Gå til innhold

Tregt mellom IDE disker

Anbefalte innlegg

Bø.

Jeg har nettopp formatert C: og fått installert Windows 2000 pro english på nytt.

Problemet mitt er:

Det går utrolig tregt å overføre ting mellom diskene mine, det tar 15min, kanskje mer å overføre 750MB.

Kjører to IBM disker på samme IDE kabel.

Det er en 80GB og en 120GB.

Har nå ventet på svar ganske lenge, er det ingen i det langstrakte landet Norge som vet svaret, eller har en anelse på hvorfor jeg opplever disse problemene?

Ding.doink

[ Denne Melding var redigert av: amd xp på 2002-10-09 22:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må aktivere DMA, også må du passe på å ha riktige drivere til hovedkortet ditt (IDE ATA/ATAPI-kontrollerne)

XP Pro

P4 2.26 GHz

Asus P4S533

512 DDR Apacer PC2700

Gainward GF4 Ti4200

2 stk IBM 120GPX 120GB

WD 1200JB 120GB

Plextor 40/12/40

[ Denne Melding var redigert av: Ferdinand på 2002-10-09 22:42 ]

Lenke til kommentar

Hele problemet ditt ligger i at du bruker begge harddiskene på samme IDE-kabel - samme IDE-kontroller.

En kontroller kan ikke skrive og lese samtidig, derfor vil det gå utrolig lang tid.

Setter du dem på hver sin kabel skal alt gå så mye bedre, og husk å innstaller siste IDE drivere for hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 23:12, skrev erl:

Hele problemet ditt ligger i at du bruker begge harddiskene på samme IDE-kabel - samme IDE-kontroller.

En kontroller kan ikke skrive og lese samtidig, derfor vil det gå utrolig lang tid.

Det stemmer ikke! Hvis diskene dine er satt opp riktig og DMA fungerer som det skal og du har riktige kabler så har det ikke noe å si om diskene står på samme kabel. Jeg flytter filer på 700MB på ca. 30 sekunder mellom disker som står på samme kabel. Så det så! :smile:

Lenke til kommentar

Vel, jeg har prøvd å sette Sec. disken min på samme kabel som brennern, men det ble ikke bedre av den grunn.

Kablene er runde recom ATA-100 kabler.

Jeg lurer fælt på hva det kan være, DMA er enabled ja.

Kjører windows 2000 SP3, og dette med drivere mener jeg selv å ha ordnet (nyeste drivere på Hovedkort) Raid controlleren har ikke drivere tho, men den er ikke i bruk heller da :grin:

Lenke til kommentar

Unnskyld meg.

Jeg har går på Device mangager -> IDE/atapi controller -> primary IDE channel -> så properties.

Der står det DMA if available

Transfer mode er Ultra DMA mode.

Hvor ordner jeg UDMA 5 da mon tro?

ps, takk for raske svar :smile:

Lenke til kommentar

Det er mulig du har feil innstilinger i bios. Ellers holder jeg en knapp på driveren til hovedkoret eller kabelen du bruker. Er det 80 eller 40 ledere i kabelen din? Det holder ikke med vanlig ATA-100 kabel, du må ha Ultra ATA-100 40 pins med 80 ledere.

Lenke til kommentar

Joda, kabelen har 80 ledere.

Men nå når jeg byttet litt om på ledningene igjen. og tok etpar kontrollerte reboots, så dukket det opp PIO mode på disk2.

DMA if available

Transfer mode PIO mode

Noen måte å få det bort på? virker låst på pio nå..

[ Denne Melding var redigert av: AMD xp på 2002-10-10 00:36 ]

Lenke til kommentar

Hvis du er helt sikker på at diskene dine er satt opp riktig (master på enden og slaven i midten på kabelen) og du har riktig kabel så er det veldig sannsynlig at det er driverene til hovedkortet ditt som skurrer. For du har jo selvfølgelig satt jumperen bak på diskene riktig ikke sant? :smile:

Husk at den blå enden på kabelen skal på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Du, jeg ser på screen shoten at driverene til ide kontrollene dine er fra 18/10-2001. Det kan vel ikke være de siste som er å få tak i det? Det fins sikkert noen nyere og bedre.

XP Pro

P4 2.26 GHz

Asus P4S533

512 DDR Apacer PC2700

Gainward GF4 Ti4200

2 stk IBM 120GPX 120GB

WD 1200JB 120GB

Plextor 40/12/40

[ Denne Melding var redigert av: Ferdinand på 2002-10-10 00:51 ]

Lenke til kommentar

Vel, har prøvd de fleste drivere som er å oppdrive, inkl. VIA4in1 4.43, det hjalp meg lite.

nå dukket det opp et problem til, win2k bootup står å surrer halveis på Fremgagsmåleren under oppstart, og vil ikke gå videre, med mindre min disk2 er frakoblet. Hva i H****** er det som feiler systemet nå da? *bannlyse IBM* Har ikke opplevd så mye trøbbel med noen disker før.. bare IBM møkka som får frem det verste i systemet..

Lurer på om jeg ikke bare formaterer begge diskene, og sier farvel til XXX gb med stuff..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...