chipmann Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hei! Jeg lurer på: Er det mulig å finne programmeringskoden som er brukt til å lage et program, hvis man har programmet? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Flyttes til programerings-delen av forumet, hører ikke helt hjemme på OT-Annet Lenke til kommentar
___ Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Hei! Jeg lurer på: Er det mulig å finne programmeringskoden som er brukt til å lage et program, hvis man har programmet? 6241679[/snapback] Hvis du mener selve kildekoden til programmet, så er svaret i de fleste tilfeller nei, hvis det er snakk om kompilert kode (enkelte programmeringsspråk kan inkludere kildekoden i programfila ifbm debugging). Kompilert kode er prosessert og oversatt til maskinkode/bytekode. Det er veldig vanskelig å få den komplette oversikten over hvordan et program er bygget opp, bare ved å se på maskinkoden/bytekoden. Er det snakk om et tolket språk, (Perl, python, javascript, etc) så kan man være heldigere. For dette er språk der en tolker leser programkoden og kjører den direkte. Men også her finnes det metoder for å gjøre ting vanskelig å forstå. F.eks. obfuskering av kildekode (gjøre koden ulesbar ved å scramble variabelnavn og prosedyre-/funksjonsnavn.) Werner Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 vel.. Det er et program som jeg ikke vet hvilket språk det er skrevet i.. Er det mulig da å finne koden? Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 vel.. Det er et program som jeg ikke vet hvilket språk det er skrevet i.. Er det mulig da å finne koden? 6242494[/snapback] Se på koden i en binær editor, de fleste kompilatorer setter spor etter seg. Lenke til kommentar
___ Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Java kan dekomplieres. 6242036[/snapback] Som alt annet, men dermed er det ikke sagt at resultatet blir særlig leselig. Werner Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 vel.. Det er et program som jeg ikke vet hvilket språk det er skrevet i.. Er det mulig da å finne koden? 6242494[/snapback] Se på koden i en binær editor, de fleste kompilatorer setter spor etter seg. 6242523[/snapback] Binær editor? hva er det? Og hvordan kan jeg velge hvilket program jeg skal åpne programmet i? Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 chipman: "hex editor" @ google Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Tror det blir vanskelig. Prøvde en hex editor på en .exe fil som jeg har laget i Visual Studio C++. Finner ingenting som sier direkte hvilken kompilator som er brukt. Finner en referanse til MSVCRT.dll, som er Microsoft C Runtime Library, og en til MFC42.dll, som er Microsoft Foundation Classes Library. Det er dog helt umulig å finne den orginale kildekoden. Lenke til kommentar
backup Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Hvordan ser exe-ikonet ut da? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 EXE headeren for windows er bygd opp slik Location Description 00h Specifies the signature word. The low byte contains "N" (4Eh) and the high byte contains "E" (45h). 02h Specifies the linker version number. 03h Specifies the linker revision number. Så kort sagt finner man bare linker versonen og ikke type linker. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 For å finne ut om fila er pakket og hvilken kompilator som er brukt er det beste PEiD, for hex/asm redigering HIEW. Og for å lese programmet i hex og sjekke imports o.s.v IDA Pro. Dette er knall programmer, er en grunn til at diverse crackere bruker disse! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Hva mener du med "koden" til et program? Du kan f.eks. disassemble et program for å få en assemblykode, men denne er vanskelig å sette seg inn i fullstendig (det brukes bare for å reverse små deler av programmer, ellers blir det alt for stort). Ellers se innlegget til za5400 Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Java kan dekomplieres. 6242036[/snapback] Som alt annet, men dermed er det ikke sagt at resultatet blir særlig leselig. Werner 6242594[/snapback] Bruker du det kommandolinje-baserte programmet Flasm, vil du få ren kildekode. Det er i alle fall min erfaring, etter over et halvt år med dette programmet. Endret 19. juni 2006 av Agressive Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Java kan dekomplieres. 6242036[/snapback] Som alt annet, men dermed er det ikke sagt at resultatet blir særlig leselig. Werner 6242594[/snapback] Bruker du det kommandolinje-baserte programmet Flasm, vil du få ren kildekode. Det er i alle fall min erfaring, etter over et halvt år med dette programmet. 6336240[/snapback] Flash <> Java. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Java kan dekomplieres. 6242036[/snapback] Som alt annet, men dermed er det ikke sagt at resultatet blir særlig leselig. Werner 6242594[/snapback] Bruker du det kommandolinje-baserte programmet Flasm, vil du få ren kildekode. Det er i alle fall min erfaring, etter over et halvt år med dette programmet. 6336240[/snapback] DJ Java Decompiler :=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå