Gå til innhold

Er 512 MB for mye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en kompis som sier at 512 MB ram på ett AGP skjermkort er mye?

Prinsippmessig er 512 MB ram for mye til at bus'en klarer å dra unna liksom.

Ingen hensikt med så mye ram på ett AGP kort.

 

Det sier denne kompisen.

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte? Med fakta =)

6241945[/snapback]

 

Det er motsatt. Når teksturer og andre data kan lagres internt på skjermminnet, avlastes bussen.

 

Det han sikter til, er kanskje det at mange kort med mye minne- i budsjettklasse- har hatt tregere minnebrikker enn de med mindre minne.

 

Duckie

Lenke til kommentar

fordelen med 512 ram

er vel at det blir iallefall utnytttet

f.eks 7600gs 512

atix1600 som koster 100kr mer for 512 ram kan være en invistering hvis en sitter på en maskin med 512 2100 ram. så belaster en alt skjermkort minne framfor ram. istedenfor 50/50?

 

er vel at noe blir fordelt etter hva en har fra før. så det som er i bevegelse

f.eks HIGH EFFECTS blir alltid brukt av skjermkort minne

da selveste spillMAP f.eks cs blir låst i rammen?

tipper her.

 

har en 2gb så er det fordel med disse 1.2 nanosekundene framfor 7.5nanosekund ram of forskjell 1800mhz mot 400mhz effektiv på 512 og 256 ram på skjermkort. da smellene i spillet krever kansje over 256 mb ram. så det skulle gå unna uten noe som var merkbart for øye.

 

ser dem også sier at for å utnytte 512 ram på skjermkortet så må en ha et skjermkort i prisklasse 2000-3000kr

da 1000kr gir omtrent null gevinst bortsett fra dette med ram fordeling, tror nok at 512 ram +1gb frigjør mer minne på vanlig ram. skulle gjerne vist det? :(

Lenke til kommentar

For å ta et spørsmål av gangen:

 

- Er 512MiB for mye?

Nei. 512MiB er ikke dårligere enn 256MiB forutsatt at alt annet er likt. Mer er generelt bedre, men det kan bli nok. Og når det er nok så vil ikke ytelsen øke om man øker mengden minne videre. Dvs. om det blir "for mye" minne så vil det bare være overflødig men ikke ligge i veien.

 

- Er det mindre vits med 512MiB på et AGP skjermkort enn et PCI-express

Nei. AGP er en tregere buss enn PCI-express og det er derfor viktigere at minnet på et AGP-skjermkortet er stort nok til å holde på alle dataene. Hvis minnet er for lite så vil den måtte hente dataene fra systemminnet. Siden AGP er tregere enn PCI-express så vil det gå mer ut over ytelsen på AGP skjermkort.

 

Hvor mye bedre er 512MiB enn 256MiB?

Det kommer an på oppløsning og kvalitetsinnstillinger i spillene. Jo råere innstillinger jo mer minne brukes. Siden svake skjermkort ikke er raske nok til å spille med høye oppløsninger og høye kvalitetsinntillinger så trenger man heller ikke så mye minne på de tregeste skjermkortene. På dyre og bra skjermkort er det vits dersom man faktisk bruker den høye oppløsningen og høye kvalitetsinnstillinger. Skjermkort som koster 3000kr NÅ kan ofte ha bruk for over 256MiB minne i oppløsninger på 1600x1200 og oppover, samt i et par spill på maks kvalitetsinntilliner på 1280x1024.

Lenke til kommentar
Minnet avgjør av ogtil litt ytelse også.

 

F.eks et 9800PRO 128mb er ofte raskere en et 9800PRO 256mb.

 

Men standeran begynner og bli høyere så HIGH-END korta vil trenger 512mb minne snart.

6245350[/snapback]

 

Vel. Når det gjelder 9800 pro 128 vs 256 så avhenger det her av minnekontrolleren. om den er 128 bit eller 256 bit. Men som nevnt tidligere i tråden så er stort sett mere bedre om resten av kortet er likt.

 

Edit: Leif var innom.

Endret av SF2-Guile
Lenke til kommentar

Alle GF 7950 kortene kommer jo med 1GB GDDR3 minne...

 

Mere minne kommer aldri til å være dårligere en mindre, men hvor mye det har for seg.....

 

men vil gjerne høre mere om bussbredde og sli/crossfire foreksempel... :)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Alle GF 7950 kortene kommer jo med 1GB GDDR3 minne...

 

Mere minne kommer aldri til å være dårligere en mindre, men hvor mye det har for seg.....

 

men vil gjerne høre mere om bussbredde og sli/crossfire foreksempel... :)

6250742[/snapback]

 

Det er 2x512mb, så det blir akkurat det samme som å kjøre 7900gtx 512mb i sli(du får altså ikke utnyttet 1gb med minne)

Lenke til kommentar
Rart ingen har nevnt noe om bussbredde i denne tråden...

6250731[/snapback]

Jeg fikk inntrykk av at det var 256bit vs. 256bit bussbredde (kort til over 3000 kr), men du har helt rett i at det burde vært nevnt.

 

Minnebåndbredden er jo lik antall bit bussbredde /8 (omrengning til byte) * antall effektive GHz på minnet. F.eks 256bit/8 * 1,6GHz = 51,2 GB/s.

 

Angående "1GB" minne på 7950GX2, så er minnet speilet, altså som to harddisker i Raid1. En annen ting er at det er litt mer enn 2x512MB minne på kortene, det er ca 537MB minne på hver halvdel av kortet. (512MiB)

Lenke til kommentar
Tull, men med ett lite unntak til 7800GS, er det ingen AGP kort som er så gode at 512 mb minne gir noe serlig bedre ytelse (nesten lik null ytelsesøkning i praksis).

6242208[/snapback]

 

 

Det er sant at en i praksis ikke opplever en ytelsesforbedring med 512 vs 256 mb ram, men det skyldes at de fleste spill ikke anvender så mye skjermminne.

 

Det finnes unntak dog. Spørsmålet er da om de aktuelle spillene vil være aktuelle å kjøre på et eksisterende AGP-kort, for det er først og fremst i høye oppløsninger og med AA aktivert at skjermminnet brukes opp. Da vil uansett de fleste kortene slite av helt andre årsaker.

 

Duckie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...