Gå til innhold

Hvilken telekonverter til Nikkor 70-200 f/2,8 VR?

Anbefalte innlegg

På innkjøpslista står det en 70-200mm f/2,8 VR og av erfaring vet jeg at det er morsomt med litt mer tele, men i stedet for å slå til med en 80-400mm eller en 200-400mm, er det noen idé å sette på en TC-20E II (eller en TC-17E II)?

Har søkt litt rundt på nettet men finner minimalt om telekonvertere. Har funnet noe av Ken Rockwell, men han sier at han ikke liker telekonvertere i utgangspunktet, så hans syn er muligens noe forhåndsdømt.

Er klar over at lysstyrken reduseres med to blenderverdier, men det burde ikke ha så stor betydning når den er 2,8 i utgangspunktet?

Ken Rockwell skrev at resultatet ikke ble skarpt nok for han på 80-200mm f/2,8 med TC 20E (ikke II). Vil det være slik på 70-200mm også, og eventuelt i slik grad at det er bortkastet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har større mulighet til å treffe på noen med førstehåndskunnskap på foto.no eller dpreview.com. Av det jeg har lest har jeg inntrykket av at 1.4 fungerer fantastisk, 1.7 mer enn godkjent og at det begynner å skorte med 2.0. Men ikke siter meg på det.

Lenke til kommentar

Da har jeg gått lit mere grundig til verks med søkingen på nettet og kommet frem til det CWalken skriver.

1,4 får nesten uten unntak positive tilbakemeldinger bortsett fra de som ikke liker telekonvertere.

1,7 får litt mere blandet kritikk, men for det meste positivt.

2,0 får ennå mere blandet omtale, men noen er fornøyd med den også.

Basert på 70-200 mm f/2,8 VR som tydeligvis har litt å gå på når det gjelder skarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...