Stigma Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hei, Noen racere på sterkstrøm som kan regne ut hvilken tykkelse kobberledning jeg bør ha for å oppnå 0.5 volt eller lavere spenningstap over 8 meter (4fra, 4til) over 15volt og 30 ampere? Jeg kom frem til ca 8mm^2 måtte til, men jeg er ikke spesielt sikker på om matten min var riktig... så hvis noe kan befkrefte det, så hadde det vært veldig flott. Sikker mange fra elektro-linjen her som nesten tar sånne ting i hodet vil jeg tro =) På forhånd takk =) -Stigma Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 ved en 8mm2 kabel så vil du få 0,52V spennigsfall.. så det stemmer det Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Spenningsfall = (2 x lengde x strøm x 0.0175) / Arealet 2 = Fordi strømmen må gå frem og tilbake Lengde = lengde på kabelen Strøm = hvor mange amper det går gjennom kabelen 0,0175 = motstand i kobberkabel per meter Arealet = Tverrsnittet på kabelen da blir det: (2 x 8 x 30 x 0.0175) / 8 = 1,05? tydelig at jeg har gjort noe feil, eller at dere har gjort en feil? EDIT: (1 x 8 x 30 x 0.0175) / 8 = 0,525 kanskje en fordel og lese at det er snakk om "DC" og ikke ac... ha en fortsatt god helg! (har vært oppe i flere døgn nå, kanskje på tide og køye snart...) Endret 4. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Når det kommer til AC vs DC så oppfører begge typer seg likt når det kommer til ohmsk last så beregningene blir rett unasett i dette tilfellet. 16mm2 ville vel vært det nærmeste 0,5V spenningstap men når du alikavel er i gang så kan du likevell gå for 25mm2, er ikke så stor prisforskjell og spenningstapet blir mindre. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 ok, når for jeg to forskjellige svar her.... er det jeg og sweet som har regnet feil her eller? 16mm^2 er jo dobbelt så "stor" (faktisk ikke lite gigantisk), og utifra slik jeg har regnet så hadde 16mm^2 gitt meg nærmere en kvart volt spenningsfall. Er du sikker på at du regner rett nå perpyro? Jeg er absolutt ikke sikker på mine kunskaper på dette området, men når Sweet og just-_-me mener det også er riktig så høres det jo ut som jeg har regnet riktig... Forresten, hvor er det du refererer til når du sier 25mm^2 ikke er så mye dyrere? Foreløpig har jeg bare sett på clas ohlsons sider. 16mm er svindyrt der i mine øyne, og 25mm tro jeg ikke de har. Kan du linke meg til der du ser? -Stigma Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Jeg går grunnkurs elektro, jeg regnet på den oppgaven forrige uke på skolen, jeg fikk riktig ved formelen min.... bare nevner det EDIT: ikke samme oppgave altså, men noe i samme duren, spenningsfall over kabler.. repetisjons oppgaver før eksamen Endret 7. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Da stoler jeg på deg og min egen research hehe... Takk for hjelpen. Jeg dog gjerne ha noen gode kilder til billig kabling på 8mm^2 eller høyere. Jeg synes prisene på clas ohlson for 16mm var dyrt. Liker gjerne å overdimensjonere litt når jeg først skal lage noe =) -Stigma Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 For å være ærlig så regnet jeg ikke i det hele tatt men regnet med at just-_-me hadde regna rett. (noe han ikke hadde gjort) Det som vil bli din løsning er å benytte 10mm2 som vil gi et litt mindre spenningsfall. Fåes skjøpt på biltema, Classer`n og elfa. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Hmm.. dæsken.. blir til at perpyro har rett.. 16mm2.. ÆSH! *gå å furte i et hjørne* Endret 7. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) kanskje ikke!! 0,0175 * 8 / 8 = 0,0175 ohm 0,0175 * 30 A = 0,52V spennigstap! HAH! take that perpyro! EDIT: formel = 0,0175 * 8m * 30A / 8mm2 = 0,525V Endret 7. