Gå til innhold

Nybegynnerfeil og AGP

Anbefalte innlegg

Heisan, folkens.

Jeg har nylig gjort en skikkelig nybegynnerfeil. Her for en liten stund siden gikk skjermkortet mitt videre til de evige jaktmarker etter et lynnedslag i området. Dette resulterte i at jeg måtte bruke et gammelt PCI-kort inntil jeg fikk bestilt meg et nytt.

Her kommer den flaue nybegynnerfeilen inn.

Dette er ikke en veldig ny PC, så jeg har ikke så veldig høye krav til skjermkort, men jeg klarer likevel å bestille et AGP 8x-skjermkort (Asus GeForce N6600 256MB). Og hovedkortet mitt støtter jo ikke mer enn opp til AGP 4x. Pokker er ordet jeg har brukt mest i dag.

Så jeg har nå oppgradert BIOS på hovedkortet og lett meg gul og blå på Internet etter løsninger, men maskinen piper like mye hver gang jeg prøver å starte maskinen med kortet i.

Er det noen løsning på problemet mitt? F.eks. å få kortet til å kjøre på 4x i stedet 8x?

Det er jo så klart ikke mulig å oppdrive hovedkort for en så "gammel" prosessor som jeg har. Og jeg har ikke spenn til å kjøpe nytt hovedkort nå, for da blir det jo ny prosessor og minne og hele greia, og da kjøper jeg meg PCI-express.

Blir gal av dette her. At jeg kunne glemme å sjekke AGP-hastigheten *flau*

Velvel...fett om dere har noen synspunkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AGP 3.0 kort baserer seg på 0,8v. Om det settes i en 1,5v slot overlever det (AGP 3.0 er key'ed på samme måte som AGP 2.0), men du vil ikke få brukt kortet til noe, aka BIOS finner det ikke. Du får ikke til å sette kortet i en slot som gir en høyere spenning enn dette. 6600 kortet fungere fint på 4x, så lenge hovedkortet leverer riktig spenning. Så tror nok det er slik at hovedkortet leverer 1,5v som er problemet.

Lenke til kommentar
AGP 3.0 kort baserer seg på 0,8v. Om det settes i en 1,5v slot overlever det (AGP 3.0 er key'ed på samme måte som AGP 2.0), men du vil ikke få brukt kortet til noe, aka BIOS finner det ikke. Du får ikke til å sette kortet i en slot som gir en høyere spenning enn dette. 6600 kortet fungere fint på 4x, så lenge hovedkortet leverer riktig spenning. Så tror nok det er slik at hovedkortet leverer 1,5v som er problemet.

6241331[/snapback]

Hm.. Kanskje lenge siden det var 5v og 3,3v på AGP'en? :p

Lenke til kommentar

Hmmm...

Ja, dere sier noe. Ser på Asus sine websider at det er støtte nedover til 4x også. Og det skulle jo egentlig bare mangle.

Jeg sitter med et relativt gammelt Asus A7V333-hovedkort. Så det kan godt hende at det er spenningsforskjellen som gjør utslaget her. Er det noe å gjøre med det da? Kjenner jeg spør stiller litt dumme spørsmål her, men vet jeg det ikke så vet jeg det ikke :-)

Lenke til kommentar

Nei, A7V333 har AGP 2X\4X med 1.5volt, har faktisk to hovedkort av denne typen, begge har eg hatt AGP-kort med 8X på.

TRudde eg...hmm, vart litt i tvil no. Er ganske sikker på at eg har hatt eit ATI Radeon 9800 Pro i eit Asus A7V333

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Nei, A7V333 har AGP 2X\4X med 1.5volt, har faktisk to hovedkort av denne typen, begge har eg hatt AGP-kort med 8X på.

6241392[/snapback]

A7V333 har AGP Pro slot for 4x med 1.5 volt ja.

Om 6600 kortet støtter å kjøre i 4x/1,5v er usikkert, kan hende det bare støtter 4x/0,8v i tillegg til 8x/0,8v.

Lenke til kommentar
Finnes det skjermkort med 4x 0.8 volt då? Hovudkortet er eg ganske sikkert på støtter 8x, men må skjermkortet være kompatibelt med 1.5V?

6241458[/snapback]

Alle AGP 3.0 kort (0,8v baserte) skal være kompatible med 4x.

Et lite (og en så lite) tips til trådstarter: Har du koble til ekstra strømkontakt til kortet?

AGP leverer ikke nok strøm til 6600, som egentlig er en PCIe chip som har en PCIe -> AGP bridge.

Lenke til kommentar

Kan jo forsåvidt nevne at det kortet jeg hadde før, som nå er dødt, er et Asus V8420 GeForce4 Ti4200 128MB.

Jeg trodde egentlig ikke at sånne ting skulle foandre seg så sinnsykt uten å være kompatibelt bakover. Velvel...ser forresten her at jeg kjøpte både det skjermkortet og hovedkortet sommeren 2002. Så det begynner jo å dra på åra.

Da skal jeg regne med at det er feil i voltsyrken da? For det jeg regner jo ikke med at det nyeskjermkortet er ødelagt.

Lenke til kommentar

AIAIAI!

Se her, ja. Her er det jaggu et inntak for strøm! Det har jeg ikke sett!

Nå ble jeg glad og full av håp. Stikker inn og tester med én gang :-) *spent*

Funker dette, johneinar, så er jeg evig takknemlig :-) hehehe

*ut og skru*

Lenke til kommentar
Se her, ja. Her er det jaggu et inntak for strøm! Det har jeg ikke sett!

Nå ble jeg glad og full av håp. Stikker inn og tester med én gang :-) *spent*

Funker dette, johneinar, så er jeg evig takknemlig :-) hehehe

6241537[/snapback]

:D

Vedder på at det funker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...