Gå til innhold

Starte hybellivet som 16-åring?

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis satt og snakket om å flytte på hybel sammen til høsten. Vi er begge 16 år nå, og blir 17 i oktober og november. Vi kom frem til at dette er noe vi seriøst må vurdere, ikke bare fordi det ville bli vanvittig kult, men også for å "komme i gang" med livet, på en måte. Å leie hybel er ikke det dyreste man gjør i Tromsø akkurat, ser at de fleste hyblene som er innenfor den aktuelle prisklassen ligger på rundt 2500-5000 kr.

Ser jo såklart at det er visse krav som må oppfylles, som å få fast inntekt, vurdere om man kan bo sammen, fornuftig leiekontrakt, at foreldre må gå med på dette også videre, men sett bortifra førstnevnte, fast inntekt, så er det egentlig ingenting som er noe problem. Kan dog ikke se at det skal være noe problem å skaffe seg en jobb i Tromsø trossalt. I tillegg har vi jo stipendet hver mnd. Noen som vet hva man får hvis man bor alene på hybel?

Så, poenget med denne tråden er da å høre om hva andre synes om tanken, gjerne erfaringer med dette og alt du ellers synes kunne være relevant. Tar også imot jobb-tips, men dette må være i Tromsø da. Takker for innspill :)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres med første tanke kult ut, selfølgelig, men tror også ting kan gå til hælvete hvis kompisen din er irriterende (erfaring) over lengre tid. "Starte" livet som 16 åring er kanskje litt tidlig. Jeg blir 16 neste måned :)

6244146[/snapback]

Du har et poeng, men jeg kjenner fyren såpass godt at jeg er sikker på at det ikke blir noe problem. Han er en av ganske få jeg kunne vurdert å bo sammen med, så det er ikke det verste. :)

"Starte livet" som 16-åring tror jeg ikke er så far-fetched egentlig. Så lenge man klarer å skaffe seg jobb er det meste ganske greit utifra det, tror nå jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg bodde på hybel forrige skole år. Det er forsåvidt en grei livserfaring å bo på hybel, siden man før eller siden flytter hjemenfra uansett (vanligvis).

Når det gjelder stipend, så varierer dette. Hvis foreldrene dine bor i Tromsø, så vil du ikke få borteboer stipend. Dermed er du avhengi av å jobbe.

Lenke til kommentar
Strømregning,Adsl,Mat,Kabel TV regning.

6244162[/snapback]

Jepp, alt det blir dyrt hverfor seg, men hvis man ser litt etter så finner man fort en hybel med inkludert strøm, kabel tv og bredband. Dermed er det kun maten som ikke er fast utgift.

Lenke til kommentar
Jeg bodde på hybel forrige skole år. Det er forsåvidt en grei livserfaring å bo på hybel, siden man før eller siden flytter hjemenfra uansett (vanligvis).

Når det gjelder stipend, så varierer dette. Hvis foreldrene dine bor i Tromsø, så vil du ikke få borteboer stipend. Dermed er du avhengi av å jobbe.

6244155[/snapback]

Ja.. Man får ikke borteboerstipend nei? Men jeg får grunnstipend nå (748/mnd), vil jeg fortsette å få det hvis jeg flytter ut? :confused:

Støtter JoachimR, du sparar utruleg mykje på å bu heime med foreldra dine, framanfor å bu på hybel.

6244160[/snapback]

Ja, du har rett i det, men får man seg jobb, så tror jeg at vi skal klare å få endene til å møtes. Husk også på at vi er to om alle boutgiftene.

Strømregning,Adsl,Mat,Kabel TV regning.

6244162[/snapback]

Der sier du noe.. :)

Lenke til kommentar
Hvis du har sånn grunnstipend i dag, så får du jo det. Men det er vel ikke stort? Foreldrene dine må vel være skilt for at man skal få det også.

6244178[/snapback]

Jeg får grunnstipend uansett ja, men hvis jeg flytter ut skulle det vel være litt flere penger å hente på det? At foreldrene er skilt er ikke noe krav for å få stipend.

Lenke til kommentar
Man får sannsynligvis borteboer-stipendium også.

6244187[/snapback]

Ikke innen samme by eller noe?

Kjenner ikke helt til de greiene...

Og når jeg logget meg på lånekassen.no stod det at min søknad om stipend var avslått, og at "du vil om kort tid motta eller har allerede mottatt et brev fra Lånekassen".

Lenke til kommentar
Hm, det tror jeg ikke. Ikke for deg selv. Jeg lever jo bortimot på en minstepensjon, kanskje litt pluss/minus.

6244166[/snapback]

Å leve på 4000 kr i måneden er fullt mogleg, har fleire vennar som gjer det. Sjølv hadde eg aldri klart det.

Lenke til kommentar
Hm, det tror jeg ikke. Ikke for deg selv. Jeg lever jo bortimot på en minstepensjon, kanskje litt pluss/minus.

6244166[/snapback]

Å leve på 4000 kr i måneden er fullt mogleg, har fleire vennar som gjer det. Sjølv hadde eg aldri klart det.

6244190[/snapback]

Er minstepensjonen på 4000/mnd?

I såfall tror jeg skal holde kjeft.

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre det? ja, helt sikkert!

Er det smart? nei. garantert ikke. Hvorfor kaste bort penger på bopel, mat o.l. hvis det strengt tatt ikke er nødvendig? Da hadde jeg heller spart pengene i BSU konto og kjøpt meg en leilighet senere...

Husleie = penger i dass i forhold til å eie selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...