Gå til innhold

Avkjøring fra vei

birdie88

Anbefalte innlegg

Har et kjøreteknisk spørsmål vedrørende avkjøring fra vei og trafikklæreres praksis:

Se for deg denne situasjonen:

Du kjører på en vei med 80 km fartsgrense, dvs utenfør tettbygd strøk, og skal svinge av i et T-kryss. Du ligger i 4. gir, og skal gire ned før svingen. Problemet mitt er da fremgangsmåten:

Måte 1: Du girer deg ned innom 3. gir, bremser med motor og bremsepedal, det samme med 2. gir før du fullfører svingen.

Måte 2: Inn med clutch, bremser, setter i 2. gir før du fullfører svingen.

Hvilken måte benytter andre som kjører med skole seg, og er det noen som vet hva sensorer ved oppkjøring foretrekker? Eller er dette smak og behag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg, går fra 5 gir ned til 3 gir og bruker det gjennom svingen :)

Men om du må ha den innom 2 gir, så går du i fra 5. gir til 3. gir og fra 3 til 2. gir. Er lurt å møte med gassen slik at du får mykes mulig oppbremsing og unngår slitasje på klutsjen.

2. gir kobler du inn sammens med den siste oppbremsingen, 10-20 meter før svingen.

Lenke til kommentar
Du ligger i 4. gir, og skal gire ned før svingen. Problemet mitt er da fremgangsmåten:

Måte 1: Du girer deg ned innom 3. gir, bremser med motor og bremsepedal, det samme  med 2. gir før du fullfører svingen.

Måte 2: Inn med clutch, bremser, setter i 2. gir før du fullfører svingen.

6241906[/snapback]

Måte 3: Før svingen: Slipper gasspedal, trykker inn bremsepedal. Ikke noe kløtsjing her, vi bremser på giret. Inngangen til svingen: Slipper bremsepedal, girer ned i 2. gir og gir gass.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare sørg for myk og jevn nedbremsing så du ikke kommer i 80km/t 30 meter før krysset å står på bremsen så røyken velter, hiver den i 2. og burner ut på ny vei ;)

Veit sensoren min var happy med at jeg kjørte jevnt :)

Edit: Gjorde det hele enda litt mer ekstremt :p

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Mange svar på dette :)

Men litt off topic:

Noen som vet hva sensoren ser spesielt på?

-Kan sensoren se at du ser i speilet ''ofte med kort'' ?

Hater og drive og se i speilet hvert 10 sekund.

Endret av alexkl
Lenke til kommentar

Ser ikkje kvifor ein sensor skal pirke på nedbremsingsmåten din så lenge du utfører den jevnt og kontrollert. Personlig bruker eg minst mogleg brems, slepp gassen litt før, girer ned i 4, eller 3. og vidare til 2. som eg held gjennom svingen for så å øke farten og opp i 3.

Kjørelæraren min sa det var måten han likte best å kjøre på, ser mange som brukar bremsen unødig mykje.

Lenke til kommentar

For en uerfaren person som meg, så syns jeg at bremsing med gir er mye mer komplisert enn kun bremsing. Blir så mye mer å gjøre rett før sving, og etter sving også. Etterhvert så skjer nok sånne avkjøring ganske automatisk, men jeg vil nemlig finne den beste måten. Skal kjøre opp snart for første gang, og vil helst imponere sensoren.

Lenke til kommentar

Det forstår eg veldig godt, det er ein kjørestil eg har vendt meg til sjølv i løpet av det første året med bil. Kva som er best for bilen med tanke på bremsing kontra bremsing med gir kan eg ikkje svare på, men for eksempel i lange, bratte nedoverbakkar må du kjøre på lågt gir. Eg bur i Haugesund og har ein lang tunnell både nord og sør med ganske kraftig nedstigning, har kjørt bak fleire bilar som nesten har bremselyset på heile turen (eit par km), noko som ikkje er heldig.

Eg var i Østerrike for 2 år sidan og møtte ein kar der som fortalte ein historie frå området me var i. Ein person hadde kjøpt ein bil i Ukraina (trur eg), bremsane på denne bilen var veldig dårlige og når eigaren skulle kjøre ned frå ein...(i mangel på norsk ord): hill var han ikkje påpasselig nok med dette, resultatet var defekt bremsar i bratt nedoverbakke, utforkjøring og død. Han som fortalte historien kjørte i 2. gir heile vegen, heller ikkje hans bil hadde spesielt gode bremsar.

Det er sjølvsagt ekstreme tilfeller, bilar du kjøper her i Norge er nok betre enn som så, men du må være litt forsiktig.

Var ikkje spesielt on topic dette, men men.

Lenke til kommentar

Og kjøre med lavt gir på nedoverbakker er ganske logisk, eller må man nesten skifte bremseskiver ganske hyppig. Ikke minst risikoen som innebærer ved kontinuelig bremsing. Faren til en kompis har ikke skiftet bremseskivene på bilen sin i over 10 år. Han er eksemplarisk på hvordan man skal kjøre økonomisk, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg syns du burde prøve deg frem for å finne den metoden DU liker best :)

Stikkord: Jevn fart og myke bevegelser, det vet jeg sensorene setter pris på :)

Samye83: Det er heller ikke noe særlig å ligge på bremsen over lengre tid da bremser på vanlige biler ikke er laget for den type bremsing..

Skal tross alt bare bremse ned, ikke sørge for at bilen gjør 80 når den vil kjøre i 100 pga. tyngdekrafta :)

Varme bremser er ikke mye gøy..

For ikke å glemme slitasjen på den altfor dyre bremselysvesken med pumpe og gjennomgangssystem med returoppsett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...