Gå til innhold

Starte hybellivet som 16-åring?

Anbefalte innlegg

Hybel havner du på uansett, er du småinteressert i økonomien holder du deg hjemme så lenge du bare kan ;)

6244186[/snapback]

Du har et poeng, men man kan ikke bare tenke økonomi heller da. Skal jo være gøy å leve også. :)

Man får sannsynligvis borteboer-stipendium også.

6244187[/snapback]

Ikke innen samme by eller noe?

Kjenner ikke helt til de greiene...

Og når jeg logget meg på lånekassen.no stod det at min søknad om stipend var avslått, og at "du vil om kort tid motta eller har allerede mottatt et brev fra Lånekassen".

6244189[/snapback]

Din søknad ble sikkert avslått fordi foreldrene dine har for høy inntekt. Det ble en kompis av meg sin avslått for iallefall.

Hm, det tror jeg ikke. Ikke for deg selv. Jeg lever jo bortimot på en minstepensjon, kanskje litt pluss/minus.

6244166[/snapback]

Å leve på 4000 kr i måneden er fullt mogleg, har fleire vennar som gjer det. Sjølv hadde eg aldri klart det.

6244190[/snapback]

Å leve på 4000 kr utenom faste utgifter skal iallefall jeg klare. :p

MrLee: Du har et poeng, men kjenner jeg meg selv rett tror jeg ikke at jeg hadde spart i BSU enda uansett om jeg hadde penger og bodd hjemme..

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjaa. Hvor kom forresten det tallet inn hen? Jeg regner med å tjene rundt 4000-6000 kr i mnd på en eventuell jobb, og når vi da er to om det, la oss si 10000 kr totalt, så tror jeg det skal være mulig å få det til å gå rundt. :)

Lenke til kommentar

Vel, virker bare litt unødvendig når du kan bo hjemme. Men hey, har du lyst har du lov.

Jeg bodde hjemme og jobba når jeg hadde et 'jobbeår' i fjor (da var jeg 22 ;) ) Ingen bedre måte å sope inn gryn på enn gratis middag og losji.

Lenke til kommentar

For å få bostipend er det noen krav som blir stilt.

Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt:

* skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet

* reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur

* det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming

Ingen unntak (har fått erfart) , lykke til :p

Lenke til kommentar
Vel, virker bare litt unødvendig når du kan bo hjemme. Men hey, har du lyst har du lov.

6244211[/snapback]

Jeg skjønner det. Har tenkt på det, men hvis man ser stort på det, så kom iallefall jeg frem til at jeg ville gjort det uansett. :p

Bostipend er iallefall ikke noe jeg vil få, ser jeg. :p

Lenke til kommentar
Hm, det tror jeg ikke. Ikke for deg selv. Jeg lever jo bortimot på en minstepensjon, kanskje litt pluss/minus.

6244166[/snapback]

Å leve på 4000 kr i måneden er fullt mogleg, har fleire vennar som gjer det. Sjølv hadde eg aldri klart det.

6244190[/snapback]

helt mulig å overleve på 4000, har selv bare 8000 lapper i måneden, og 4000 av dem går til husleie/strøm. Resterende 4000 blir brukt til det jeg vil, altså øl og fest for det meste :p

Mat er dyrt, men går ann å spise økonomisk, first price (ikke salami hehe) er ett bra alternativ, god mat til en billig penge, selfølgelig er ikke alt like godt.

Og det er mange ting du kan lage til en billig penge.

Lenke til kommentar

Når jeg bodde på hybel, så hadde jeg ca 4000 i stipend, og muttern betalte 2000 av hybelleia. Så resterende leie + internett ble da på 800 kr. Så jeg haddde 3200 og leve på i måneden.

Det gikk egentlig greit. Var jo hjemme hver helg og henta inn "forsyninger". Men jeg overlevde da..

