Syns trådstarter også bør tenke på at det er veldig dyrt å etablere seg. Mulig han har noen møbler fra før, men håndklær, bestikk, matlagingsutstyr, hvitevarer, skap, hyller, osv, osv, blir det hinsides mye penger ut av. Anbefaler absolutt noen måneder i jobb før du flytter hjemmefra, noen 1000.lapper i bakhånd er et MUST med hensyn til ting du finner ut du trenger, en stund etter du har flyttet. Regninger som strømmen og TVlisensen kommer ALLTID overraskende!

Lenke til kommentar

Jeg flytter på hybel til høsten. 16 år og i tromsø her og, faktisk.

Men det er ikke noe problem, med borteboerstipend, og en deltidsjobb jeg nesten har i boks. Jeg slipper også plagsomme samboere, siden jeg fant en for en mann. ;)

Men det er bra mange som flytter ut i vår alder, og det er sjelden at man ikke får støtte fra foreldrene også. Som da hjelper på pengene.

Det kan bli værre for meg etterhvert, for når jeg er ferdig med militæret, så flytter jeg til stockholm. Er sikkert litt værre det, enn å bare flytte ut.

Men alt i alt, lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Kringkastingsavgift

6247359[/snapback]

Å? Får man ikke bare en forelder til å kjøpe TV'en da? Slipper man unna de, selv om det ikke er så veldig mye i årssammenheng.

Er 18, og flytter på hybel om 14-21 dager. Men så har jeg også god nok jobb til å betale all slags drit.

Og det er jo mange hybler som er ferdig med møbler og hvitevare :)

Lenke til kommentar

Det stemmer nok. Har aldri satt meg inn i hvordan kringkastingsavgiften fungerer. Var bare noe min mor gjorde. Registrerte aldri en tv på seg før ho var 30.

Men som sagt, de 750,-(?) en gang i halvåret er jo ikke så ille. Og TV må man jo ha.

Men om alle husstander får, så er det vel da en pr husstand, ikke en til alle leiligheter også?

Lenke til kommentar
Det stemmer nok. Har aldri satt meg inn i hvordan kringkastingsavgiften fungerer. Var bare noe min mor gjorde. Registrerte aldri en tv på seg før ho var 30.

Men som sagt, de 750,-(?) en gang i halvåret er jo ikke så ille. Og TV må man jo ha.

Men om alle husstander får, så er det vel da en pr husstand, ikke en til alle leiligheter også?

6248216[/snapback]

En drøy tusenlapp to ganger i året, tenker jeg vi sier. ;)

På en lisens pr. husstand kan du imidlertid ha så mange TV-mottakere du får plass til. Forutsetningen er at samtlige benyttes av de som betaler lisensen.

Jeg kan altså ikke kjøpe en TV i navnet på min far som bor på Lillehammer og selv benytte den i leiligheten min her i Trondheim, da er jeg selv lisenspliktig.

Men for all del, rundt en femmer for dagen er slett ikke ille med tanke på hva NRK tilbyr både på TV, radio og nett. Skulle du allikevel "glemme" å melde deg som lisensbetaler skjer det ikke noe verre enn at du begynner å betale fra den måneden lisenskontrolløren slår på tråden eller ringer på døra.

Du trenger forøvrig ikke å slippe ham inn (og bevisbyrden for at du faktisk har TV ligger på ham), men det er en annen historie. Beklager ravende OT, men følte bare for å klargjøre rundt dette. :)

Lenke til kommentar
*snip*

6247359[/snapback]

Det at du ikke nevner toalettsaker, gjør deg til en person jeg aldri har lyst til å møte ;)

Syns trådstarter også bør tenke på at det er veldig dyrt å etablere seg. Mulig han har noen møbler fra før, men håndklær, bestikk, matlagingsutstyr, hvitevarer, skap, hyller, osv, osv, blir det hinsides mye penger ut av. Anbefaler absolutt noen måneder i jobb før du flytter hjemmefra, noen 1000.lapper i bakhånd er et MUST med hensyn til ting du finner ut du trenger, en stund etter du har flyttet. Regninger som strømmen og TVlisensen kommer ALLTID overraskende!

6247429[/snapback]

Hehe. jeg regner toalettsaker i matpengene, siden det ikke er så lett å skille det fra hverandre. Tror du jeg lar være å kjøpe toalettpapir og oppvaskemiddel også kanskje? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...