Gå til innhold

ddr vs ddr2

karpov

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere RAM på en pc som skal brukes til musikkproduksjon i et halvprofesjonelt studio. Fra før av har jeg Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB og lurer på om jeg bør doble nåværende RAM eller om jeg bør gå over til DDR2, f.eks. GeIL DDR2-667 2048 MB (2x1024).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det, er DDR2-800 på nivå med DDR(1)-400, altså å bytte fra DDR(1)-400 til DDR2-667 vil være nedgradéring.

Hvor stor forskjell er det mellom ddr og ddr2?

6242535[/snapback]

Teknologimessig eller ytelsemessig?

Siden DDR2 må ha såpass høyere frekvens for å måle seg med DDR(1), så lurer jeg på hvor bra DDR(1) ville blitt på 800MHz++.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, er DDR2-800 på nivå med DDR(1)-400, altså å bytte fra DDR(1)-400 til DDR2-667 vil være nedgradéring.

Hvor stor forskjell er det mellom ddr og ddr2?

6242535[/snapback]

Teknologimessig eller ytelsemessig?

Siden DDR2 må ha såpass høyere frekvens for å måle seg med DDR(1), så lurer jeg på hvor bra DDR(1) ville blitt på 800MHz++.

Hilsen,

efikkan.

6243666[/snapback]

Er ikke DDR2 bedre enn DDR(1) ytelsemessig? Jeg går med planer om å oppgradere maskinvaren min, og tenkte jeg skulle gå for DDR2, men nå er jeg enda mer forvirra enn det jeg er fra før i denne jungelen! :cry:

Er det noen som kan forklare litt nærmere hvordan det har seg at det er en nedgradering å gå fra DDR(1) til DDR2? Hvilket minne bør jeg eventuelt kjøpe for å få best ytelse i forhold til pris?

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

DDR2 er kort forklart bedre og billigere enn DDR1, selv om det er mulig å oppkonstruere tilfeller hvor det motsatte gjelder.

Skal man kjøpe et nytt AMD-system idag, mener jeg at socket AM2 og DDR2 er tingen å ta. Denne sokkelen vil jo vare lengre enn 939. Men fordelen til DDR2 er først og fremst høyere båndbredde, og det gir ikke noe stort utslag i ytelsen til AMD-plattformer. Derfor er det ingenting i veien med å kjøpe mer DDR1-minne til socket 754 eller 939-maskiner, som nok fremdeles vil være helt tilstrekkelige til ditt bruk.

Nja, det er unntaket snarere enn regelen. Når man skal sammenligne den relevante forsinkelsen (som jo er tid, og ikke antall sykluser), er det svært vanlig å sammenligne DDR1-400 2-2-2 mot DDR2-800 4-4-4. Men dette er bare to eksempler for å få frem at begge teknologiene vil ha like forsinkelser målt i nanosekunder, men det er ikke dermed sagt at DDR2-800 ikke kan ha strammere timings enn 4-4-4. DDR2-667 vil jo kunne ha ytterligere lavere forsinkelser (antall sykluser), og vil fremdeles ha betydelig bedre båndbredde enn DDR1. Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...