Lenke til kommentar
Når jeg bodde på hybel, så hadde jeg ca 4000 i stipend, og muttern betalte 2000 av hybelleia. Så resterende leie + internett ble da på 800 kr. Så jeg haddde 3200 og leve på i måneden.

Det gikk egentlig greit. Var jo hjemme hver helg og henta inn "forsyninger". Men jeg overlevde da..

6244513[/snapback]

Blir jo litt annerledes når du kan dra hjem å hente forsyninger.

Lenke til kommentar
Hvis du har sånn grunnstipend i dag, så får du jo det. Men det er vel ikke stort? Foreldrene dine må vel være skilt for at man skal få det også.

6244178[/snapback]

De må ikke være skilt, men samlet inntekt må være under 400000 eller noe slikt, og det er vanskelig å få til når man er to. Dette er litt teit, i og med at det er mange med samboende foreldre som har mye trangere kår enn de som har en enslig fraskilt foresatt med bruttoinntekt på 399000 + barnebidrag og i tillegg får stipend... :hrm:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er våren 2000. Jeg er straks ferdig på ungdomsskolen og begynner så smått å fundere på hva jeg skal ta meg til videre i livet.

Av naturlige årsaker vil jeg gjerne komme meg vekk fra hjemmets lune rede og prøve vingene for første gang. Men verden er stor, mor bekymret og pengene noe begrenset.

Internatskoler, tenker jeg. Der bor man på skolen, spiser på skolen og går på skole på skolen. Jeg skal uansett begynne på videregående, men fremfor å begynne på en helt ny boform med en tidsramme på tre år velger jeg heller folkehøgskole som bare varer ni måneder.

Da dette året er omme har jeg opplevd mitt første halvseriøse forhold, blitt oversosialt trent, fått venner fra landet rundt og fordypet meg grundig i lyddesign, musikk, radio...kort sagt alle mine hovedinteresser. Og etter et år vekk fra mor vil jeg i alle fall ikke flytte hjem igjen.

Derfor blir det internat i ytterligere tre år under videregående. De siste to årene har jeg alternert mellom å bo i kollektiv og i egen leilighet, og etter totalt fem år med internatliv eller tilsvarende boform begynner jeg å bli en smule lei. Bor nå alene, og setter stadig oftere pris på det.

Å starte hybellivet som 16-åring burde være fullt mulig, men nøkkelordet er disiplin. Sørg for at det ikke sklir ut med tanke på skolearbeidet, generell orden og alt det der. Som det går frem av innlegget ditt kjenner du vedkommende, og det hjelper veldig når man skal bo sammen. Regn også grundig på økonomien slik at dere vet om hjulene i det hele tatt kommer til å gå rundt. Ha gjerne en buffer på et par, tre tusen til uforutsette utgifter som ny vaskemaskin e.l.

Min historie er kanskje ikke spesielt representativ for akkurat din situasjon i dag siden jeg fikk mat på bordet hver dag og store deler av det praktiske var ordnet, men dersom du er åpen med tanke på fremtiden og kunne tenke deg å dykke ned i en spesiell interesse er et år på folkehøgskole noe jeg vil anbefale.

Å bo på internat er på mange måter light-formen av hybellivet og den gyldne middelvei mellom å bo hjemme og på egen hånd. Du får servert varm middag om du vil - men du vasker dine egne klær, om du skjønner tegninga. :)

Lenke til kommentar

Om du greier å skaffe pengene, og bo mer eller mindre allright, så ser jeg ingen ting galt i det. Pengene du sparer ved å bo hjemme hadde du helt sikkert sløst bort uansett, og ved å flytte på hybel vil du få verdifull erfaringer som kan komme godt med senere. Mange venner som flytter ilag få ofte problemer seg imellom, selv om de var verdens beste venner før. Vurder kameraten din godt. Er han moden nok? Har han iriterende vaner som kan gå deg på nervene i lengden? Og er du moden nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...