Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen starter ikke etter BIOS-flash

Anbefalte innlegg

Etter at jeg hadde problemer med RAMen (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=586476) bestemte jeg meg for å flashe BIOS, fordi jeg ikke hadde nyeste versjon.

Nå vil ikke maskinen starte. Når jeg starter PCen får jeg feilmeldingen "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

Hvis jeg setter i Windows-CDen så starter den å gjøre seg klar, men i det den gjør klar filsystemene på harddisken klikker den og det kommer sånn alarm-uling. Den harddisken er SATA, så jeg testet med en IDE harddisk. Da funket maskinen helt fint. Prøvde også å starte uten harddisk, da får jeg heller ikke disse feilmeldingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At når du legger inn windowsen så får du spørsmål om du vil lage ein oppstarts disket og der må du velge ja

Jeg tror det skal gå d :cool:

6242671[/snapback]

Jeg får ikke gått til Windows-installasjonen. Når man starter Windows CD-en så går den gjennom masse filer og sånn, og da skjer dette:

Hvis jeg setter i Windows-CDen så starter den å gjøre seg klar, men i det den gjør klar filsystemene på harddisken klikker den og det kommer sånn alarm-uling.

Lenke til kommentar
ta ein annja harddisk me windows på og start sammen med så denj du itj får te bli i tilleg og da kanj du legg inn windows på nytt

6242773[/snapback]

Kan du skrive på bokmål eller nynorsk? Forstår ikke hva du sier engang... Jeg prøvde å starte med den andre harddisken jeg har liggende her nå, den kjører Windows 98. Problemet var at da jeg startet PCen så fant den MASSE ny hardware og hang seg opp på den ene (tok hvert fall mange minutter, gadd ikke vente i en time eller noe heller)

EDIT: Tror heller ikke problemet ligger i Windows... Jeg har planer om å formatere uansett, men tviler på at det hjelper meg i denne situasjonen

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
Nå vil ikke maskinen starte. Når jeg starter PCen får jeg feilmeldingen "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

Ettersom du flashet bios , vil PC-en ikke starte fra Sata disken , du må i Biosen og stille for det, men helst se i manualen vedrårende det.

Lenke til kommentar

Ettersom du flashet bios , vil PC-en ikke starte fra Sata disken , du må i Biosen og stille for det, men helst se i manualen vedrårende det.

6243007[/snapback]

mm, du må nok stille om i BIOS, standaren er at den booter fra IDE kablet HD's, så siden du har SATA må du stille om dette for at det skal fungere...! ;)

Lenke til kommentar

Er usikker om NF7-S v2.0 er = NF7-S2.

Det er 2 type kontrollere her. Silikon og NV.

Men vi prøver (NF7-S) på noe som kan vise deg hvor du skal forandre for å få PC-en til å starte fra SataDisken.

NF7-s On board PCI device-press enter og du kommer til

1NF7-s Disabled for Sata raid rom---enabled for controller

I tillegg har du noe om IRQ for Sata der. Hvis det oppstår konflikt under prosessen det kan være aktuelt med å ha det på auto. Men ikke forandre noe før problemer melder seg.

Nå kan du gå tilbake til

2NF7-s og på – Bootable Add-in device. Her får du valg mellom Raid og Sata. Velg Sata

På harddisk bootpriority får du sikkert noe valg. Her skal øverst på lista stå din Sata disk. Du må bruke +/- for å få dem i rekefølge du vil.

Det er ikke sikkert at det blir slik til slutt, men håper at du ser monster i det.

Det er kortet med Silicon kontrolleren. Se på Cd-en om du finner drivere til det. I så fall du må ha en diskett med de som du kan bruke under installasjonen.

Uansett., the game er at før du starter med installasjon av Windows du går i bios og bekrefter at diskene kommer fram slik som det skal.

Det kan være konflikt med IRQ

Men hvis du har den NF7-S så er det en annen kontroller og du må ha andre drivere, men det vil gå på det samme ….ca… måte å gjøre det.

Du kommer til å feile litt, men det er slik du kan lære systemet ditt.

Når du skal gjøre forandringer i Bios, notere litt, fordi det går fort å gjøre feil. Det gjelder alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...