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Ja... for nå er jeg ikke usikker i det hele tatt lenger hehehe =P Neida, får håpe du tok rett denne gangen da -Stigma Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Spenningsfall = (2 x lengde x strøm x 0.0175) / Arealet 2 = Fordi strømmen må gå frem og tilbake Lengde = lengde på kabelen Strøm = hvor mange amper det går gjennom kabelen 0,0175 = motstand i kobberkabel per meter Arealet = Tverrsnittet på kabelen da blir det: (2 x 8 x 30 x 0.0175) / 8 = 1,05? tydelig at jeg har gjort noe feil, eller at dere har gjort en feil? EDIT: (1 x 8 x 30 x 0.0175) / 8 = 0,525 kanskje en fordel og lese at det er snakk om "DC" og ikke ac... ha en fortsatt god helg! (har vært oppe i flere døgn nå, kanskje på tide og køye snart...) 6243599[/snapback] ja det du hadde gjort feil er at det er 8 m totalt , ikke 16 EDIT: vet at du hadde retta det i editen din.. Endret 7. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Forresten, mens vi er i gang her: Tror du følgende bryter vil overleve å forsyne strøm til strømforsyningen min som skal drive alt dette? Den kan levere opp til 800w , og hvis vi regner med en effektivitetsgrad på 0,75 så trekker den altså rundt 1050watt fra strømnettet dersom den går på maks (noe jeg selvfølgelig bør dimensjonere bryteren til når jeg er i gang): http://www.clasohlson.no/shop/store/printp...+8%3A39%3A14+PM Jeg kommer jo da opp i ca 4,5 amp, og den er bare ratet til 4amp, men det er vel sansynligvis såpass store marginer i slikt utstyr at det ikke skal være noe problem? Evt. tar jeg gjerne imot forslag til andre greie "in-line" brytere. Dette er altså ment til å bryte strømmne inn til PSU'en, ikke fra PSU til peltier elementet det skal drive. Å kjøre PSUen uten last har jeg nemmelig hørt er veldig ulurt, så skal jeg slå av og på så bare slår jeg av og på hele PSUen. PS: trenger ikke være noe veldig pent. Akkurat denne funksjonaliteten er ikke noe jeg har planer om å bygge inn i kontrol-frontpanelet på casemodden min. Jeg er litt forsiktig når det er snakk om 230V spenning, så vil ikke ha den inni kabinettet for sikkerhets skyld. -Stigma Endret 7. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Jepp 4,5A skal gå fint på denne bryteren.. el materiell som brytere har ofte en margin på ofte høyere enn 1A EDIT: som proof.. du vet sånne små røde vippebrytere? jeg kjørte 3,9A gjennom en sånn ratet for 2A.. bare nevner det Endret 7. juni 2006 av Sweet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 ok. takk. Skulle gjerne hatt noe som var dimensjonert for litt mer enn dette, men kan ikke finne noe på clasern, og da vet jeg ikke helt hvem som kan ha det ærlig talt =) -Stigma Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 elfa.se? *sleike fjorten ganger på "reply" knappen* Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Hmm... ja, men gidder ikke bestille en bryter for noe sånt fra sverige. Må være noe som kan finnes lokalt, ellers går jeg for clas ohlson bryteren og sjekker manuellt at den ikke blir for varm. -Stigma Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Ikke bare kjøpe deg en pad med innebygd bryter hos clas da? Det du fant ser du som en lampetbryter. linky Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Mjooo.. selvfølgleig kan jeg det, men jeg skal ha strømforsyning og diverse på èn side av en vegg, og så alt kontrollutstyret og PC'en andre siden av veggen. For å få all ytelsen uten all støyen da skjønner du. Og da blir det veldig knotete å prøve å strekke en sånn kubbe gjennom veggen. Jeg må ha noe litt mer elegant, og da kan den lampebryteren fort bli en slik løsning siden jeg bare kan strekke lednigner som ejg vil, og så lodde dem inn til bryteren der jeg har behov for det. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå